Hiding in the Light

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
"Hiding in the Light"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 5
Diarahkan olehBill Pope
Ditulis oleh
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan oleh
  • Livia Hanich
  • Steve Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting oleh
  • John Duffy
  • Michael O'Halloran
  • Eric Lea
Kod produksi104
Tarikh keluaran asal6 April 2014
Durasi penyiaran43 minit
Tetamu undangan
Kronologi episod
← Sebelum
"A Sky Full of Ghosts"
Selepas →
"Deeper, Deeper, Deeper Still"

"Hiding in the Light" (bahasa Melayu: Bersembunyi di dalam Cahaya) ialah episod kelima rancangan televisyen dokumentari sains Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia disiarkan pada 6 April 2014 di Fox dan pada 7 April 2014 di National Geographic Channel. Episod ini meneroka sifat cahaya, kamera, kaedah saintifik, dan komposisi alam semesta. Episod termasuk melihat sumbangan ahli fizik abad ke-10 Ibn al-Haytham, yang digambarkan sebagai "bapa kaedah saintifik moden".[1][2]

Episod ini diterima secara positif oleh para pengkritik, dengan banyak mengulas mengenai visual cemerlang urutan akhir yang disempurnakan dengan Rhapsody in Blue "yang mempamerkan imej yang sama di Bandar Raya New York, dilihat melalui penapis pelbagai panjang gelombang cahaya: terlihat, inframerah, ultralembayung, X-ray, sinar gamma, gelombang mikro, dan juga imej radio".[3][4] Episod itu mengekalkan penarafan/saham 18-49 minggu sebelumnya sebanyak 1.5/4, dengan 3.98 juta penonton Amerika menonton di Fox.[5]

Ringkasan episod[sunting | sunting sumber]

Penemuan jurang Joseph von Fraunhofer dalam spektrum cahaya yang dapat dilihat dari matahari, garis-garis yang sama sepadan dengan unsur-unsur atom tertentu, akan membawa kepada penggunaan spektroskopi astronomi untuk menentukan komposisi bintang yang jauh objek.

Episod ini meneroka teori gelombang cahaya seperti yang dipelajari oleh manusia, dengan menyatakan bahawa cahaya telah memainkan peranan penting dalam kemajuan saintifik, dengan percubaan awal sedemikian sejak lebih 2000 tahun yang lalu melibatkan kamera obscura oleh ahli falsafah Cina Mozi. Tyson menggambarkan karya saintis Arab abad ke-11, Ibn al-Haytham, yang dianggap sebagai salah satu yang pertama menumpukan pada sifat cahaya dan optik yang membawa kepada konsep teleskop, serta salah satu penyelidik pertama yang menggunakan kaedah saintifik.

Tyson meneruskan untuk membincangkan sifat cahaya yang ditemui oleh manusia. Cara kerja oleh Isaac Newton menggunakan pembiasan melalui prisma menunjukkan bahawa cahaya terdiri daripada spektrum yang kelihatan, sementara penemuan William Herschel pada abad ke-19 menunjukkan bahawa cahaya juga terdiri daripada sinar inframerah. Joseph von Fraunhofer kemudian akan mendapati bahawa dengan membesar spektrum cahaya yang kelihatan, jurang dalam spektrum akan diperhatikan. Garis Fraunhofer ini kemudiannya akan ditentukan oleh penyerapan cahaya oleh elektron dalam bergerak di antara orbital atom apabila ia melewati atom, dengan setiap atom mempunyai tandatangan ciri kerana sifat kuantum orbital ini. Ini telah menyebabkan teras spektroskopi astronomi, yang membolehkan ahli astronomi membuat pemerhatian mengenai komposisi bintang, planet, dan ciri-ciri cemerlang lain melalui garis spektrum, serta memerhatikan gerakan dan pengembangan alam semesta, dan kewujudan jirim gelap.

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Tayangan perdana episod di Fox membawa 1.5/4 di dalam penarafan/saham 18-49, dengan 3.98 juta penonton Amerika menontonnya secara langsung. Ia menduduki tempat ketiga dan terakhir di dalam slot masa di belakang Resurrection dan Believe; dan kedua belas di dalam lapan belas malam.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Poladian, Charles (April 6, 2014). "'Cosmos' Episode 5 Preview: We All Come From 'Star Stuff In 'Hiding In The Light' [VIDEO]". International Business Times. Dicapai pada April 6, 2014.
  2. ^ "Cosmos A Spacetime Odyssey: "Light! --Our Window on the Universe" (In-Depth Preview of Tonight's Episode 5)". The Daily Galaxy. April 6, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-23. Dicapai pada April 6, 2014.
  3. ^ Ouellette, Jennifer (April 7, 2014). "'Cosmos' recap: Finding the secret code that's 'Hiding in the Light'". L.A. Times. Dicapai pada April 8, 2014.
  4. ^ Kaminsky, Jeff (April 7, 2014). "Let there be light: a look at this week's 'Cosmos'". Geek Smash. Diarkibkan daripada yang asal pada April 8, 2014. Dicapai pada April 8, 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ a b Kondolojy, Amanda (April 8, 2014). "Sunday Final Ratings: 'Once Upon a Time', 'American Dream Builders', 'America's Funniest Home Videos' & 'Resurrection' Adjusted Up". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-08. Dicapai pada April 8, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]