Digliserida

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Digliserida atau diasilgliserol (DAG) merupakan gliserida yang mengandungi dua rantaian asid lemak yang diikat secara kovalen kepada molekul gliserol melalui rangkaian ester. Salah satu contohnya adalah seperti gambar dibawah, 1-palmitoil-2-oleoil-gliserol yang mengandungi rantaian sisi yang diperoleh daripada asid palmitik dan asid oleik.

Struktur kimia 1-palmitoil-2-oleoil-gliserol

Bahan tambah makanan[sunting | sunting sumber]

Monoasilgliserol dan diasilgliserol (E471) merupakan bahan tambah makanan yang biasa digunakan untuk mencampurkan sesetengah bahan bersama seperti minyak dan air, dimana kedua-dua bahan tersebut tidak boleh bergabung dengan baik.[1] Sumber komersial untuk bahan tambah ini mungkin bersumberkan haiwan (diperoleh daripada lembu atau khinzir) atau sayur-sayuran seperti minyak kanola atau kacang soya.[1][2] Ia juga selalu dijumpai dalam minuman, ais krim, mentega kacang, gula getah, hias atas krim putar, marjerin dan bahan-bahan pembuatan roti.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Adakah Mono dan Diasilgliserida Halal?" (dalam bahasa Inggeris). Perkhidmatan Islam Amerika. Dicapai pada 22 Mac 2014.
  2. ^ a b "Label Able: Mono- and Diglycerides" (dalam bahasa Inggeris). Pop Sugar. Dicapai pada 22 Mac 2014.