Kebudayaan Djibouti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Agama di Djibouti)

Kebudayaan Republik Djibouti adalah pelbagai, kerana lokasi Laut Merah negara di persimpangan perdagangan dan perdagangan.

Penduduk Djibouti dibahagikan kepada beberapa komponen manusia: Afar dan Dir (klan) orang Somalia, agama Islam untuk sebahagian besar, yang secara tradisinya melekat pada kumpulan antropologi Hamitic. Mereka dipanggil "Hamites Orientals" untuk membezakan mereka daripada Hamites yang lain iaitu orang Mesir dan Barbar. Sebuah komuniti Arab penting yang berasal dari Yaman, juga berpusat di Djibouti.

Orang Afar dan Issa Somalis yang dicirikan oleh susuk tubuh langsing, ciri-ciri yang teratur, dan sikap bangga, mereka bercakap bahasa Kushitik yang berbeza daripada keluarga bahasa Afroasiatik yang hebat, dan secara tradisinya hidup sebagai penggembala nomad. Walau bagaimanapun, penduduk cenderung untuk menetap kerana hari ini lebih separuh daripada rakyatnya tinggal di ibu kota dan pekan serta kampung di pedalaman. Tanah ini, titik persimpangan tradisional antara Mesir, Sudan dan Arab Saudi persimpangan negara antara Afrika dan Asia, berkemungkinan telah mengalami percampuran penduduk yang telah memainkan peranan penting dalam nasib orang asal negara Djibouti. Puisi yang dideklamasikan secara tradisional di kampung oleh pembaca khas yang dipanggil gabaye adalah cara merakam sejarah dan adat masyarakat, serta peristiwa semasa.

Agama[sunting | sunting sumber]

Agama di Djibouti
agama peratus
Islam
  
94%
Kristian
  
6%

Dengan beberapa pengecualian, Issa Somali dan Afar sepenuhnya beragama Islam, majoritinya dari cabang Islam Sunni.[1] Perlembagaan Djibouti juga mentakrifkan Islam sebagai agama Republik Djibouti. Islam memasuki kawasan itu pada awalnya, kerana sekumpulan Muslim yang teraniaya, atas desakan Nabi Muhammad, mencari perlindungan di seberang Laut Merah di Tanduk Afrika. Oleh itu, Islam mungkin telah diperkenalkan ke kawasan itu jauh sebelum agama itu bertapak di tempat asalnya.[2][3] Kristian adalah agama minoriti di Djibouti, dengan kira-kira 4,767 penganut.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Djibouti. CIA World Factbook
  2. ^ Rafiq Zakaria, 1991, Muhammad and The Quran, New Delhi: Penguin Books, pp. 403-4. ISBN 0-14-014423-4
  3. ^ Mohamed Diriye Abdullahi, Culture and Customs of Somalia, (Greenwood Press: 2001), p.1

Pautan luar[sunting | sunting sumber]