Sephia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sephia
Genre
  • Drama
  • Korporat
PenciptaAzlina Pa'wan
Ditulis olehAzlina Pa'wan
PengarahZulkiflee R.Shad
Dibintangi oleh
Negara asalMalaysia
BahasaMelayu
Bilangan musim1
Bilangan episod25
Penerbitan
Penerbit eksekutifJalena Rejab
PenerbitAhmad Puad Onah
Tempoh siaran20–23 minit (60 minit termasuk iklan)
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Samarinda)
Siaran asal6 Mei 2004 – 6 Julai 2004
MengikutiRindu Semakin Jauh
Diikuti olehMama Paparazzi

Sephia merupakan drama bersiri Malaysia 2004 terbitan Grand Brilliance Sdn. Bhd. bermula 6 Mei 2004 di TV3. Drama 25 episod ini disiarkan setiap hari Selasa, Rabu dan Khamis pukul 10.30 malam selama 30 minit setiap episod.[1]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Keadaan syarikat yang hampir lumpuh menyebabkan Global Amity mengambil keputusan untuk membawa masuk seorang tenaga baru dengan harapan kehadirannya dapat memberikan nafas baru kepada syarikat tersebut.

Sephia (Catriona) dipilih kerana kecekapannya. Tapi tak siapa menduga kecantikannya menyebabkan masalah dalaman Global Amity menjadi semakin parah.

Sephia menyintai Amir (Ako Mustapha) tetapi bila Amir terpaksa berkahwin dengan adik angkatnya, Haida (Sabrina), Sephia telah mengambil keputusan untuk membalas dendam dengan mengahwini abang Amir, Haykal (Hans Isaac).

Haykal dipenjarakan sebaik sahaja bernikah dengan Sephia dan Haida pula meninggal dunia dalam kemalangan jalanraya.

Maka tinggallah Sephia yang masih belum bercerai dengan Haykal dan Amir yang baru kematian isteri.

Waktu ini baru Sephia mengetahui yang Amir terpaksa berkahwin dengan Haida kerana Haida telah mengandung (setelah dirogol Haykal).

Cinta Amir pada Sephia kembali bertaut tetapi mereka umpama sepasang kekasih gelap kerana cinta mereka adalah cinta terlarang. Sephia masih lagi bergelar Pn. Haykal, mana mungkin dia mencintai atau dicintai Amir.

Haykal mati di tali gantung tetapi laluan untuk Amir dan Sephia untuk hidup bersama masih kabur apabila Amir mendapati dirinya menghidap AIDS.

Pelakon dan watak[sunting | sunting sumber]

Pelakon utama[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "HANS ISAAC, CATRIONA ROSS - Mantapkan Sephia". Utusan Melayu. 19 Julai 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-04-08. Dicapai pada 2019-01-31.