Bahasa-bahasa Eskimo-Aleut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Eskimo–Aleut
Eskaleut
Taburan
geografi:
Alaska, utara Wilayah Barat Laut Kanada (Kawasan Penempatan Inuvialuit), Nunavut, utara Quebec (Nunavik), utara Labrador (Nunatsiavut), Greenland, timur jauh Rusia (Semenanjung Chukchi)
Klasifikasi bahasa:Salah satu keluarga-keluarga bahasa utama dunia
Bahasa-proto:Proto-Eskimo–Aleut
Proto-Eskimo
Pembahagian:
ISO 639-5:esx
Glottolog:eski1264[1]
{{{mapalt}}}
Taburan penutur kumpulan bahasa Eskimo-Aleut (tidak termasuk Rusia).

Bahasa-bahasa Eskimo-Aleut atau singkatan Eskaleut ialah keluarga bahasa asli yang dituturi di Alaska (Amerika Syarikat), kawasan utara Kanada, Greenland dan Semenanjung Chukchi di timur Siberia. Rumpun bahasa ini juga dikenal sebagai Eskaleutia, Eskaleutik atau Inuit-Yupik-Unangan. Sesuai namanya, keluarga bahasa ini dibahagikan kepada dua cabang, iaitu cabang Eskimo dan cabang Aleut

Cabang Aleut hanya terdiri daripada satu bahasa - bahasa Aleut yang dituturkan di Kepulauan Aleut dan Kepulauan Pribilof di utara Lautan Pasifik, di antara tanah Alaska dan Siberia. Bahasa Aleut juga memiliki beberapa dialek. Sementara itu, cabang Eskimo dibahagikan menjadi dua kelompok iaitu kelompok Inuit yang dituturkan di utara Alaska, Kanada, dan Greenland serta Yupik yang dituturkan di barat Alaska dan timur Siberia, Rusia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hammarström, Harald; Forkel, Robert; Haspelmath, Martin, penyunting (2017). "Eskimo–Aleut". Glottolog 3.0. Jena, Germany: Max Planck Institute for the Science of Human History.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]