Al-Maris

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Al-Maris (Arab: المريس, rumi: al-Marīs) ialah nama bagi Nubia Hilir dalam bahasa Arab Zaman Pertengahan, sebuah kawasan di sekitar riam pertama dan kedua Sungai Nil yang juga termasuk Aswan. Oleh sebab kebanyakan sumber sejarah Nubia dari tempoh tersebut dalam bahasa Arab, ia kadangkala digunakan secara bergantian dengan wilayah Nubia di Nobatia. Bahagian utara al-Maris dahulu sebahagian daripada Mesir Hulu pada zaman Fatimiyah, dan separa merdeka di bawah penguasaan Kanz al-Dawlah antara tahun 1046 dan 1077 TM. Kanz ad-Dawla Nasir menyerang Nubia pada tahun 1066 tetapi gagal dan wilayah beliau diserbu.

Bandar-bandar utama ialah Aswan (Syene pada zaman Yunani) di Mesir dan Faras (Bakharas dalam Qibti, Pakhoras Yunani, Bajrash Arab) dan Istana Ibrim (Phrim Qibti, Primis Yunani) di Nobadia.

Kawasan itu diduduki oleh saudara Salahuddin al-Ayyubi, al-Malik al-Muazzam Syams al-Dawlah Turansyah (Turan-Syhah) dari 1172 hingga 1174, tetapi Ayyubiyah berundur beberapa tahun kemudian. Beberapa bahagian telah ditakluki oleh Bani Kanz dan sebahagian lagi dipegang oleh raja-raja Kristian di Dotawo. Ia diilhakkan pada namanya sahaja ke Mesir Mamluk oleh Baibars pada tahun 1276, tetapi sekurang-kurangnya sebahagiannya terus diperintah oleh raja-raja Kristian berautonomi di Dotawo sehingga penaklukannya oleh Sennar pada tahun 1504.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]