Aachener Printen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Aachener Printen
Printen bersama kacang
JenisLebkuchen
Tempat asalJerman
Kawasan/rantauAachen
Bahan utamaBit gula, rempah, (kayu manis, biji anise, cengkih, buah pelaga, ketumbar, allspice, halia)
Bahan yang biasa digunakanKulit kayu manis Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Aachener Printen adalah sejenis biskut Lebkuchen yang berasal dari bandar Aachen di Jerman. Printen pada awalnya ia menggunakan madu untuk makan bersama Printen, tetapi selama dua abad tradisi adalah menggunakan sirup yang terbuat dari bit gula .

Istilah ini adalah sebutan asal yang dilindungi dan oleh itu semua pengeluar.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pastri pertama seumpamanya berasal dari bandar Dinant berdekatan Belgium. Di bandar ini, banyak menghasilkan pastri dengan gambar yang terukir (couques de Dinant ) selama lebih dari seribu tahun. [1] Pengrajin tembaga (keistimewaan lain dari Dinant) yang berhijrah ke Aachen pada abad ke-15 mungkin membawa resipi, konsep dan tradisi pastri terukir ke Aachen. Pada asalnya, Printen dijual oleh ahli farmasi Aachen kerana beberapa ramuannya (madu, beberapa ramuan dan rempah).

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Bentuk pembuatan Printen abad ke-18

Awalnya ia dipermanis dengan madu, kini Aachener Printen dimaniskan dengan sirap dari bit gula kerana madu menjadi tidak tersedia buat sementara waktu ketika Napoleon mengeluarkan embargo perdagangan, melarang semua perdagangan dengan pembekal utama madu, Amerika Syarikat .

Printen dibuat dari pelbagai bahan termasuk kayu manis, aniseed, cengkeh, buah pelaga, ketumbar, allspice dan juga halia . Walau bagaimanapun, campuran bahan-bahan ini adalah rahsia tersembunyi di setiap kedai roti Printen.

Selain Printen yang asli, terdapat juga Printen dengan kacang (biasanya badam), disalut bersama dengan coklat (pulut) dan marzipan .

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Aachener Printen: Ihr Mix bleibt ein Betriebsgeheimnis[pautan mati kekal] Holger Iburg, Merian magazine, May 2010. (dalam bahasa Jerman)

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]