Catherine Jagiellon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Catherine Jagiellon
Portrait by Lucas Cranach the Younger (s. 1556)
Raja permaisuri Sweden
Tempoh30 September 1568 – 16 September 1583
Keputeraan1 November 1526
Kraków, Poland
Kemangkatan16 September 1583(1583-09-16) (umur 56)
Stockholm, Sweden
PemakamanUppsala Cathedral, Sweden
PasanganJohn III of Sweden (k. 1562)
Anakanda
WangsaJagiellon
AyahandaSigismund I dari Poland
BondaBona Sforza
AgamaKatolik Rom

Catherine Jagiellon (Poland: Katarzyna Jagiellonka; Svensk: Katarina Jagellonica, Lithuania: Kotryna Jogailaitė; 1 November 1526 – 16 September 1583) ialah seorang puteri Komanwel Poland - Lithuania dan Ratu Sweden dari 1569 sebagai isteri Raja John III. Catherine mempunyai pengaruh yang besar terhadap hal ehwal negara semasa pemerintahan pasangannya. Dia berunding dengan paus untuk memperkenalkan Counter-Reformation di Sweden.[1] Beliau adalah ibu kepada Sigismund, Raja Poland (1587-1632) dan Sweden (1592-1599).

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Catherine Jagiellon dilahirkan di Kraków sebagai puteri bongsu Raja Sigismund I sang Tua dari Komanwel Poland–Lithuania dan isterinya, Bona Sforza dari Milan .

Catherine diberi pendidikan Renaissance yang menyeluruh oleh tutor Itali: dia diajar membaca, menulis dan bercakap Latin, Jerman dan Itali, diarahkan dalam perbualan, menunggang kuda, menari, menyanyi dan bermain beberapa alat muzik.[2]

Selepas kematian bapanya pada tahun 1548, dia dan saudara perempuannya yang belum berkahwin Anna dan Sophia berpindah ke Masovia bersama ibu mereka. Pada tahun 1556, apabila kakaknya Sophia berkahwin dan pergi ke Jerman dan ibunya berlepas ke Itali, Catherine dan kakaknya Anna telah dipindahkan ke Istana Vilnius oleh abang mereka Sigismund II Augustus dari Poland, untuk memastikan kehadiran diraja di Lithuania. Penginapan mereka di Vilnius digambarkan sebagai gembira, tinggal di istana dan mahkamah yang sangat dipengaruhi oleh Renaissance Itali: Catherine dan Anna dibenarkan untuk menyusun rumah tangga mereka sendiri dan bergaul dengan golongan bangsawan.[2]

Rundingan kahwin[sunting | sunting sumber]

Catherine digambarkan sebagai yang paling cantik antara adik-beradiknya, tetapi dia telah berkahwin lewat untuk seorang puteri zaman itu kerana keluarganya ingin memastikan perkahwinan dengan status politik tertinggi untuk Poland, dan perkahwinan yang dicadangkan kepadanya menuntut rundingan yang berlarutan yang akhirnya datang. kepada tiada. Pada tahun 1548, dia telah dicadangkan untuk berkahwin oleh kedua-dua Albert Alcibiades, Margrave of Brandenburg-Kulmbach dan Duke Albert of Prussia, yang kedua-duanya mengutamakan dia daripada kakaknya Anna dan Sophia. Abangnya cenderung kepada yang kedua, tetapi selepas rundingan yang panjang, Pope menolak perkahwinan itu kerana mereka mempunyai pertalian antara satu sama lain.[2] Seterusnya, dia dilamar oleh Archduke Ferdinand II dari Austria, tetapi abangnya, yang telah berkahwin dengan ahli dinasti Habsburg ketika itu, akhirnya memutuskan untuk tidak melakukannya.

Pada tahun 1550-an, abangnya raja ingin mengadakan pakatan antara Poland dan Sweden menentang Tsardom of Russia kerana ketegangan yang semakin meningkat di sekitar Livonia. Isu agama tidak dianggap sebagai halangan yang serius oleh abangnya, dan dasar Katolik di Poland pada masa itu masih bertoleransi terhadap Protestantisme. Perikatan Poland-Sweden adalah keinginan yang dilayan oleh abangnya selama beberapa tahun, dan ia sebenarnya telah dicadangkan pada tahun 1526, masa itu antara kakak tirinya Hedwig dan Raja [[Gustav] Saya dari Sweden]]. Pada tahun 1555–56, Sigismund II Augustus mencadangkan kepada Raja Gustav I supaya salah seorang daripada empat putera Sweden, lebih baik Eric atau abangnya John, harus berkahwin sama ada kakak Anna atau Catherine, dan dia menghantar potret puteri ke istana diraja Sweden.[2] Eric pada masa itu bercadang untuk berkahwin dengan bakal ratu Elizabeth I dari England, bagaimanapun, seorang cadangan dia tidak sanggup berputus asa selama beberapa tahun. Terdapat cakap-cakap tentang Catherine mengahwini John, tetapi Sigismund II Augustus agak keberatan untuk membenarkan adik perempuannya berkahwin sebelum anak sulung, Anna, dan ini menimbulkan masalah. Rundingan telah dibuat, dan pada tahun 1560, Gustav I meninggal dunia dan semua rundingan telah ditutup.

Pada Ogos 1560, semasa perang Livonia, Czar Ivan sang Teruk, yang baru sahaja menjadi balu, mencadangkan perkahwinan antara dirinya dan Catherine untuk mewujudkan keamanan dan menyelesaikan perbezaan antara Poland dan Rusia.[2] Abangnya memandang baik cadangan itu dan delegasi Rusia melawat mahkamah Poland di Vilnius. Utusan Rusia melaporkan kepada Ivan the Terrible bahawa Catherine cantik, tetapi dia menangis.[2] Akhirnya, Poland dan Rusia tidak dapat bersetuju dengan syarat politik perkahwinan itu dan rundingan telah dihentikan pada Januari 1561.[2]

Pada Julai 1561, Sigismund II Augustus mencadangkan kepada Raja Eric XIV bahawa adik perempuannya Catherine dan Anna harus berkahwin dengan saudara raja, John dan Magnus. Erik XIV tidak memberikan jawapan yang pasti. John sanggup mengahwini Catherine, tetapi tidak dengan Anna. Sigismund II Augustus masih agak keberatan untuk membenarkan adik perempuannya berkahwin sebelum kakaknya, yang menimbulkan masalah. Magnus akhirnya menyatakan dirinya bersedia untuk mengahwini Anna untuk membolehkan John berkahwin dengan Catherine, tetapi rundingan itu pada mulanya tidak membawa apa-apa dan raja Sweden tidak bersedia untuk mengambil pendirian mengenai isu itu. Pada bulan Oktober, John menyambung semula rundingan perkahwinan antara dirinya dan Catherine atas inisiatifnya sendiri dan tanpa persetujuan Eric XIV, semasa Sweden di bawah Eric XIV bertempur dengan Poland dalam perang Livonia. John melihat raja Poland sebagai sekutu penting dan warisan Itali Catherine daripada ibunya sebagai aset penting dalam cita-cita peribadinya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Katarina Jagellonica, urn:sbl:12406, Svenskt biografiskt lexikon (art av Birgitta Lager-Kromnow), hämtad 2013-12-05.
  2. ^ a b c d e f g Mattsson, Eva, Furstinnan: en biografi om drottning Katarina Jagellonica, Bring to Life, Vadstena, 2018