Standing Up in the Milky Way

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
"Standing Up in the Milky Way"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 1
Diarahkan olehBrannon Braga[1][2]
Ditulis olehAnn Druyan[3][4]
Steven Soter[3][4]
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steven Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehJohn Duffy
Michael O'Halloran
Eric Lea
Kod produksi101
Tarikh keluaran asal9 Mac 2014
Durasi penyiaran44 minit
Tetamu undangan
Seth MacFarlane sebagai Giordano Bruno
Kronologi episod
← Sebelum
Selepas →
"Some of the Things That Molecules Do"

"Standing Up in the Milky Way" (bahasa Melayu: Berdiri di Bima Sakti) ialah episod pertama rancangan televisyen dokumentari sains Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia disiarkan pada 9 Mac 2014, serentak di beberapa rangkaian televisyen Fox, termasuk National Geographic Channel, FX, Fox Life, dan lain-lain.[5] Episod ini disampaikan oleh ahli astrofizik Neil deGrasse Tyson, arahan Brannon Braga, diterbitkan oleh Livia Hanich dan Steven Holtzman, dan ditulis oleh Ann Druyan dan Steven Soter.

Siri ini merupakan susulan daripada siri televisyen tahun 1980-an Cosmos: A Personal Voyage oleh Carl Sagan.,[6] juga dihoskan oleh Tyson, dan meneroka astronomi, ruang dan masa, astrofizik, biologi, dan pelbagai sains yang lain. Dalam episod ini, Tyson mengambil lawatan ke Sistem Suria dan galaksi Bima Sakti, meneroka kehidupan ahli falsafah Renaissance Giordano Bruno dan wawasannya tentang kosmos, meneruskan Kalendar Kosmos dari permulaan alam semesta hingga masa kini, dan berakhir dengan penghormatan kepada Carl Sagan. Episod pertama kali dibentangkan dengan pengenalan ringkas oleh Presiden Amerika Syarikat Barack Obama.[7][8]

Episod itu mendapat ulasan positif oleh pengkritik, tetapi dikritik mengenai isu-isu seperti ketepatan sejarah dalam pembentangan kehidupan Giordano Bruno. Ia juga dicalonkan untuk Anugerah Primetime Emmy untuk Komposisi Muzik Luar Biasa untuk Siri di Anugerah Emmy Seni Kreatif Primetime ke-66,[9] anugerah yang dimenangi.

Ringkasan episod[sunting | sunting sumber]

Teori-teori astronomi dari Giordano Bruno (1548-1600) dan penerimaan mereka oleh Gereja Katolik dipaparkan dalam urutan penceritaan episod.

Episod bermula dengan Tyson berangkat di "Kapal Imaginasi" untuk menemui alamat kosmik bumi di Gugusan Besar Virgo dan tempatnya dalam ruang dan waktu. Apabila penonton mengapung bersama dengannya melewati planet-planet Sistem Suria kita, dia melancarkan Zuhrah; dia menunjukkan kesan rumah hijau yang kuat di planet ini, serta suhu yang sangat tinggi. Kemudian dia meneroka Tompok Merah Besar Musytari, badai tiga kali saiz Bumi, dan memberikan perbandingan pertama yang menunjukkan bagaimana saiz Bumi berkurang apabila dibandingkan dengan pandangan yang diperluaskan oleh Tompok. Dia melewati Voyager 1, objek buatan manusia yang paling jauh dari Bumi, dan menerangkan Rekod Emas Voyager dan tujuannya.

Tyson menerangkan bagaimana penglihatan manusia terhad dalam kosmos dan, sebagai contoh, menunjukkan kepada kita bagaimana planet penyangak yang sangat gelap "dilihat" dengan sensor inframerah. Dia kemudian meneliti teori gelembung, dan bagaimana alam semesta yang kita dapat dilihat hanyalah gelembung dalam set gelembung "tidak pernah berakhir", sama dengan titisan air terjun.

Dalam segmen animasi episod ini, Tyson membincangkan kehidupan dan visi ahli falsafah Itali abad ke-16 Giordano Bruno (disuarakan oleh Seth MacFarlane)[10] sebagai orang yang memperjuangkan pemahaman yang lebih luas tentang tempat Bumi di alam semesta, dengan Matahari menjadi satu bintang di antara yang lain. Kemudian, beliau membentangkan sejarah Alam Semesta pada Kalendar Kosmos mendiang Carl Sagan. Episod berakhir dengan ucapan ringkas Tyson mengenai kehidupan dan kerjaya Sagan, dan bagaimana mendiang mengilhamkannya untuk menjadi ahli astrofizik.

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Balu mendiang Carl Sagan, Ann Druyan mengarang bersama episod.

Ann Druyan, Steven Soter, dan ahli astrofizik Neil deGrasse Tyson merancang untuk menghasilkan sekuel yang baru dan dikemaskini kepada siri asal Carl Sagan Cosmos: A Personal Voyage dan terus mengutarakan idea itu ke pelbagai stesen televisyen walaupun selepas kematian Sagan.[11] Pada 2008 penerbit Seth MacFarlane bertemu dengan Tyson di Science & Entertainment Exchange, di mana Tyson memberitahunya tentang menaikkan semula siri Cosmos.[12] MacFarlane mengambil minat terhadap idea itu dan menyampaikannya kepada rangkaian televisyen Fox Broadcasting Company.[13]

"Standing Up in the Milky Way" diarahkan oleh Brannon Braga, dan ditulis oleh Druyan dan Soter. Urutan naratif episod memperkenalkan kehidupan ahli falsafah Giordano Bruno disuarakan oleh penerbit eksekutif siri Seth MacFarlane,[14] dan watak-watak tambahan lain yang disuarakan oleh MacFarlane dan pelakon Paul Telfer.[3] Kesan khas untuk episod itu dilakukan oleh studio DIVE VFX dari New York City termasuk "pemodelan kelompok bintang, galaksi dan nebula" untuk rancangan itu.[15] Episod ini juga memperkenalkan "Kapal Imaginasi" baru yang direka bentuk oleh artis konsept Ryan Church, yang diterangkan oleh The Verge sebagai "J.J. Abrams' Enterprise."[16] Urutan animasi dari episod itu diterbitkan oleh Kara Vallow.[17]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

"Seth MacFarlane dan Neil deGrasse Tyson memperlihatkan pandangan yang unik dan memukau di alam semesta kita di Cosmos: A Spacetime Odyssey. Memandangkan sains dan semua yang ditawarkannya, siri doku itu tidak menyalahi undang-undang dalam gambaran yang agak kontroversi dalam agama terancang, tetapi ia memanjangkan cawangan zaitun untuk pemikiran kreatif dan bermain dengan konsep iman dalam pandangan aneh tentang makrokosmos."

 —Max Nicholson, dari IGN[14]

Episod ini dimeriahkan dengan 2. /5 dalam penarafan/saham 18-49 dan 5.77 juta orang Amerika menontonnya secara langsung di Fox.[18][19] Walau bagaimanapun, Nielsen menganggarkan bahawa sejumlah "8.5 juta menonton pada hari Ahad dalam jumlah 10 rangkaian milik Fox, termasuk siaran Fox, National Geographic dan FX."[20] Penerbit eksekutif siri Seth MacFarlane yang dipaparkan di laman web rangkaian sosial Twitter bahawa 12 juta penonton secara keseluruhan menyaksikan tayangan perdana Cosmos secara langsung di Amerika Syarikat sahaja dan 17.5 juta dengan DVR.[21]

"Standing Up in the Milky Way" diterima secara kritis. John Teti dari The A.V. Club memberikan episod sebagai "B".[22] Beliau menyatakan "Cosmos: A Spacetime Odyssey adalah kedua-dua bercita-cita tinggi dan pelik. Ia cuba untuk menyampaikan idea-idea manusia yang paling luas dalam ruang siri TV 44 minit mingguan.[22] Beliau telah mengkritik rancangan itu untuk "skrip ceroboh yang menanam tanaman lebih kerap kemudian dalam episod."[22] Max Nicholson dari IGN memberi episod kelas 8.5 ("Hebat"), menyimpulkan "siri dokumentari itu tidak mementingkan diri dalam gambaran yang agak kontroversi dari agama terancang, tetapi ia memanjangkan cawangan zaitun untuk pemikiran kreatif dan bermain dengan konsep iman dalam pandangan aneh tentang makrokosmos."[14] Tinjauan positif juga diberikan oleh wartawan Slate Phil Plait, yang mengatakan bahawa beliau menonton episod itu "sebagai membuat titik yang lebih menarik dan lebih besar mengenai penindasan pemikiran dan kehebatan kebebasan penerokaan idea-idea."[23]

Ulasanlain telah mengkritik ketepatan sejarah segmen di Giordano Bruno dan mempersoalkan mengapa rancangan itu tidak menggambarkan ahli-ahli astronomi yang lebih penting dalam tempoh masa seperti Copernicus atau Galileo, atau ahli falsafah semulajadi abad pertengahan, seperti Nicole Oresme dan Nicholas of Cusa, yang mempersembahkan kemungkinan terjadinya bermulanya abad-abad yang lebih awal daripada Bruno.[24][25] Pengulas juga mengadu bahawa segmen adalah sejarah yang tidak tepat dalam menggambarkan karakteristik masalah Bruno kerana berpunca hampir sepenuhnya dari kepercayaan dalam banyak dunia.[24][25]

Semasa siaran utama episod pada 9 Mac 2014, melalui ahli gabungan Oklahoma City Fox KOKH-TV, episod itu terganggu selama 15 saat. Gangguan ringkas episod oleh iklan untuk FOX 25 Primetime News at Nine bertepatan dengan monolog oleh Tyson di mana beliau menerangkan evolusi manusia.[26] KOKH mengeluarkan kenyataan maaf atas kejadian itu, yang juga menolak tuduhan bahawa kejadian itu disengajakan, tetapi "hasil daripada kesilapan pengendali."[27][28][29]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Megan Gannon (March 5, 2014). "Why the New 'Cosmos' TV Series Is Coming to Fox". Space.com. Dicapai pada 22 April 2014.
  2. ^ Matt Tucker (March 10, 2014). "Cosmos #1.1: "Standing Up in the Milky Way" Review". KSITETV. Dicapai pada 22 April 2014.
  3. ^ a b c Bill Pope (March 9, 2014). "Standing Up in the Milky Way". Cosmos: A Spacetime Odyssey. Fox Broadcasting Company.
  4. ^ a b ""Cosmos: A Sapcetime Odyssey" - Fact Sheet". FOX Flash. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-07-30. Dicapai pada 22 April 2014.
  5. ^ Cannady, Sheryl; Allen, Erin (November 12, 2013). "Library of Congress Officially Opens The Seth MacFarlane Collection of Carl Sagan and Ann Druyan Archive". Library of Congress. ISSN 0731-3527. Dicapai pada November 12, 2013.
  6. ^ Overbye, Dennis (March 3, 2014). "A Successor to Sagan Reboots Cosmos". The New York Times. m/s. D2.
  7. ^ Seppala, Timothy J. (March 9, 2014). "Cosmos debuts tonight with a special message from Barack Obama". Engadget. AOL Inc. Dicapai pada March 16, 2014.
  8. ^ Boyle, Alan (March 13, 2014). "Obama Launches Cosmos: 'The Next Great Discovery Could Be Yours'". NBC News. Associated Press. Dicapai pada March 16, 2014.
  9. ^ "Complete 2013-2014 Nominations List" (PDF). Emmy Awards. July 2014. Dicapai pada 11 July 2014.
  10. ^ Cosmos: A Spacetime Odyssey — The Voyage Continues, Twentieth Century Fox Home Entertainment, Blu-ray Cat. # 2293207
  11. ^ Dave Itzkoff (August 5, 2011). "'Family Guy' Creator Part of 'Cosmos' Update". The New York Times. Dicapai pada 13 April 2014.
  12. ^ Meredith Blake (March 7, 2014). "Seth MacFarlane hopes 'Cosmos' counteracts 'junk science,' creationism". Los Angeles Times. Dicapai pada 13 April 2014.
  13. ^ Nicola Davis (6 April 2014). "Cosmos: how the creator of Family Guy remade Carl Sagan's pivotal TV series". The Guardian. Dicapai pada 13 April 2014.
  14. ^ a b c Nicholson, Max (March 7, 2014). "Cosmos: A Space-Time Odyssey – 'Standing Up in the Milky Way' Review". IGN. Dicapai pada March 16, 2014.
  15. ^ Jennifer Wolfe (March 14, 2014). "DIVE VFX Tackles Effects for 'Cosmos: A Spacetime Odyssey'". Animation World Network. Dicapai pada 13 April 2014.
  16. ^ Bryan Bishop (March 9, 2014). "'Cosmos' review: making science cool again". The Verge. Dicapai pada 13 April 2014.
  17. ^ Victoria McNally (March 6, 2014). "Learn More About the Awesome Animation Sequences in Cosmos From Producer Kara Vallow". Geekosystem. Dicapai pada 13 April 2014.
  18. ^ Kondolojy, Amanda (March 11, 2014). "Sunday Final Ratings: 'Resurrection', 'Once Upon a Time' & 'The Amazing Race' Adjusted Up". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-11. Dicapai pada March 27, 2014.
  19. ^ West, Steve (March 10, 2014). "Cosmos: A SpaceTime Odyssey Premieres To Low Ratings On Fox". Television Blend. Dicapai pada March 27, 2014.
  20. ^ Collins, Scott (March 10, 2014). "Neil deGrasse Tyson's 'Cosmos' premiere ratings: 40M first week?". L.A. Times. Dicapai pada March 27, 2014.
  21. ^ MacFarlane, Seth (March 10, 2014). "Seth MacFarlane". Twitter. Twitter.com. Dicapai pada March 27, 2014.
  22. ^ a b c Teti, John (March 9, 2014). "Cosmos: A Spacetime Odyssey begins by going as big as science can". The A.V. Club. The Onion. Dicapai pada March 16, 2014.
  23. ^ Plait, Phill (March 10, 2014). "Cosmos: On the Shores of the Cosmic Ocean". Slate. The Slate Group. Dicapai pada March 16, 2014.
  24. ^ a b Powell, Corey S. (March 10, 2014). "Did Cosmos Pick the Wrong Hero?". Discover. Kalmbach Publishing. Dicapai pada March 16, 2014.
  25. ^ a b Campbell, Hank (March 7, 2014). "Cosmos: A Spacetime Odyssey – The Review". Science 2.0. Dicapai pada March 16, 2014.
  26. ^ Grenoble, Ryan (March 13, 2014). "Oklahoma TV Station Cuts Reference To Evolution In Neil deGrasse Tyson's Cosmos". The Huffington Post. AOL Inc. Dicapai pada March 16, 2014.
  27. ^ "Sunday, during @COSMOSonTV [...]". Twitter. March 12, 2014. Dicapai pada March 16, 2014.
  28. ^ "We'll admit it: Sunday, we [...]". Twitter. March 13, 2014. Dicapai pada March 16, 2014.
  29. ^ "FOX 25 apologizes for error during Cosmos". KOKH-TV. WorldNow. March 13, 2014. Dicapai pada March 16, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]