The Electric Boy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
"The Electric Boy"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 10
Diarahkan olehBill Pope
Ditulis olehAnn Druyan
Steven Soter
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steven Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehJohn Duffy
Michael O'Halloran
Eric Lea
Kod produksi109
Tarikh keluaran asal11 Mei 2014
Durasi penyiaran41 minuit
Kronologi episod
← Sebelum
"The Lost Worlds of Planet Earth"
Selepas →
"The Immortals"
Senarai episod Cosmos: A Spacetime Odyssey

"The Electric Boy" (bahasa Melayu: Budak Elektrik) merupakan episod kesepuluh siri televisyen dokumentari Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia disiarkan pada 11 Mei 2014 di Fox, dan pada 12 Mei 2014 di National Geographic Channel.[1] Episod ini diarahkan oleh Bill Pope, dan ditulis oleh Ann Druyan dan Steven Soter. Episod ini meneroka medan magnet Bumi dan sumbangan Michael Faraday (1791–1867), yang membuka jalan untuk teknologi tinggi dan komunikasi kelajuan cahaya.[2]

Ringkasan episod[sunting | sunting sumber]

Michael Faraday membentangkan eksperimennya dengan elektromagnetisme di Kuliah Krismas, 1856

Episod ini memberikan gambaran tentang sifat elektromagnetisme, seperti ditemui melalui karya Michael Faraday. Tyson menerangkan bagaimana idea daya alam yang lain, sama dengan daya graviti, telah diulas oleh Isaac Newton sebelum ini. Tyson berterusan di Faraday, yang berasal dari permulaan yang buruk, akan menjadi berminat mempelajari elektrik setelah membaca buku dan melihat kuliah oleh Humphry Davy di Institut Diraja. Davy akan mengupah Faraday selepas melihat nota-nota luas yang telah diambilnya untuk bertindak sebagai setiausaha dan pembantu makmalnya.

Selepas Davy dan ahli kimia William Hyde Wollaston tidak berjaya membina penemuan Hans Christian Ørsted tentang fenomena elektromagnetik untuk memanfaatkan keupayaan untuk mencipta gerakan dari elektrik, Faraday mampu mencipta peranti sendiri untuk mencipta motor elektrik pertama dengan menggunakan elektrik sejajar sepanjang magnet. Davy, terperanjat atas kejayaan Faraday, meletakkan Faraday atas tugas memperbaiki kualiti kaca optik berkualiti tinggi, menghalang Faraday daripada meneruskan penyelidikannya. Faraday, yang tidak berdosa, terus bekerja di Institut Diraja, dan mencipta Kuliah Krismas yang direka untuk mengajar sains kepada kanak-kanak. Berikutan kematian Davy, Faraday kembali ke usaha sepenuh masa mempelajari elektromagnetisme, mewujudkan penjana elektrik pertama dengan memasukkan magnet dalam gegelung dawai.

Tyson terus menyedari bahawa walaupun kehilangan beberapa kemampuan mentalnya, Faraday menyimpulkan bahawa elektrik dan magnet telah dihubungkan oleh medan yang tidak kelihatan, dan meretas bahawa cahaya juga boleh terikat dengan kekuatan-kekuatan ini. Menggunakan sampel kaca optik yang dibuat oleh Davy, Faraday mendapati bahawa medan magnet yang digunakan boleh mempengaruhi polarisasi cahaya melalui sampel kaca (bahan dielektrik), yang membawa kepada apa yang dipanggil kesan Faraday dan menghubungkan ketiga-tiga daya ini . Faraday mengemukakan bahawa bidang ini wujud di seluruh planet ini, yang kemudiannya akan dipanggil medan magnet Bumi yang dihasilkan oleh inti batin besi lebur yang berputar, serta fenomena yang menyebabkan planet berputar mengelilingi matahari. Hasil kerja Faraday pada mulanya ditolak oleh komuniti saintifik kerana kekurangan sokongan matematiknya, tetapi James Clerk Maxwell kemudiannya akan mengulangi teori-teori Faraday ke dalam persamaan Maxwell yang mengesahkan teori-teori Faraday. Usaha gabungan mereka mencipta asas sains yang mendorong prinsip-prinsip komunikasi moden hari ini.

Tajuk episod[sunting | sunting sumber]

The Electric Boy, Essai sur l'electricité des corps, 1746

Faraday boleh dilihat sebagai "budak elektrik" kerana penemuan elektriknya. Juga, "The Electric Boy" merupakan demonstrasi eksperimen elektrik statik yang popular pada abad kelapan belas. Seorang lelaki muda digantung dari siling menggunakan tali sutera penebat, dan berkuasa, menyebabkan tubuhnya berfungsi sebagai magnet. Objek tertarik kepadanya, dan dekat dengan orang lain boleh menyebabkan percikan api.[3]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Episod ini menerima 1.1/3 dalam penarafan/saham 18-49, dengan 3.46 juta penonton Amerika menonton di Fox. Ia diletakkan di tempat ketiga dan terakhir di dalam slot masa di belakang The Good Wife dan Rosemary's Baby; dan kesebelas dari lima belas malam.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bowman, Sabienna (May 11, 2014). "Cosmos a Spacetime Odyssey Episode 10 "The Electric Boy"". TV Equals. Dicapai pada May 11, 2014.
  2. ^ The Daily Galaxy (May 11, 2014). "'Cosmos: A Spacetime Odyssey' -- "The Electric Boy" (Background for Sunday's Episode)". The Daily Galaxy. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-05-12. Dicapai pada May 11, 2014.
  3. ^ Lynn, Michael R. (2006). Popular science and public opinion in eighteenth-century France. Manchester: Manchester Univ. Press. m/s. 31. ISBN 978-0719073731. Dicapai pada 31 October 2017.
  4. ^ Bibel, Sara (May 13, 2014). "Sunday Final Ratings: 'Once Upon a Time', 'American Dad' & 'America's Funniest Home Videos' Adjusted Up; 'Revenge', 'Cosmos' & 'Dateline' Adjusted Down". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-05-14. Dicapai pada May 13, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]