Cabak (burung)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Caprimulginae)

Cabak
Caprimulgus europaeus
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Caprimulgiformes
Keluarga: Caprimulgidae
Subkeluarga: Caprimulginae
Genus

Caprimulginae merupakan subkeluarga yang mengandungi beberapa genus tukang sungguh dan cabak dalam keluarga tukang, Caprimulgidae. Ia bersaiz sederhana dengan sayap panjang, kaki pendek, dan paruh yang sangat pendek. Ia biasanya bersarang di atas tanah. Ia memakan serangga terbang.

Ia mempunyai kaki kecil yang tidak banyak digunakan untuk berjalan dan sayap runcing yang panjang. Buluan lembutnya berwarna samar menyerupai kulit kayu atau daun. Sesetengah spesies bertengger menghadap sepanjang dahan, bukannya melintangnya seperti yang biasa dilakukan burung. Kelakuan tersebut membantu untuk menyembunyikannya pada siang hari. Betina menghasilkan dua biji telur bercorak terus ke tanah kosong.

Ia kebanyakannya giat pada lewat petang dan awal pagi atau pada waktu malam dan memakan rama-rama dan serangga terbang besar yang lain. Paruhnya dibuka sangat luas dan mempunyai hujung atas yang bengkok sedikit.

Ia hampir serupa dengan sintang dari kebanyakan segi, tetapi secara amnya mempunyai paruh yang lebih panjang dan buluan yang lebih lembut.

Subkeluarga Caprimulginae