Seteguh Karang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Seteguh Karang
Kulit novel Seteguh Karang cetakan kedua
Umum
PengarangTuan Faridah Syed Abdullah
BahasaBahasa Melayu
GenreDrama
kehidupan remaja
Penerbitan
PenerbitDewan Bahasa dan Pustaka
Tarikh penerbitan
1997
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN ISBN 9836220852 Invalid ISBN

Seteguh Karang ialah sebuah novel remaja yang telah dikarangkan oleh Tuan Faridah Syed Abdullah.[1] Novel ini berceritakan tentang kehidupan Awanis, seorang remaja perempuan yang telah kehilangan kedua ibu bapa dan cuma mempunyai seorang Pak Cik dan dua orang adik beradiknya yang lain; Maisara (Kak Mai) dan Anita.

Novel ini telah disertakan di dalam Komsas untuk SPM bagi negeri Pahang, Terengganu, Sabah dan Sarawak.[2] Ia juga telah diadaptasikan ke sebuah drama TV dengan tajuk yang sama pada tahun 2005.

Watak dan perwatakan[sunting | sunting sumber]

Watak Perwatakan
Awanis Seorang remaja perempuan yang berkulit sawo matang, seorang yang tabah. Awanis merupakan seorang pelajar di ITM Cawangan Perlis mengikuti kursus Diploma Pengurusan Ladang.
Maysarah/Kak May Seorang yang pendiam, berkulit cerah. Kakak kepada Awanis dan Anita.
Anita Seorang yang berkulit cerah dan merupakan seorang pelajar sekolah menengah. Anita adalah adik angkat kepada Maysarah dan Awanis.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Adibah Amin (21 September 2003). ""Seteguh Karang"". Different types of conflict. The Star. Dicapai pada 2008-10-04.
  2. ^ ""Pengenalan Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu SPM"". Portal Pendidikan Utusan. Utusan Malaysia. 2002. Dicapai pada 2008-10-04.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]