Super Junior

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Super Junior
슈퍼주니어
Latar belakang
Juga dikenali sebagai
SJ, SuJu
Berasal dariSeoul, Republik Korea
GenreK-pop, tarian, hip hop, R&B, trot
Tahun aktif2005–kini
Syarikat rakaman
SM Entertainment
Avex Asia (ROC)
Rhythm Zone (JPN)
GMM (THAI)
Pengkarya berkait
SMTown
Super Junior-K.R.Y
Super Junior-T
Super Junior-M
Super Junior-Happy
M&D
D&E
Laman sesawang
www.super-junior.co.kr
Ahli
Bekas ahli

Super Junior (슈퍼주니어; sering digaya sebagai SUPER JUNIOR) yang kadang kalanya digelar SJ atau SuJu (슈주) merupakan sebuah kumpulan boy band dengan 13 orang ahli yang berasal dari Seoul, Korea Selatan. Ahli-ahli Super Junior ialah Leeteuk (ketua), Heechul, Han Geng, Yesung, Kang-in, Shindong. Sungmin, EunHyuk, DongHae, Siwon, Ryeowook, Kibum dan Kyuhyun. Di antara ahli-ahli Super Junior, terdapat seorang ahli yang berasal dari China yang terpilih melalui ujibakat di China yang dikendali oleh SM Entertainment pada tahun 2001 iaitu Han Geng[1]. Pada mulanya Super Junior hanya mempunyai 12 orang ahli dan seorang ahli ditambah (KyuHyun) menjadikan jumlahnya 13 orang pada 23 Mei 2006..[2]

Super Junior telah mengeluarkan dua buah album dan sebuah single sejak 2005. Album paling laris Super Junior merupakan album kedua keluaran mereke berjudul Don't Don yang telah menggondol gelaran album paling laris pada tahun 2007 daripada Persatuan Industri Muzik Korea. Selain itu, Super Junior turut memenangi empat anugerah muzik daripada M.NET/KM Music Festival, empat anugerah dari Goden Disk Award dan merupakan kumpulan kedua memenangi Artis Kesukaan Korea di MTV Asia Awards selepas JTL.

Ahli
Bekas ahli

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebelum debut[sunting | sunting sumber]

Sejak tahun 2000, syarikat rakaman SM Entertainment mengadakan ujibakat tahunan bagi mencungkil bakat baru di Korea berikutan kejayaan artis-artis dibawah syarikat rakaman ini seperti H.O.T dan S.E.S. Pada tahun 2010, syarikat rakaman itu mengadakan ujibakat di luar negara di Beijing di mana Han Geng telah dipilih di antara 3000 peserta. Leeteuk, Heechul, Yesung, EunHyuk, Siwon dan Kibum dipilih daripada ujibakat tahunan syarikat tersebut manakala Kang-In, Shindong, SungMin, DongHae dan Ryeowook pula dipilih daripada ujibakat yang ditaja oleh SM Entertainment.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Super Junior's Chinese member, Han Geng". Daum. m/s. 1. Dicapai pada 2008-08-09. Unknown parameter |languages= ignored (bantuan)
  2. ^ "Super Junior adds new member, transformed into 13-person super group". Sina News (dalam bahasa Chinese). 2006-05-24. m/s. 1. Dicapai pada 2007-12-14.CS1 maint: unrecognized language (link)