Demokrasi Berperwakilan di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Politik Malaysia mengamalkan demokrasi berperwakilan persekutuan dan raja berperlembagaan dengan Yang di-Pertuan Agong ( YDPA ) sebagai ketua negara dan Perdana Menteri sebagai ketua kerajaan. Perlembagaan Malaysia bertindak sebagai undang-undang tertinggi Malaysia berikutan pindaan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1963. Kerajaan Malaysia beroperasi melalui tiga badan utama, iaitu badan Eksekutif, Perundangan, dan Kehakiman.

Badan Eksekutif, yang diketuai oleh Perdana Menteri negara, mencadangkan dan melaksanakan polisi untuk mengendalikan urusan dalam dan luar negeri. Badan perundangan pula terdiri dari YDPA, Dewan Negara, dan Dewan Rakyat. Dewan Negara terdiri daripada Senator yang dilantik oleh YDPA dan bertanggungjawab untuk membincangkan dan meluluskan rang undang-undang dari Dewan Rakyat. Dewan Rakyat pula adalah di mana demokrasi perwakilan dipraktikkan.

Demokrasi berperwakilan, juga dikenali sebagai demokrasi tidak langsung, dipraktikkan di Malaysia melalui pilihan raya di peringkat persekutuan, juga dikenali sebagai pilihan raya umum, di mana para pengundi memilih 222 wakil untuk Dewan Rakyat, yang merupakan salah satu majlis antara Parlimen bikameral Malaysia. Pilihan raya umum menggunakan sistem pengundian pemenang undi terbanyak (Bahasa Inggeris: first-past-the-post, FPTP) untuk melantik ahli parlimen dari kawasan pilihan raya. Sesuai dengan Perlembagaan Malaysia, setiap parlimen yang dipilih akan memegang jawatan selama satu penggal, iaitu jangka masa 5 tahun. Pada akhir setiap penggal, pilihan raya akan diadakan sekali lagi. Namun, jika terdapat pembubaran parlimen oleh YDPA, pilihan raya harus diadakan selewat-lewatnya 60 hari selepas itu.

Akhir sekali, badan Kehakiman terdiri daripada mahkamah atasan dan mahkamah bawahan negara dan dipimpin oleh Ketua Hakim Negara. Badan Kehakiman adalah satu badan yang secara langsung dapat mewujudkan dan menjaga keamanan di negara ini dengan melindungi keadilan untuk semua warganegara. Dengan mempunyai tiga cabang dalam pemerintahan Malaysia mengikut perlembagaan, terdapat juga masalah dengan pembahagian kuasa antara ketiga-tiga badan ini yang telah mewujudkan topik perbincangan yang hangat.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sejarah demokrasi di Malaysia bermula selepas persidangan perlembagaan 1956 di London yang membawa kepada pelantikan Suruhanjaya Reid untuk membincangkan perlembagaan untuk Persekutuan yang memerintah sendiri dan bebas dari Tanah Melayu. Dengan itu, Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu diluluskan dan dilaksanakan pada 27 Ogos 1957 oleh Majlis Perundangan Persekutuan. Perlembagaan ini kemudiannya dipinda pada tahun 1963 ketika Tanah Melayu mengakui Sabah, Sarawak dan Singapura, mengubah nama perlembagaan menjadi Perlembagaan Malaysia. Selain menjadi simbol kemerdekaan dan pengiktirafan antarabangsa, perlembagaan ini telah meletakkan asas untuk demokrasi di Malaysia, yang memungkinkan rakyat berhak atas hak demokrasi mereka di negara ini, dan hak demokratik perwakilan secara khusus dalam bidang politik di Malaysia.[1]

Citizen Participation in a Representative Democracy[sunting | sunting sumber]

Liberation of the Electoral System[sunting | sunting sumber]

Semasa Pilihan Raya Umum ke-14 ( “ GE14 ” ), Pakatan Harapan (PH) berjanji akan melakukan reformasi untuk memperbaiki sistem pilihan raya negara jika mereka memenangi PRU14 kerana terdapat isu-isu ketidakadilan yang sering dibangkitkan.[2] Khoo menunjukkan bahawa gerakan reformasi pilihan raya terbentuk akibat ketidaksenangan pembangkang dengan pilihan raya 2004 di mana Barisan Nasional (BN) telah memenangi pilihan raya tersebut dengan salah laku dan kontroversi kerana terdapat manipulasi dalam pilihan raya, pemalsuan undi, pengundi yang menggunakan data pengundi lain dan pengundi dengan maklumat yang tidak tepat.[3] BERSIH kemudian berkongsi maklumat kepada orang ramai melalui media sosial mengenai manipulasi pilihan raya.[4] Usaha ini menyebabkan tiga demonstrasi telah diadakan pada tahun 2007, 2011 dan 2012, dengan kehadiran sehingga 30 ribu orang.[3] Kemenangan besar pada PRU14 menunjukkan reformasi sistem pilihan raya oleh PH adalah untuk memutuskan pelantikan anggota SPR di kalangan penjawat awam yang telah bersara dengan kedudukan tertinggi dalam pemerintahan badan dengan menukarnya menjadi melantik individu dari perkhidmatan profesional, akademik dan wakil masyarakat sivil.[4] Sebagai contoh, Azhar Azizan, seorang peguam dilantik sebagai pengerusi dan Dr. Azmi Sharom, bekas pensyarah dilantik sebagai timbalan pengerusi SPR.[5] Walaubagaimanapun, PH tersandung dalam beberapa sekatan jalan raya ketika pembangkang mengkritik PH apabila mereka gagal memenuhi kedudukan penting melalui prosedur persetujuan perundangan.[4] Ini menunjukkan bahawa sebarang perubahan boleh dilakukan jika mempunyai sokongan Parlimen.  Peristiwa ini menunjukkan bahawa perubahan pada sistem pilihan raya boleh dilaksanakan dan merupakan permulaan yang baik untuk membebaskan sistem pilihan raya.

Jumlah Pengundi[sunting | sunting sumber]

Salah satu cara seorang warganegara boleh menyertai demokrasi perwakilan negara dapat diukur adalah melalui pemerhatian dan analisis jumlah pengundi dalam setiap pilihan raya. Pilihan raya umum terakhir di Malaysia yang diadakan pada tahun 2022, PRU-15, mempunyai jumlah pemilih sebanyak 74.04%. Manakala pilihan raya sebelum itu, PRU-14 2018, mempunyai jumlah pemilih sebanyak 82.32%. [6] Dari perspektif sosiologi, perbezaan sosiodemografi pengundi mungkin memainkan peranan dalam menjelaskan dan menganalisis jumlah pengundi. Ini termasuk perbezaan usia, pendidikan, bangsa, agama dan banyak lagi, yang mempunyai ideologi yang berbeza antara pelbagai kumpulan.[7] Oleh itu, perbincangan yang hangat mengenai keputusan PRU-15 mungkin dipengaruhi oleh UNDI-18 di mana usia pengundian diturunkan dari 21 hingga 18.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Pendidikan hak asasi manusia tidak termasuk sebagai subjek tersendiri di sekolah-sekolah Malaysia. Namun, ia diletakkan dalam mata pelajaran lain, seperti Pendidikan Moral, Agama dan Sosial.[8] Ini telah menimbulkan kontroversi kerana kurangnya pendidikan hak asasi manusia di Malaysia, sehingga menyukarkan rakyat Malaysia untuk merealisasikan hak mereka yang diberi melalui Perlembagaan Malaysia, terutamanya generasi muda. Ini membawa kepada isu sesetengah warganegara yang tidak menyedari hak mereka dan tidak mempraktikkannya dengan baik. Ada juga individu yang telah menjadikannya sebagai topik perbincangan yang penting. Hal in kerana kekurangan pendidikan hak asasi manusia akan menyebabkan kurangnya realisasi hak politik. Ini juga akan menjadi faktor yang mempengaruhi jumlah pemilih kerana mereka yang tidak mengetahui hak mereka untuk mengundi lalu tidak akan menggunakan hak tersebut.

Pendapat Umum dan Media Sosial[sunting | sunting sumber]

Sebagai salah satu keutamaan di negara demokratik, pendapat umum warga Malaysia mengenai sistem pilihan raya telah dianalisis melalui penyelidikan yang luas. Pada tahun 2021, 53% rakyat Malaysia menjawab bahawa mereka ‘ berpuas hati ’ dengan sistem pilihan raya manakala 3.9% menjawab bahawa mereka ‘ sangat berpuas hati ’[9]; selebihnya 44.1% sama ada ‘ tidak berpuas hati ’ atau ‘ sangat tidak berpuas hati ’. Dari keputusan ini, kita dapat melihat bahawa rakyat Malaysia secara amnya berpuas hati dengan sistem pilihan raya yang digunakan dan tidak perlu melakukan pembaharuan.

Media sosial juga dapat digunakan untuk menyebarkan pendapat umum. Pada PRU-15, misalnya, PH harus bergantung sepenuhnya pada media sosial untuk pemasaran politik untuk menjangkau masyarakat bandar dan luar bandar. Dengan menggunakan maklumat berdasarkan data, PH dapat memisahkan pengundi dan memberi penekanan pada konstituen yang terpinggir, yang telah menyumbang 57% undian kepada mereka. Media sosial telah menjadi media penting untuk pengiklanan dan kempen politik kerana mempunyai hasil pengukuhan hubungan yang kecil dan lemah, membenarkan calon politik mencapai segmen pengundi yang lebih besar melalui kempen yang menjimatkan dan didorong sendiri yang tidak memerlukan aksesibiliti ke rangkaian media massa yang lebih baik

Isu-isu[sunting | sunting sumber]

Sistem FPTP[sunting | sunting sumber]

Pemenang undi terbanyak dalam sistem FPTP lebih berpihak kepada parti yang lebih besar. Pemenangnya adalah calon yang memperoleh undi terbanyak, menurut sistem ini. Ini berlaku kerana peratusan kerusi parlimen parti mungkin lebih tinggi daripada bahagian undinya. Seperti yang dilihat pada PRU13, Barisan Nasional ( BNP ) mengekalkan majoriti di parlimen pada 60% walaupun Pakatan Harapan ( PH ) memenangi undi popular dengan 47% suara.  Sebagai contoh, Barisan Nasional memenangi undian sebanyak 57% tetapi memperoleh 83% kerusi di Dewan Rakyat pada tahun 1986.

Polarisasi Politik[sunting | sunting sumber]

Polarisasi politik telah menjadi masalah di Malaysia hingga baru-baru ini ketika arah sikap politik negara telah mengalami beberapa perubahan. Sejak kemerdekaan Malaysia pada tahun 1957, terdapat penguasaan politik Malaysia secara unipolar oleh parti politik, Barisan Nasional ( BN). Sebilangan warga telah menyuarakan pendapat mereka mengenai keinginan mereka dalam perubahan politik Malaysia kerana telah berhenti selama beberapa dekad kerana polarisasi politik sementara bahagian lain akan menyokong pemerintahan berterusan BN. Sejajar dengan dua cita-cita ini, keputusan PRU-15 telah menunjukkan bahawa kebangkitan Pakatan Harapan ( PH ) dan penguasaan BN yang panjang telah berakhir, menimbulkan perdebatan hangat mengenai kesan perubahan ini dalam sistem politik Malaysia, dan bagaimana ini akan mempengaruhi warga negara. Ini akhirnya menimbulkan keprihatinan terhadap perwakilan penduduk yang tidak setara kerana Malaysia adalah negara yang mempunyai pelbagai parti minoriti.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Aziz, Shamrahayu (2013). "HISTORY OF THE MALAYSIAN CONSTITUTIONS An Exposition of Fundamental Elements". International Conference on Law and Society II – melalui Research Gate.
  2. ^ "Buku Harapan: Rebuilding our nation fulfilling our hopes" (PDF). Pakatan Harapan.
  3. ^ a b Khoo, Ying Hooi (2014). "Electoral reform movement in Malaysia". Suvannabhumi. 6: 85–106.
  4. ^ a b c Mohammad Fairuz, Mat Ali; Mohammad Agus, Yusoff (2022). "Malaysian Electoral System Reform and the Challenges of its Implementation After the 14th General Election". MJSSH. 7.
  5. ^ "Lawyer Art Harun is New EC Chairman".
  6. ^ "Voter Turnout of Malaysia".
  7. ^ Kueh, Chong Hua; Mohd Jamil, Jastini; Mohd Saharanee, Izwan Nizal; Ang, Jin Sheng (2021). "Understanding Voter Turnout Through Big Data Analytics" (PDF). Research Square. line feed character in |title= at position 45 (bantuan)
  8. ^ "Human Rights Education in Asian Schools Volume II".
  9. ^ "Electoral System Change for a More Democratic Malaysia? Challenges and Options" (PDF).