E-demokrasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

E-demokrasi (gabungan perkataan elektronik dan demokrasi), juga dikenali sebagai demokrasi digital atau demokrasi Internet, ialah penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam proses politik dan tadbir urus.[1] Istilah ini dipercayai telah dicipta oleh aktivis digital Steven Clift.[2][3][4] E-demokrasi menggabungkan teknologi maklumat dan komunikasi abad ke-21 untuk mempromosikan demokrasi; teknologi tersebut termasuk teknologi sivik dan teknologi kerajaan. Ia merupakan satu bentuk kerajaan di mana semua warganegara dewasa dianggap layak untuk mengambil bahagian secara sama rata dalam cadangan, pembangunan dan penciptaan undang-undang.[5]

E-demokrasi merangkumi keadaan sosial, ekonomi dan budaya yang membolehkan amalan bebas dan sama rata dalam menentukan nasib sendiri politik.

Penggunaan platform media sosial seperti Facebook, Instagram, Twitter, TikTok merupakan platfom yang penting dalam kempen politik pada masa dan era ini. Ia adalah satu komponen asas yang digunakan untuk menarik pengundi dan orang ramai ke arah kempen politik, terutamanya golongan muda yang memiliki akaun media sosial.[6] Orang ramai cenderung lebih selesa menyuarakan pendapat mereka di media sosial berbanding media tradisional melalui komen kritis tentang pandangan mereka.

Kempen Pilihan Raya Barrack Obama 2008[sunting | sunting sumber]

Barack Obama memenangi pilihan raya presiden Amerika Syarikat 2008 dan kredit adalah disebabkan oleh kempen media sosialnya. Semasa kempen, dengan menggunakan media sosial dan menggerakkan orang awam dalam talian, Obama dapat meningkatkan kesedaran dan sokongan kewangan terhadap kempennya.[7]

Pilihan Raya Umum Malaysia 2022[sunting | sunting sumber]

Parti dan ahli politik menggunakan media sosial untuk menyampaikan naratif yang berbeza dan cuba menarik minat pengundi melalui pelbagai pendekatan. Ini terutamanya untuk menyasarkan pengundi muda atau pasif swing pengundi yang tidak mempunyai rekod pengundian sebelumnya atau diketahui kesetiaan parti mereka.[8] Berdepan dengan ketidakpastian seperti itu, parti politik dan ahli politik berusaha sedaya upaya untuk mendapatkan sokongan mereka melalui laman media sosial.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ann Macintosh (2004). "Characterizing E-Participation in Policy-Making" (PDF). 2004 International Conference on System Sciences. Dicapai pada 15 December 2014.
  2. ^ Azyan, Liz (2009-08-03). "Liz talks to Steven Clift from e-democracy.org at the Personal Democracy Forum Conference 09". Liz Azyan (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-11-20.
  3. ^ "Challenge and promise of e-democracy". Griffith Review (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-11-21.
  4. ^ "politics |" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-11-21.
  5. ^ Hosein Jafarkarimi; Alex Sim; Robab Saadatdoost; Jee Mei Hee (Jan 2014). "The Impact of ICT on Reinforcing Citizens' Role in Government Decision Making" (PDF). International Journal of Emerging Technology and Advanced Engineering. Dicapai pada 15 December 2014.
  6. ^ Jeniri Amir. (2013). Politik Sarawak : perspektif penganalisis. Penerbit Universiti Malaysia Sarawak.
  7. ^ Ohio University. (2020, October 22). Social Media in Government: Impact on Social Perception. Ohio University. https://onlinemasters.ohio.edu/blog/social-media-in-government/
  8. ^ Kok Hin, O. (2022, December 22). How Political Parties Used TikTok in the 2022 Malaysian General Election - RSIS. Www.rsis.edu.sg. https://www.rsis.edu.sg/rsis-publication/rsis/how-political-parties-used-tiktok-in-the-2022-malaysian-general-election/

Pautan luar[sunting | sunting sumber]