Taman Negara Gunung Leuser

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Taman Negara Gunung Leuser
IUCN Kategori II (Taman negara)
Hutan hujan di zona inti TNGL
Ralat Lua pada baris 425 di Modul:Location_map: No value was provided for longitude.
LokasiAceh, Sumatera Utara, Sumatera, Indonesia
Koordinat3°30′N 97°30′E / 3.500°N 97.500°E / 3.500; 97.500Koordinat: 3°30′N 97°30′E / 3.500°N 97.500°E / 3.500; 97.500
Luas7.927 km²
Ditubuhkan1980
Badan pentadbirKementerian Kehutanan
Nama rasmi
Warisan Hutan Hujan Tropis Sumatra
JenisAlam
Kriteriavii, ix, x
Ditetapkan2004 (sesi ke- 28)
No. rujukan
1167
NegaraIndonesia
KawasanAsia-Pasifik
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Taman Negara Gunung Leuser (Bahasa Indonesia : Taman Nasional Gunung Leuser ) biasa disingkat TNGL adalah salah satu Kawasan Pelestarian Alam di Indonesia seluas 1.094.692 hektar yang secara pentadbiran pemerintahan terletak di Provinsi Aceh dan Sumatera Utara. Provinsi Aceh yang terdeliniasi TNGL meliputi Kota Subulussalam, Aceh Selatan, Aceh Singkil, Aceh Tengah, Aceh Tenggara, Gayo Lues, Bener Meriah, dan Aceh Tamiang, sedangkan wilayah Sumatera Utara yang terdeliniasi TNGL meliputi Kabupaten Dairi, Karo, dan Langkat.

Taman nasional ini mengambil namanya dari Gunung Leuser yang bertambah tinggi dengan ketinggian 3404 meter di atas permukaan laut di Aceh. Taman Negara ini meliputi ekosistem asli dari pantai sampai pergunungan tinggi yang diliputi oleh hutan lebat khas hujan tropika, diuruskan dengan sistem zonasi yang dimanfaatkan untuk tujuan penelitian, ilmu pengetahuan, pendidikan, menunjang budidaya, pariwisata, dan rekreasi.[1]

Taman Negara Gunung Leuser mempunyai 3 (tiga) fungsi, iaitu:

  1. Perlindungan sistem penyangga kehidupan;
  2. Pemeliharaan kepelbagaian spesies tumbuhan dan haiwan dan ekosistem mereka;
  3. Penggunaan sumber alam biologi yang mampan dan ekosistem mereka.

Secara yuridis formal kewujudan Taman Negara Gunung Leuser untuk pertama kali dituangkan dalam Pengumuman Menteri Pertanian Nomor: 811 / Kpts / Um / II / 1980 tanggal 6 Mac 1980 tentang peresmian 5 (lima) Taman Negara di Indonesia, iaitu; TN Gunung Leuser, TN. Ujung Kulon, TN. Gede Pangrango, TN. Baluran, dan TN. Komodo.

Berdasarkan pengumuman Menteri Pertanian, kawasan taman ditetapkan. Gunung Leuser adalah 792,675 ha. Pengumuman Menteri Pertanian tersebut ditindaklanjuti dengan Surat Direktorat Jenderal Kehutanan Nomor: 719 / DJ / VII / 1/80, tarikh 7 Mac 1980 yang ditujukan kepada Balai KPA Gunung Mulu. Dalam surat tersebut disebutkan bahawa diberikannya status kewenangan pengelolaan TN. Gunung Leuser kepada Sub Balai KPA Gunung Leuser.

Diterimanya Warisan Hutan Hujan Tropika Sumatera ke senarai Tapak Warisan Dunia pada tahun 2004, menjadikan Taman Negara Gunung Leuser juga masuk dalam senarai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO , bersama-sama dengan Taman Negara Kerinci Seblat dan Taman Negara Bukit Barisan Selatan.

Sebagai asas kesahihan dalam siri proses peresmian kawasan hutan, Keputusan Menteri Kehutanan No. 276 / Kpts-II / 1997 tentang Pelantikan Taman Negara dikeluarkan. Gunung Leuser meliputi kawasan seluas 1,094,692 hektar yang terletak di Provinsi Negeri Istimewa Aceh dan Sumatera Utara. [2]

Dalam keputusan itu dinyatakan bahawa TN. Gunung Leuser terdiri daripada gabungan:

  1. Rizab Hidupan Liar Gunung Leuser: 416,500 hektar
  2. Rizab Hidupan Liar Kluet: 20,000 hektar
  3. Rizab Hidupan Liar Langkat Barat: 51,000 hektar
  4. Rizab Hidupan Liar Langkat Selatan: 82,985 hektar
  5. Rizab Hidupan Liar Sekundur: 60,600 hektar
  6. Rizab Hidupan Liar Kappi: 142,800 hektar
  7. Taman Pelancongan Gurah: 9,200 hektar
  8. Hutan Lindung dan Hutan Pengeluaran Terhad: 297070 hektar

Sesuai Peraturan Menteri Kehutanan Nomor: P.03 / Menhut-II / 2007, Pada masa ini pengelola TNGL adalah Unit Pelaksana Teknis (UPT) Direktorat Jenderal Perlindungan Hutan dan Konservasi Alam (Ditjen PHKA) Jabatan Perhutanan iaitu Balai Besar Taman Negara Gunung Mulu (BBTNGL) yang diketuai oleh Ketua Pejabat Pusat.

Salah satu Objek Wisata Alam (ODTWA) yang terkenal di kawasan GLNP ialah Pusat Pengamatan Orangutan Sumatran - Bukit Lawang di Bukit Lawang - Kawasan Pelancongan Alam Bohorok, Kabupaten Langkat, Sumatera Utara.

Sebaliknya, taman Negara ini juga mendapat perhatian kerana kes-kes berleluasa pembalakan haram di beberapa lokasi yang melanggar tempahan alam sekitar.

Kebanyakan kawasan GLNP mempunyai topografi dan struktur tanah dan tekstur yang curam yang terdedah kepada tanah runtuh. Ini terbukti pada waktu banjir kilat yang memusnahkan kawasan pelancongan semula jadi Bukit Lawang beberapa tahun yang lalu.

Untuk melindungi GLNP daripada kerosakan yang lebih teruk, kawasan yang dipanggil Kawasan Ekosistem Leuser telah terbentuk . Kawasan seluas 2.6 juta hektar ini meliputi kawasan yang lebih rata di sekitar TNGL dan berfungsi sebagai penampan.[3]

Fauna[sunting | sunting sumber]

Di Taman Negara ini terdapat 130 jenis mamalia, di antaranya orangutan sumatera (Pongo pygmaeus abelii), sarudung (Hylobates lar), siamang (Hylobates syndactilus), monyet ekor panjang (Macaca fascicularis), beruk (Macaca nemestriana) dan Kedih (Presbytis thomasi).

Haiwan karnivor di antaranya: harimau dahan (Neofelis nebulosa), beruang madu (Helarctos malayanus), harimau sumatera (Phantera tigris Sumatraensis).

Haiwan herbivor yang ada di Taman Negara ini adalah gajah sumatera ( Elephas maximus ), badak sumatera ( Dicerorhinus sumatraensis ), dan rusa sambar ( Cervus unicolor ).

Dianggarkan terdapat sekitar 89 spesies yang jarang dan dilindungi di Taman Negara Gunung Leuser, termasuk:

  1. Orangutan sumatera (Pongo pygmaeus abelii)
  2. Badak sumatera (Dicerorhinus sumatrensis)
  3. Harimau Sumatera (Panthera tigris sumatrae)
  4. Gajah Sumatra (Elephas maximus)
  5. Beruang madu (Helarctos malayanus)
  6. papan Hornbill (Buceros bicornis)
  7. Ajag (Cuon Alpinus)
  8. Siamang (Hylobates syndactylus).

Terdapat kira-kira 325 spesies burung di Taman Negara Gunung Leuser [1] , termasuk: badak badung ( Buceros rhinoceros ).

Haiwan fauna reptilia dan amfibia dikuasai ular beracun dan buaya (Crocodillus sp). Di sini terdapat ikan jurung (Tor sp), endemik ke Sungai Alas yang boleh mencapai panjang 1 meter. Terdapat juga rama - rama di sini

Rujukan[sunting | sunting sumber]