Doc McStuffins

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Doc McStuffins
Fail:Doc McStuffins logo.png
Logo Doc McStuffins
Juga dikenali sebagai
Doc McStuffins: Toy Hospital (musim 4)
Doc McStuffins: Pet Rescue (musim 5)
PenciptaChris Nee
Pelakon suara
Kiara Muhammad (musim 1–2)
Laya DeLeon Hayes (musim 3–5)
Lara Jill Miller
Robbie Rist
Ben Schwartz (terbitan turunan)
Jess Harnell
Loretta Devine
Jaden Isaiah Betts (musim 1–2)
Andre Robinson (musim 3-5)
Kimberly Brooks
Gary Anthony Williams
Lagu pembukaan"The Doc Is In" oleh China Anne McClain (musim 1–3)
Amber Riley (musim 4–sekarang)
Lagu penutup"The Doc Is In" (instrumental)
PenggubahStuart Kollmorgen (score)
Kay Hanley (songs)
Michelle Lewis (lagu)
Negara asalAmerika Syarikat
Ireland
BahasaEnglish
Bilangan musim5
Bilangan episod136 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifChris Nee
Darragh O'Connell
Cathal Gaffney
Tempoh siaran11 minit (musim 1–4)
23 minit (episod khas dalam musim 1–4 dan musim 5)
Syarikat penerbitan
Brown Bag Films [a]
Syarikat pengedaran
Disney–ABC Domestic Television
Penyiaran
Saluran asalDisney Junior
Format gambar1080i (HDTV)
Siaran asal23 Mac 2012 (2012-03-23) – 18 April 2020 (2020-04-18)
Rancangan berkaitan
The Doc Files
Vampirina
Pautan luar
Tapak web rasmi

Doc McStuffins (Doktor McStuffins dalam bahasa Melayu; juga dikenali sebagai Doc McStuffins: Toy Hospital, Doktor McStuffins: Hospital Mainan dalam bahasa Melayu, untuk musim keempat dan Doc McStuffins: Pet Rescue untuk musim kelima) ialah sebuah siri animasi televisyen kanak-kanak Amerika Syarikat-Ireland yang diterbitkan oleh Brown Bag Films. Siri ini dicipta dan diterbitkan secara eksekutif oleh Chris Nee dan pertama kali ditayangkan pada 23 Mac 2012 di Disney Channel dan di Disney Junior. Siri ini adalah tentang seorang anak perempuan yang dapat "membetulkan" mainan, dengan bantuan daripada kawan-kawan mainannya. Siri ini menonjolkan lagu-lagu yang dikarang dan digubah oleh Kay Hanley and Michelle Lewis.

Siri ini memperoleh ulasan positif oleh sebab konsep dan watak utama siri ini, serta penampakan orang Afrika Amerika (Nee menyatakan pada tahun 2013 bahawa Doc merupakan orang Afrika Amerika, cadangan oleh Disney semasa persemabahan awalnya, Nee pada asalnya hanya tahu bahawa beliau menginginkan doktor perempuan[1][2]) dalam sebuah siri Disney.[2][3] Chris Nee memerihalkan siri ini sebagai "Cheers untuk Anak-anak Pra-sekolah".[4]

Pada 16 November 2016, siri ini diperbaharu untuk musim kelima oleh Disney Junior.[5] Pada 4 April 2018, Lara Jill Miller, suara bagi Lambie, mengatakan bahawa episod terakhir musim terakhir telah dirakam. Siri ini akan tamat selepas lima musim.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ruiz, Lorena (Oktober 2013). "Meet Chris Nee, creator of Disney's 'Doc McStuffins'" (dalam bahasa Inggeris). I just thought that nobody needs another male doctor or another male leader in a group. What we needed was a female character. And Disney, in the first conversation that we had after they bought the pitch said, "We've been looking for a good character to bring some ethnicity into them, how do you feel if she's African-American?"
  2. ^ a b Bierly, Mandi (2 July 2015). "'Doc McStuffins' Creator Chris Nee: From 'Deadliest Catch' to Disney Junior" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 September 2015. It was Disney that suggested, in your first pitch meeting, that Doc, her doctor mother, and her stay-at-home dad be African-American.
  3. ^ "The Peabody Awards – Doc McStuffins" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 September 2015. Winner 2014
  4. ^ "How The Creator Of "Doc McStuffins" Bucked The Norm And Made "Cheers" For Preschoolers" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 September 2015.
  5. ^ Hipes, Patrick (16 November 2016). "'Doc McStuffins' Is In For Season 5, Disney Junior Says" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 November 2016.
  6. ^ Templat:Kutip tweet
  1. ^ Animasi bersumberluarkan Sparky Animation untuk musim 1–4 dan DQ Entertainment untuk musim 5

Pautan luar[sunting | sunting sumber]