The Lost Worlds of Planet Earth

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
"The Lost Worlds of Planet Earth"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 9
Diarahkan olehBrannon Braga
Ditulis olehAnn Druyan
Steven Soter
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steven Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehJohn Duffy
Michael O'Halloran
Eric Lea
Kod produksi110
Tarikh keluaran asal4 Mei 2014
Durasi penyiaran45 minit
Tetamu undangan
Kronologi episod
← Sebelum
"Sisters of the Sun"
Selepas →
"The Electric Boy"
Senarai episod Cosmos: A Spacetime Odyssey

"The Lost Worlds of Planet Earth" (bahasa Melayu: Planet Bumi Yang Hilang Dari Perederan Zaman) ialah episod kesembilan rancangan televisyen dokumentari sains Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia disiarkan pada 4 Mei 2014 di Fox, dan pada 5 Mei 2014 di National Geographic Channel.[1] Episod ini diarahkan oleh Brannon Braga, ditulis oleh Ann Druyan dan Steven Soter, dan menampilkan suara Amanda Seyfried sebagai Ahli Geologi Marie Tharp. Episod ini meneroka sejarah Bumi bermula dengan tempoh Pengeboman Berat Akhir, kira-kira "3.8 hingga 4.1 Bilion tahun yang lalu di mana Bulan, Utarid, Zuhrah, Bumi dan dipukul oleh serpihan ruang."[2] Hos Neil deGrasse Tyson kemudiannya membincangkan biografi Bumi, menyatakan "di benua, lautan dan hidup yang hidup dan di dalamnya, mengatakan 'masa lampau adalah planet lain,'" dengan merujuk kepada bagaimana tektonik plat telah membentuk bumi lebih daripada berjuta-juta tahun.[3]

Episod ini menerima 1.6/5 dalam penarafan/saham 18-49, dengan 4.08 juta penonton Amerika menontonnya di Fox.[4]

Ringkasan episod[sunting | sunting sumber]

Peta tektonik plat Bumi

Episod ini meneroka paleogeografi Bumi selama berjuta-juta tahun, dan kesannya terhadap perkembangan kehidupan di planet ini. Tyson bermula dengan menjelaskan bahawa pokok yang kaya dengan lignin berevolusi dalam zaman Karbon sekitar 300 juta tahun yang lalu, tidak dapat dimakan oleh spesies pada masa itu dan sebaliknya akan jatuh dan menjadi arang kaya karbon-dioksida. Sekitar 50 juta tahun kemudian, menjelang akhir tempoh Perm, aktiviti gunung berapi akan membakar bahan berkarbonat, melepaskan komponen karbon dioksida dan berasid, mewujudkan kesan gas rumah hijau yang mendadak yang menghangatkan lautan dan mengeluarkan metana dari katil laut, ke arah peristiwa kepupusan Perm-Trias, membunuh 90% spesies di Bumi.

Tyson kemudian menerangkan mengenai sifat tektonik plat yang akan membentuk tanah besar dunia. Tyson menerangkan bagaimana saintis seperti Abraham Ortelius menegaskan idea bahawa massa tanah mungkin telah dihubungkan pada masa lalu, Alfred Wegener yang membuat hipotesis idea tentang Pangea superbenua dan hanyutan benua walaupun idea yang lazim membanjiri jambatan tanah pada masa itu, dan Bruce C. Heezen dan Marie Tharp yang menemui Rabung Tengah Atlantik yang menyokong teori plat tektonik. Tyson menerangkan bagaimana landasan bumi terletak di atas mantel, yang bergerak disebabkan oleh gerakan dan haba teras luar dan dalam bumi.

Tyson bergerak untuk menerangkan kesan asteroid yang memancarkan peristiwa kepupusan Kapur–Paleogen, menjadikan mamalia kecil sebagai spesies yang dominan di bumi. Tyson menerangkan tentang peristiwa geologi yang lebih baru seperti pembentukan Laut Mediterranean akibat pemecahan empangan semula jadi di Selat Gibraltar, dan bagaimana pembentukan geologi Segenting Panama memecahkan aliran bebas Lautan Atlantik ke dalam Pasifik, menyebabkan perubahan iklim berskala besar seperti mengubah sebahagian besar Afrika dari padang rumput yang subur menjadi dataran gersang dan seterusnya mempengaruhi evolusi mamalia yang mendaki pokok ke arah jarak jauh pada dua kaki dan menggunakan alat. Tyson terus menerangkan bagaimana pengaruh planet-planet lain dalam Sistem Suria mempunyai kesan yang kecil terhadap spin dan kecondongan bumi, yang menghasilkan pelbagai zaman ais, dan bagaimana perubahan ini mempengaruhi perilaku nomad manusia awal. Tyson menjelaskan bahawa iklim kemudian stabil untuk menjadi tempoh interglacial semasa, dan akhirnya bahawa risiko masa yang stabil ini akan berakhir secara awal oleh aktiviti manusia membakar bahan api fosil, yang akan mengancam persekitaran kita dan keupayaan kita untuk memberi makan kepada kita. Tyson menyimpulkan episod dengan melihat bagaimana landasan bumi dijangka berubah di masa depan, dan menyusun apa yang mungkin menjadi peristiwa kepupusan yang akan datang, dan ada kemungkinan cerita kita akan berakhir dengannya.

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Tayangan perdana episod di Fox membawa 1.6/5 di dalam penarafan/saham 18-49, dengan penonton seramai 4.08 juta penonton Amerika. Ia menduduki tempat keempat dan terakhir di dalam slot masa di belakang The Good Wife, Resurrection dan Believe; dan ketiga belas di dalam tujuh belas malam.[4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bowman, Sabienna (May 4, 2014). "Cosmos a Spacetime Odyssey Episode 9 "The Lost Worlds of Planet Earth"". TV Equals. Dicapai pada May 11, 2014.
  2. ^ The Daily Galaxy (May 5, 2014). "'Cosmos: A Spacetime Odyssey' -- "The Lost Worlds of Planet Earth" (Preview & Background)". The Daily Galaxy. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-23. Dicapai pada May 11, 2014.
  3. ^ Algar, Jim (May 7, 2014). "Cosmos Episode 9 'The Lost Worlds of Planet Earth': Amanda Seyfried walks us through Earth's early past". Tech Times. Dicapai pada May 11, 2014.
  4. ^ a b Kondolojy, Amanda (May 6, 2014). "Sunday Final Ratings: 'Once Upon a Time', 'The Simpsons', 'Dateline' & 'Resurrection' Adjusted Up; 'The Good Wife' Adjusted Down". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-05-06. Dicapai pada May 11, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]