al-Adid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Abū Muḥammad ʿAbd Allāh ibn Yūsuf ibn al-Ḥāfiẓ ( Arab: أبو محمد عبد الله بن يوسف‎ بن الحافظ Templat:Lrm 1151–1171), atau lebih dikenali dengan nama pemerintahannya al-ʿĀḍid li-Dīn Allāh ( Arab: العاضد لدين الله, lit.'Strengthener of God's Faith' ), adalah khalifah keempat belas dan terakhir dari dinasti Fatimiyah, dan imam yang ke-24 dari cabang Hafizi Isma'ili dari Syi'ah Islam, telah memerintah dari 1160 hingga 1171.

Seperti dua pendahulunya yang terdekat, al-Adid menaiki takhta sebagai seorang kanak-kanak, dan menghabiskan masa pemerintahannya sebagai boneka bagi pelbagai orang kuat yang menduduki wazir . Dia hampir tidak berdaya melihat keruntuhan perlahan oleh Khilafah Fatimiyah . Tala'i ibn Ruzzik, wazir yang telah mengangkat al-Adid menaiki takhta, menjadi mangsa plot istana pada tahun 1161, dan digantikan oleh anaknya, Ruzzik ibn Tala'i . Ruzzik pula dijatuhkan oleh Shawar pada tahun 1163, tetapi beliau hanya bertahan beberapa bulan di pejabat sebelum digulingkan pula oleh Dirgham . Perebutan kuasa yang berterusan di Kaherah telah melemahkan negara Fatimiyah, lalu membenarkan kedua-dua Kerajaan Tentera Salib Baitulmaqdis dan pemerintah Sunni Syria, Nur al-Din, untuk meneruskan rancangan mereka sendiri di negara itu. Tentera Salib berulang kali menyerang Mesir, mengeluarkan ufti dan bertujuan untuk menaklukinya; menyebabkan Nur al-Din menyokong usaha Shawar untuk merampas semula wazir dari Dirgham, dan telah menghantar Shirkuh iaitu jeneralnya untuk menentang tentera Salib. Untuk sementara waktu, Shawar memperkotak-katikkan tentera Salib dan Syria untuk menentang satu sama lain, tetapi pada Januari 1169, Shirkuh berjaya menggulingkan Shawar, lalu menakluki Kaherah dan menjadi wazir. Apabila Shirkuh meninggal dunia tidak lama kemudian, beliau digantikan oleh anak saudaranya, Salahuddin .

Saladin pada mulanya berdamai dengan al-Adid, tetapi dengan pantas menyatukan kekuasaannya ke atas Mesir, lalu ingin membongkar rejim Fatimiyyah secara beransur-ansur. Penyokong setia Fatimiyah dalam tentera telah dibuang dan digantikan dengan tentera Syria, yang berpunca daripada pemberontakan yang gagal dalam Pertempuran Orang Hitam . Anggota keluarga Saladin telah dilantik sebagai gabenor, manakala birokrasi awam sebahagian besarnya dimenangi oleh rejim baru, dan al-Adid telah diketepikan walaupun daripada memegang jawatan sebagai peranan upacara. Akhirnya, Isma'ilisme secara beransur-ansur dihapuskan sebagai agama negara yang memihak kepada Islam Sunni, yang berpunca daripada pengisytiharan rasmi kekuasaan Abbasiyah pada September 1171. Al-Adid meninggal dunia beberapa hari kemudian. Keluarganya diletakkan di bawah tahanan rumah, dan Isma'ilisme dianiaya oleh rejim Saladin yang baharu iaitu Ayyubiyah, sehinggakan satu abad selepas kejatuhan rejim Fatimiyah ia hampir lenyap di bumi Mesir.