Unit pemprosesan pusat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari CPU)
Cip CPU

CPU atau unit pemprosesan pusat ialah salah satu bahagian di dalam komputer yang menterjemah dan melaksanakan arahan dalam perisian. Dalam kebanyakan CPU, tugas perlaksanaan ini dibahagi kepada Unit Kawalan (Control Unit) (yang mengawal aliran aturcara), dan satu atau lebih Unit Pelaksana (Execution Units) yang wongklom dan err band melakukan operasi terhadap data. Selalunya, satu koleksi daftar (register) disertakan sekali bagi menyimpan operator (operand) dan hasil proses.

Istilah unit pemprosesan pusat juga merujuk kepada bahagian-bahagian pusat yang penting di dalam komputer, seperti Cache dan pengawal input/output. Ini merujuk kepada komputer yang menggunakan cip mikropemproses moden. Fungsi-fungsi tersebut (cache, dan kawalan input/output) disertakan di dalam litar bersepadu.

Ciri-ciri Unit Pemprosesan Pusat (CPU)[sunting | sunting sumber]

Kelajuan sesebuah unit pemproses pusat (CPU) berbeza tergantung kepada jenis-jenis pemproses. Terdapat beberapa ciri yang menentukan kadar kelajuan pemproses, antaranya ialah:[1]

Seni Bina CPU[sunting | sunting sumber]

Kebiasaanya, pembekal/pengeluar komputer meja sering menggunakan istilah CPU untuk merujuk kepada kotak atau badan komputer (unit sistem) dan kandungannya. Penggunaan CPU di sini adalah kurang tepat dan mengelirukan.

Reka bentuk CPU sering disebut sebagai seni bina CPU.

Contoh-contoh seni bina CPU:

Beberapa seni bina CPU yang baru muncul termasuk:

CPU yang penting dalam sejarah:

  • EDSAC, seni bina pertama yang boleh menyimpan aturcara komputer
  • Apollo Guidance Computer, yang digunakan dalam penerbangan kapal angkasa ke bulan.

Seni bina CPU boleh juga dikelaskan mengikut rekabentuk CPU, seperti saiz daftar. Pada hari ini, kebanyakan komputer meja mempunyai pemproses 32-bit, dan pemproses 64-bit juga semakin digunakan. Peralatan yang kecil seperti telefon bimbit, PDA, dan permainan video mudah alih menggunakan pemproses 16-bit, atau 8-bit.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]