Pergi ke kandungan

Aronia melanocarpa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Aronia melanocarpa
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Eudikot
Klad: Rosid
Order: Rosales
Keluarga: Rosaceae
Genus: Aronia
Spesies:
A. melanocarpa
Nama binomial
Aronia melanocarpa
Sinonim
Sinonim

Aronia melanocarpa, dikenali sebagai black chokeberry, adalah spesies pokok renek dalam keluarga mawar yang berasal dari Amerika Utara timur, dari Kanada hingga Amerika Syarikat tengah, dari Newfoundland barat ke Ontario dan Minnesota, serta selatan hingga Arkansas, Alabama, dan Georgia.[1] Tumbuhan ini telah diperkenalkan dan ditanam di Eropah.

Ia adalah pokok renek bercabang dengan daun hijau gelap yang berkilat dan bertukar menjadi merah pada musim luruh; ia tumbuh dengan baik di bawah matahari dan teduhan separa, sering mencapai ketinggian enam kaki (1.8 m) atau lebih, membentuk kelompok melalui batang yang tumbuh dari akar. Bunganya berwarna putih atau merah jambu, muncul pada akhir musim bunga dan menghasilkan buah hitam pada bulan September. Tumbuhan ini agak mudah dibiakkan dan di-root, dengan musim panas adalah masa yang paling baik untuk mengambil keratan. Beberapa burung memakan berinya.

Apabila mentah, buahnya bersifat astringen,[2] tetapi rasanya bertambah baik apabila digunakan dalam resipi dengan tambahan gula.

  1. ^ "Aronia melanocarpa". County-level distribution map from the North American Plant Atlas (NAPA). Biota of North America Program (BONAP). 2014.
  2. ^ Pankhurst, Richard J. (2014), "Aronia melanocarpa", dalam Flora of North America Editorial Committee (penyunting), Flora of North America North of Mexico (FNA), 9, New York and Oxford: Oxford University Press – melalui eFloras.org, Missouri Botanical Garden, St. Louis, MO & Harvard University Herbaria, Cambridge, MA Invalid |mode=Ralat Lua pada baris 14 di Modul:Citation_mode: attempt to index field 'global_cs1_config_t' (a nil value). (bantuan)

Pautan luar

[sunting | sunting sumber]


Templat:Maleae-stub