Time Tunnel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Time Tunnel
Map
Maklumat am
DitubuhkanJanuari 2007; 17 tahun yang lalu (2007-01)
JenisMuzium memorabilia dan koleksi pengumpulan
Maklumat pentadbiran
KuratorSee Kok Shan
Maklumat geografi
Lokasi
Maklumat pelawat
Kemudahan pengangkutan awam
Bas: Stesen bas Tanah Rata.
Teksi: Stesen bas/teksi Tanah Rata atau
perhentian teksi bandar Brinchang.
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Time Tunnel ialah muzium memorabilia pertama di Malaysia. Terletak di Brinchang, ia dikenali sebagai salah satu tarikan utama Cameron Highlands. Ia kira-kira 90 kilometer (56 batu) dari Ipoh atau kira-kira 200 kilometer (120 batu) dari Kuala Lumpur.[1]

Kompleks ini tidak seperti yang lain di Semenanjung Malaysia - ia dipenuhi dengan koleksi dan memorabilia yang berfungsi sebagai peringatan mengenai kehidupan seperti di Malaysia semasa tahun sebelum Perang.[2]

Muzium ini ditubuhkan pada Januari 2007. Sejak itu, ia terus berkembang pada kadar yang diukur. Terletak di tingkat bawah Ladang Strawberi Kok Lim, unit berpecah terletak di atas jalan yang membentang lebih daripada 80 meter. Terdapat lebih daripada 4,000 objek dan gambar yang dipaparkan di sini. Mereka dipamerkan di lapan galeri yang meliputi kawasan sekitar 14,000 kaki persegi.

Muzium ini boleh dicapai melalui pengangkutan awam atau swasta. Ia berjarak kurang dari dua kilometer dari bandar Brinchang atau kira-kira tujuh kilometer dari Tanah Rata.[3] Ia dibuka setiap hari dari pukul 9 pagi hingga 6 petang. Tiada sekatan terhadap fotografi di tempat ini.

Sorotan koleksi[sunting | sunting sumber]

Seksyen Orang Asli[sunting | sunting sumber]

Kawasan ini menangkap gaya hidup peranginan orang asli. Alat, perangkap dan kraftangan mereka dipamerkan di lantai dan di dinding.

'Kedai gunting rambut'[sunting | sunting sumber]

'Kedai gunting' dilengkapi dengan cermin, pisau cukur lurus, gunting, semburan rambut, pencukur, pengering rambut, gunting, kurungan dan pelbagai jenis sikat. Dinding dilekatkan dengan poster yang pernah digunakan untuk mempromosikan barbering. Barang pameran "kedai" ini adalah kerusi gunting rambut. Ia berusia lebih daripada 50 tahun.

Peta lokasi muzium TIME TUNNEL.

Sudut Kanak-kanak[sunting | sunting sumber]

Ruang ini dipenuhi dengan papan hitam, pakaian seragam sekolah, perabot, kiraan bantuan dan pelbagai mainan. Berdekatan adalah kabinet yang memaparkan memorabilia seperti pancutan air pancut, pemadam, pengasah pensil, pembaris, buku teks dan lencana sekolah.

‘Kedai kopi’[sunting | sunting sumber]

Menyerupai restoran lama ('kopi tiam'), persediaan ini dilengkapi dengan kaunter pembayaran, meja, cermin, asbak, kotak mancis, penyepit, spitun, cawan kopi dan koleksi minuman ringan. Minuman di sini tidak dijual.

Muse ini penuh dengan memorabilia yang berfungsi sebagai peringatan tentang kehidupan seperti di Malaysia semasa tahun sebelum Perang.

Koleksi & Memorabilia[sunting | sunting sumber]

Senarai koleksi dan memorabilia adalah tidak berkesudahan. Terdapat lebih daripada 4,000 objek yang dipamerkan. Mereka terdiri daripada gramofon keping hingga barang kemas.

Sudut Jim Thompson Corner[sunting | sunting sumber]

Niche ini terletak di tengah-tengah muzium. Ia meliputi kawasan seluas kira-kira 50 kaki persegi. Kebanyakan barang-barang yang dipamerkan adalah kekeliruan Jim Thompson yang hilang dari Cameron Highlands pada hari Ahad, 26 Mac 1967.

Kawasan Dapur[sunting | sunting sumber]

Terletak di sepanjang tebing tingkat kedua unit adalah kawasan dapur. Ini adalah tempat di mana masa hampir tiba.[4] Di sini anda akan menemui campuran dapur minyak tanah, kuali, woks, penumbuh cabai, kayu bakar, peti besi, dapur arang, pengisar daging dan pembawa tiffin.

Galeri Gambar[sunting | sunting sumber]

Muzium ini terkenal dengan pelbagai gambar lama. Ia mempunyai inventori lebih daripada 1,000 imej. Ia termasuk gambar-gambar:

Brinchang, Cameron Highlands (sk. 1950an)

Galeri[sunting | sunting sumber]

Bahagian Foto
Kedai Kopi
Memorabilia
Bahagian Kanak-kanak
Pengumpulan
Sudut Jim Thompson

Kemudahan[sunting | sunting sumber]

Muzium ini mempunyai kafe yang menyajikan hidangan barat dan tempatan. Ia dibuka setiap hari dari pukul 9 pagi hingga 6 petang.

Peristiwa penting[sunting | sunting sumber]

Muzium ini telah dilawati oleh Miss Hong Kong (Cik Edelweiss Cheung), pemenang pertama dan ke-2 (Ms Skye Chan dan Cik Sia Ma) semasa lawatan mereka ke Malaysia pada Ogos 2008. Ketiga-tiga mereka berada di kompleks selama lebih daripada sejam. Lawatan muhibah mereka telah dianjurkan oleh Television Broadcasts Limited, Tourism Malaysia dan Hong Thai Travel Services.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Driving directions to Tanah Rata, Pahang, West Malaysia, Google map". Google Inc. Dicapai pada 25 January 2014.
  2. ^ De Souza, Edward Roy (2010). SOLVED! The "Mysterious" Disappearance of Jim Thompson, the Legendary Thai Silk King (2nd ed). Word Association Publishers. m/s. 134. ISBN 978-1-59571-505-0. LCCN 2009944204.
  3. ^ "Driving directions to Tanah Rata, Pahang, Malaysia, Google map". Google Inc. Dicapai pada 25 January 2014.
  4. ^ "Enter the time tunnel, The Star, Friday, 31 August 2012". m/s. L4.

Rencana berita[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]