Ceratogymna

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ceratogymna
Ceratogymna atrata
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Bucerotiformes
Keluarga: Bucerotidae
Genus: Ceratogymna
(Bonaparte, 1854)
Spesies

2, lihat teks.

Ceratogymna ialah genus enggang dalam keluarga Bucerotidae. Saiznya besar dan bersifat frugivor. Ia ditemui di hutan lembap di Afrika Tengah dan Barat. Ia bersifat dwibentuk jantina: jantan semuanya hitam, manakala betina berkepala perang dan bercula lebih kecil.[1] Tidak seperti ahli genus Bycanistes, kedua-dua spesies dalam genus Ceratogymna mempunyai kulit muka yang terutamanya biru terdedah luas dan gelambir, dan satu-satunya bulu putih dalam buluannya adalah di bahagian ekor (walaupun enggang cula kuning mempunyai sedikit bintik-bintik keputihan pada leher).

Spesies[sunting | sunting sumber]

Gambar Nama saintifik Nama lazim Taburan
Ceratogymna atrata Enggang cula hitam Anggola, Kamerun, Republik Afrika Tengah, Republik Konggo, Republik Demokratik Konggo, Pantai Gading, Guinea Khatulistiwa, Gabon, Ghana, Guinea, Liberia, Nigeria, Sierra Leone, Sudan Selatan, Togo, dan Uganda.
Ceratogymna elata Enggang cula kuning Afrika Barat
Rangka enggang cula hitam betina (kiri) dan jantan (kanan), menunjukkan dwibentuk jantina yang terdapat pada paruhnya. (Muzium Osteologi)

Ahli genus Bycanistes pernah dimasukkan ke dalam genus Ceratogymna, tetapi kini kebanyakan pihak berkuasa menganggap kedua-duanya berasingan.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Kemp, A. C. (2001). Family Bucerotidae (Hornbills). Pp. 436-523 in: del Hoyo, J., Elliott, A., & Sargatal, J. eds. (2001). Handbook of the Birds of the World. Vol. 6. Mousebirds to Hornbills. Lynx Edicions, Barcelona. ISBN 84-87334-30-X Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "HBW" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza