Hari Hutan Antarabangsa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hari Hutan Antarabangsa
Juga dikenali sebagai
IDF
Diraikan oleh/di
Ahli PBB
Tarikh21 Mac
Kekerapantahunan

Hari Hutan Antarabangsa telah ditubuhkan pada hari ke-21 Mac, dengan resolusi Perhimpunan Agung PBB pada 28 November 2012.[1] Setiap tahun, pelbagai acara meraikan dan meningkatkan kesedaran tentang kepentingan semua jenis hutan, dan pokok-pokok di luar hutan, untuk manfaat generasi semasa dan masa depan.[2][3] Negara-negara digalakkan untuk menjalankan aktiviti-aktiviti tempatan, kebangsaan, dan antarabangsa yang melibatkan hutan dan pokok, seperti kempen menanam pokok, pada Hari Hutan Antarabangsa. Urusetia Forum Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dengan kerjasama Pertubuhan Makanan dan Pertanian, memudahkan pelaksanaan peristiwa tersebut dengan kerjasama kerajaan, Perkongsian Kerjasama Hutan, dan organisasi antarabangsa, serantau dan subwilayah.[4] Hari Hutan Antarabangsa disambut buat kali pertama pada 21 Mac 2013.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Setiap tahun lebih daripada 13 juta hektar (32 juta ekar) hutan hilang dan saiznya lebih kurang saiz England.[5] Hutan memainkan peranan penting dalam perubahan iklim termasuk pemanasan global: penebangan hutan menghasilkan 12-18 peratus daripada pelepasan karbon dunia - hampir sama dengan semua CO2 dari sektor pengangkutan global. Hutan yang sihat adalah sangat penting sebagai salah satu daripada 'sinki karbon' utama di dunia.[perlu rujukan]

Hari ini, hutan meliputi lebih daripada 30% tanah di dunia dan mengandungi lebih daripada 60,000 spesies pokok, banyak yang belum dikenalpasti. [perlu rujukan] Hutan menyediakan makanan, serat, air dan ubat - ubatan untuk kira-kira 1.6 bilion orang termiskin di dunia, termasuk orang-orang asli dengan budaya yang unik.[perlu rujukan]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada November 1971, "Ahli-ahli Negara" pada sesi ke-16 Persidangan Pertubuhan Makanan dan Pertanian, mengundi untuk menubuhkan "Hari Kehutanan Sedunia" pada 21 Mac setiap tahun.[1] Dari tahun 2007-2012, Pusat Penyelidikan Perhutanan Antarabangsa (CIFOR) mengadakan enam siri Hari Hutan, bersempena dengan mesyuarat tahunan Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa Bersatu mengenai Persidangan Perubahan Iklim Parti. CIFOR menganjurkan acara-acara ini dan dengan kerjasama yang erat dengan ahli-ahli Perkongsian Kerjasama Hutan (CPF) lain. Berikutan Tahun Hutan Antarabangsa pada tahun 2011, Hari Hutan Antarabangsa telah ditubuhkan oleh resolusi Perhimpunan Agung PBB pada 28 November 2012.

Hari Hutan[sunting | sunting sumber]

Pemangkin untuk Hari Hutan adalah perbualan santai di Oxford, England, pada Februari 2007, di antara dua saintis yang merasakan dunia meremehkan pentingnya hutan dalam mengurangkan pelepasan karbon dan menyaksikan keperluan penyelidikan kehutanan terkini dan berfikir untuk memaklumkan global pembuat dasar dan perunding UNFCCC. Mereka tidak meramalkan bahawa persidangan itu akan menjadi salah satu peristiwa global paling berpengaruh di hutan dan perubahan iklim hari ini. [6]

Hari Hutan 1: Bali, Indonesia (2007)[sunting | sunting sumber]

Wartawan wawancara Pusat Penyelidikan Perhutanan Antarabangsa, Daniel Murdiyarso

Perasmian Hari Hutan adalah salah satu acara utama pada Konvensyen Rangka Kerja PBB mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC) Persidangan Parti (COP) 13 di Bali, Indonesia pada 8 Disember 2007. Lebih dari 800 orang menyertai Hari Hutan, termasuk ahli sains, anggota delegasi kebangsaan, dan wakil dari organisasi antara kerajaan dan bukan kerajaan.[7]

Satu ciri utama Hari Hutan adalah empat perbincangan panel selari yang memberi tumpuan kepada tema rentas yang berkaitan dengan hutan dan perubahan iklim. Perbincangan yang dihadapi dengan baik ini meneliti isu-isu seperti menetapkan garis dasar dan cabaran metodologi dalam menganggarkan karbon hutan ; pasaran dan cabaran tadbir urus yang dikaitkan dengan Pengurangan Pelepasan daripada Penebangan dan Penghapusan Hutan (REDD +); penyesuaian kepada perubahan iklim; dan pertukaran ekuiti ekuiti.

Bidang konsensus yang muncul dari perbincangan termasuk perkara berikut:

  • Walaupun terdapat cabaran metodologi yang signifikan yang harus diatasi, kaedah semasa adalah "cukup baik" untuk meneruskan dengan reka bentuk mekanisme untuk mengurangkan pelepasan dari kedua-dua penebangan hutan dan kemusnahan.
  • Cabaran yang berkaitan dengan tadbir urus menimbulkan risiko terbesar bagi kedua-dua pelabur antarabangsa dan pihak berkepentingan tempatan dalam konteks mekanisme baru.
  • Mekanisme haruslah mudah, dan tidak boleh mengulangi kesilapan Mekanisme Pembangunan Bersih.
  • Kejayaan mana-mana mekanisme REDD + akan bergantung kepada kemahuan politik untuk menangani pemusnahan hutan, termasuk pemacu yang berasal dari sektor perhutanan.
  • Upaya penyesuaian perlu beralih dari responsif kepada antisipatif, dan harus difokuskan pada yang paling rentan, termasuk orang yang bergantung pada hutan.

Hari Hutan 2: Poznań, Poland (2008)[sunting | sunting sumber]

Sub-pleno 1, yang dianjurkan oleh IUFRO, CIFOR, ICRAF dan PROFOR-Bank Dunia, membincangkan tema penyebaran hutan "perubahan iklim". Panelis termasuk (LR): Bruno Locatelli, CIFOR; Gerhard Dieterle, Bank Dunia ; Markku Kanninen, CIFOR; Balgis Osman-Elasha, IUFRO; dan Dennis Garrity, Pusat Agroperhutanan Dunia (ICRAF).

Pembinaan tindak balas positif ke Hari Hutan yang pertama, Hari Hutan 2 yang diadakan di Poznań, Poland, pada 8 Disember 2008, membawa hampir 900 peserta untuk membincangkan peluang dan cabaran untuk membawa hutan menjadi strategi global dan nasional untuk penyesuaian perubahan iklim dan pengurangan.

Peserta menekankan kepentingan luas ekosistem hutan dan menyatakan bahawa hutan terdiri daripada jaringan haiwan, tumbuh-tumbuhan dan mikroorganisma yang bergantung secara satu sama lain, yang bersama-sama menyediakan pelbagai barangan dan perkhidmatan di selain penyerapan karbon. Ini termasuk pemuliharaan kepelbagaian biodiversiti, penjanaan hujan dan produk yang sangat penting untuk kehidupan penduduk tempatan dan penduduk asli serta ekonomi negara-negara.

Mereka yang hadir mengakui pentingnya membina pengetahuan dan pengalaman yang luas yang terdapat dalam pengurusan hutan lestari (SFM) dan menggesa perunding untuk berunding dengan pihak berkepentingan hutan kerana mereka membangunkan dasar iklim.

Frances Seymour, Ketua Pengarah CIFOR menyampaikan ringkasan Hari Hutan 2[8] kepada Yvo de Boer, Setiausaha Eksekutif UNFCCC. Ringkasan ini disusun oleh jawatankuasa yang mewakili ahli-ahli CPF, dan termasuk titik-titik konsensus serta titik-titik perselisihan yang timbul pada hari itu. Seymour menekankan keperluan untuk:

  • Melibatkan hutan dalam mitigasi dan mekanisme dan strategi penyesuaian iklim
  • Memastikan kemasukan dan penyertaan masyarakat madani dalam proses membuat keputusan antarabangsa, serantau, nasional dan tempatan
  • Mengiktiraf dan menghormati hak wanita, orang miskin dan Orang Asal

Hari Hutan 3: Copenhagen, Denmark (2009)[sunting | sunting sumber]

Hampir 1500 pemegang saham menghadiri Hari Hutan 3 yang diadakan di Copenhagen, Denmark pada 13 Disember 2009 termasuk 34 penderma, wakil kerajaan, 88 wartawan, 500 wakil NGO, pemimpin ketua, 188 wakil sektor swasta dan beratus-ratus saintis dan pakar perhutanan. Matlamat mereka adalah untuk memastikan bahawa reka bentuk dan pelaksanaan langkah-langkah mitigasi dan penyesuaian iklim yang berkaitan dengan hutan yang dipertimbangkan dalam Perjanjian Perubahan Iklim akan menjadi berkesan, cekap dan saksama.

Walaupun UNFCCC gagal menyepakati sasaran ikatan untuk mengurangkan pelepasan gas rumah kaca,[9] kemajuan yang signifikan dicapai dalam merundingkan garis besar mekanisme REDD+. Perjanjian Copenhagen yang muncul adalah persetujuan antarabangsa pertama untuk mencadangkan agar sumber kewangan ditingkatkan untuk menyokong REDD+. Australia, Perancis, Jepun, Norway, United Kingdom dan Amerika Syarikat menawarkan pakej pembiayaan sebanyak AS $ 3.5 bilion untuk penyediaan REDD+.

Lebih-lebih lagi, salah satu daripada indikator perkaitan Hari Hutan - keupayaannya untuk menarik para pemimpin dunia - menjadi jelas di Copenhagen. Penceramah utama pada acara termasuk:

Bekas Presiden AS Bill Clinton muncul melalui video dan pemenang Hadiah Nobel Elinor Ostrom adalah antara pembicara utama.

Hari Hutan 4: Cancún, Mexico (2010)[sunting | sunting sumber]

Daniel Nepstad semasa Hari Hutan 4, Cancún, Mexico

Hari Hutan 4 berlangsung pada 5 Disember 2010 di Cancún, Mexico. Lebih daripada 1,500 orang termasuk lebih daripada 280 perunding iklim telah hadir.

Tema Hari Hutan 4 adalah "Masa untuk Bertindak," yang menekankan pentingnya memastikan kelangsungan hidup hutan dunia, kepelbagaian biodiversiti mereka dan beratus-ratus juta orang yang bergantung kepada mereka. Acara ini berfungsi sebagai jambatan antara Tahun Kepelbagaian Biodiversiti dan Tahun Hutan Antarabangsa Tahun 2011. Hari Hutan 4 dihoskan oleh Kerajaan Mexico, melalui Suruhanjaya Perhutanan Negara (CONAFOR), CPF dan CIFOR.

Presiden Felipe Calderon Hinojosa, dalam ucapan perasmiannya di FD4, memberitahu pleno "... sudah tiba masanya untuk kita semua menolak, dan mendorong keras untuk memasukkan sepenuhnya REDD+ ke dalam perjanjian perubahan iklim jangka panjang antarabangsa." Dalam pengakuan yang ghairah, presiden Mexico juga menekankan, "Sama ada kita mengubah cara hidup kita sekarang, atau perubahan iklim akan mengubahnya untuk kita."

Pidato-pidato utama oleh Daniel Nepstad, Pengarah Program Antarabangsa di Institut Penyelidikan Alam Sekitar Amazon dan Mirna Cunningham Kain, Pengerusi Pusat Otonomi dan Pembangunan Masyarakat Asli, menekankan kepada keperluan kritikal bagi sains perhutanan dan sains perubahan iklim, penglibatan aktif dengan masyarakat adat dan komuniti yang bergantung kepada hutan sebagai de facto dan de jure custodians tanah dan sumber hutan untuk mendapatkan hasil yang saksama. Setiausaha Agung PBB untuk Hal Ehwal Ekonomi dan Sosial, Sha Zukang menyediakan perspektif berpandangan ke hadapan yang penting, menarik perhatian peserta kepada pelbagai manfaat hutan dan Tahun Hutan Antarabangsa pada tahun 2011.

Isu utama yang dibincangkan pada FD4 termasuk:

  • Memanfaatkan REDD+ untuk menguruskan hutan secara lestari dan mengurangkan kemiskinan: Hari ini menyaksikan kemunculan konsensus yang teguh bahawa risiko tidak ada tindakan untuk melindungi hutan dunia jauh lebih besar daripada risiko bergerak maju dengan perjanjian kurang sempurna.
  • REDD+ menyediakan peluang utama dan kos efektif untuk mengurangkan perubahan iklim: Peserta FD4 mengesahkan bahawa melalui REDD+ kita dapat mengurangkan, menghapuskan dan mengelakkan pelepasan global dengan kos yang munasabah, selagi kita mengambil kira hak dan penghidupan masyarakat Orang Asli dan komuniti tempatan, biodiversiti dan perkhidmatan ekosistem, sementara membantu membangunkan negara-negara hutan untuk menyesuaikan diri dengan perubahan iklim.
  • Hak masyarakat pribumi dan komuniti yang bergantung kepada hutan perlu dilindungi: Masyarakat akan lebih bersedia untuk terlibat dengan inisiatif REDD+ jika mereka mengambil bahagian dalam semua aspek REDD+ reka bentuk dan pelaksanaan, jika mereka diberikan hak kepada karbon di hutan mereka, jika mereka memainkan peranan penting dalam reka bentuk peraturan tempatan, dan jika REDD+ tidak mengizinkan pesaing yang lebih kuat untuk mengancam kepentingan tempatan.
  • Pembiayaan tambahan diperlukan untuk melaksanakan skala REDD+: Persetujuan mengenai sistem yang mantap dan boleh diramal untuk menggerakkan sumber kewangan dari pelbagai sumber diperlukan, terutama di negara maju. Ini akan diperlukan untuk merangsang dan membayar tindakan awal REDD+ pada skala, pemindahan teknologi, pembinaan kapasiti dan pembangunan sistem pemantauan, laporan dan pengesahan (MRV) kebangsaan dan sub-nasional, antara lain.
  • Pemeliharaan biodiversiti adalah prasyarat untuk kejayaan REDD+: Lebih daripada 90 peratus peserta FD4 yang ditinjau mengatakan bahawa perlindungan biodiversiti sama ada "sangat penting" atau "penting" untuk kejayaan REDD+, dan lebih daripada 95 peratus mengatakan bahawa penting untuk memantau manfaat bersama.
  • REDD+ dan pemacu agrikultur penyahhutanan: Peserta FD4 mencadangkan beberapa pilihan untuk meningkatkan intensifikasi pertanian sambil mengurangkan kadar tahunan penebangan hutan bersih termasuk: meningkatkan kecekapan pengeluaran; menggalakkan landskap pelbagai fungsi; mengarahkan pembiayaan REDD+ untuk meningkatkan kecekapan dalam amalan agronomi; dan memindahkan sistem pengeluaran yang luas ke landskap karbon rendah.
  • Menggalakkan sinergi antara mitigasi perubahan iklim dan penyesuaian merentasi landskap: Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk meneroka hubungan antara penyesuaian dan mitigasi di hutan pada skala yang berbeza. Dua cabaran khusus - perjanjian mengenai sistem pemantauan, pelaporan dan pengesahan (MRV), dan penambahbaikan berterusan dalam tadbir urus hutan juga dibincangkan.
  • Memperkukuhkan hubungan antara sistem MRV kebangsaan dan subnasional untuk REDD+: Cabaran kekal untuk memantau kemerosotan hutan dan pengeluaran tanah gambut tetapi ini dapat diatasi dengan peningkatan kapasiti tambahan dan pemindahan teknologi, termasuk penggunaan teknologi novel. Contohnya termasuk Enjin Bumi Google (ditunjukkan oleh Rebecca Moore, Ketua Program Outreach Global Google sebelum Penutupan Pleno FD4), Kit Data Terbuka dan android untuk pengukuran biomas hutan dengan komuniti.
  • Meningkatkan peraturan perakaunan bagi pengurusan hutan di negara maju: Perakaunan yang lebih komprehensif mengenai hutan akan bermanfaat bagi iklim dan hutan. Peserta mengakui bahawa ini adalah isu yang rumit dan kontroversi, tetapi kejayaan dalam mencapai persetujuan mengenai peraturan baru akan membantu memperlancar cara untuk perjanjian mengenai komitmen pengurangan pelepasan baru oleh negara-negara membangun untuk tempoh komitmen kedua Protokol Kyoto.
  • Kejayaan strategi dan projek REDD+ akan bergantung kepada sama ada mereka mempengaruhi pembaharuan tadbir urus atau dibentuk oleh kegagalan tadbir urus sedia ada: Keupayaan negara-negara membangun untuk meningkatkan peranan sumber hutan mereka dalam mengurangkan perubahan iklim berkait rapat dengan komitmen mereka terhadap reformasi tadbir urus. Terdapat juga cabaran besar untuk reformasi struktur tertanam tadbir urus yang lalu. Bagaimanapun, kesahihan dan legitimasi REDD+ mungkin bergantung kepada keseimbangan antara pengawasan pusat dan membuat keputusan yang terdesentralisasi, tempoh yang jelas dan pengaturan perkongsian faedah yang telus dan saksama.
  • Memperkuat momentum UNFCCC mengenai perhutanan dan perubahan iklim: Cabaran utama COP16 di Cancún ialah bagaimana janji mitigasi dan pembiayaan sedia ada melalui Perjanjian Copenhagen kini boleh diubah menjadi komitmen rasmi di bawah UNFCCC. Ini mungkin menghendaki pendekatan arsitektur perubahan iklim global "tidak ada yang dipersetujui sampai semuanya disepakati" untuk memastikan bahawa kelompok keputusan yang seimbang boleh dibuat dalam bidang rundingan yang masih rapat. Ini akan memastikan bahawa komitmen boleh diterjemahkan ke dalam tindakan pada tahun 2011.
Komen[sunting | sunting sumber]
  • Virgilio Viana, Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Berkelanjutan Amazonas, Brazil: "Hari Hutan telah menjadi tempat untuk perbincangan yang mendalam berkaitan dengan hutan dan perubahan iklim, mengisi jurang di ruang pertemuan. Sumber inspirasi untuk membuat dasar di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. "
  • Yemi Katerere, REDD PBB : "FD menyediakan forum, agenda dan tema untuk mengumpulkan para pengamal, pembuat kebijakan, penyelidik dan NGO yang terlibat dalam perhutanan. FD adalah tempat untuk mendapatkan pandangan pakar mengenai perhutanan di COP. . . CPF mempunyai pelbagai juzuk; FD mencerminkan pelbagai pihak yang berkepentingan. "
  • Felician Kilahama, Kementerian Sumber Asli dan Pelancongan, Tanzania : "FD adalah unik: Ia membawa pemegang kepentingan alam sekitar, pembuat dasar, sektor swasta, dan lain-lain bersama-sama. Bagi sesetengah negara, FD menyediakan peluang yang jarang untuk berinteraksi di peringkat antarabangsa, bertukar pengetahuan, pelajaran yang dipelajari mengenai hutan dan perubahan iklim. "
  • David Diaz, Pasaran Ekosistem (Trend Hutan), Amerika Syarikat: "Terdapat banyak tenaga positif di sekitar perhutanan sekarang dan saluran FD yang menyalurkan tenaga. Kehadiran Presiden Calderon mempunyai kesan. Penyertaan angka profil tinggi bermakna bahawa golongan peringkat presiden/menteri lain mungkin mendapat suara yang lebih kuat atau mengambil minat di peringkat itu. "
  • Tony la Vina, Dean, Sekolah Kerajaan Ateneo, Universiti Manila, Filipina: "FD adalah penting kerana pelbagai golongan yang datang: perunding, pengamal, pembuat dasar, penyokong - julat yang mengagumkan. Di sini anda boleh membantu membentuk agenda perhutanan. Saya ingin melihat daya tarikan kuat kepada perunding bahawa perkara-perkara sudah berjalan di atas tanah. Terdapat rasa kecemasan di atas isu ini. Rundingan perlu relevan dengan perkara-perkara yang sedang berlaku di lapangan. "
  • Niels Elers Koch, Presiden, Persatuan Penyelidikan Perhutanan Antarabangsa : "Hari Hutan (FD) adalah dasar sains ntara mukay ang paling penting di sektor hutan, di mana penyelidik dan pembuat dasar bertemu."

Hari Hutan 5: Durban, Afrika Selatan (2011)[sunting | sunting sumber]

COP 17 2011 dianjurkan oleh Durban, Afrika Selatan, dari 28 November hingga 9 Disember 2011.[10] Hari Hutan 5 berlangsung pada 4 Disember 2011 di Durban, Afrika Selatan. CIFOR mengadakan acara yang dianjurkan bersama oleh 11 anggota Kerjasama Kerjasama di Hutan dan Kerajaan Afrika Selatan melalui Jabatan Pertanian, Perhutanan dan Perikanan. Lebih daripada 1,100 orang dari 82 negara menghadiri, termasuk 214 perunding pertukaran rasmi rasmi dan 65 wakil media.[11]

Tema Hari Hutan 5 adalah 'Dari Dasar untuk Amalan', bertujuan untuk memaklumkan kepada agenda COP dan pihak berkepentingan hutan mengenai cara untuk melaksanakan perjanjian REDD+ yang dicapai di Cancún pada tahun 2010 untuk menghasilkan faedah sosial dan alam sekitar, dan untuk mengintegrasikan hutan menjadi strategi penyesuaian pada tanah. Penganjur memberikan perhatian khusus kepada isu-isu yang berkaitan dengan Afrika sub-Sahara, kepada isu-isu REDD+ yang menghadapi hutan tropika Lembah Congo yang lembap dan pengurusan yang lebih baik dan penggunaan kawasan hutan kering Afrika.[12]

Hubungan antara hutan dan keselamatan makanan juga merupakan salah satu tema utama hari ini. Penganjur Hari Hutan 5 dan Hari Pembangunan Pertanian dan Luar Bandar (yang telah diadakan pada 3 Disember 2012) diselaraskan pada bulan-bulan yang membawa kepada acara-acara untuk mengenal pasti peluang untuk mengikat antara kedua-dua acara. Beberapa forum perbincangan bertema sama turut diadakan mengenai pertanian pintar iklim,[13] agroperhutanan dan keselamatan makanan.[14]

Seperti pada tahun-tahun yang lalu, Hari Hutan 5 menarik beberapa penceramah peringkat tinggi. Secara keseluruhan, lebih daripada 60 penceramah dan ahli panel mengambil bahagian dalam Hari Hutan 5, dengan enam daripada sepuluh kunci utama yang dibentangkan oleh wanita.

Hari Hutan 6: Doha, Qatar (2012)[sunting | sunting sumber]

COP 18 UNFCCC 2012 dianjurkan oleh Doha, Qatar dari 26 November hingga 7 Disember 2012.[15] Hari Hutan 6 berlaku di luar COP 18, pada 2 hingga 3 Disember 2012, dan mempertimbangkan isu-isu yang berkaitan dengan pembiayaan REDD+ untuk penyesuaian, penggurunan, reboisasi dan penanaman semula hutan.[16]

Forum Landskap Global: Warsaw, Poland (2013)[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2013, Hari Hutan bergabung dengan Hari Pertanian dan Pembangunan Luar Bandar untuk membentuk Forum Landskap Global (Global Landscapes Forum (GLF), dengan acara perasmianyang diadakan di Warsaw, Poland bersama Persidangan Perubahan Iklim 2013 (COP19).[17]

Hari Hutan Antarabangsa[sunting | sunting sumber]

2013[sunting | sunting sumber]

Perasmian Hari Hutan Antarabangsa yang pertama "disambut di seluruh dunia melalui penanaman pokok dan acara masyarakat lain, termasuk seni, foto dan filem serta capaian media sosial."[18] [19]

2014[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2014, Hari Hutan Antarabangsa memberi tumpuan kepada "hubungan peribadi dan unik dengan setiap Hutan" melalui kempen yang bertajuk "Hutan Saya | Masa Depan Kita". Satu majlis khas diadakan di Ibu Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai "Wanita sebagai ejen perubahan hutan dan pembangunan mampan".[20][21]

2015[sunting | sunting sumber]

Tema 2015 untuk Hari Hutan Antarabangsa ialah "Hutan | Iklim> Perubahan". [22]

2016[sunting | sunting sumber]

Tema yang dipilih untuk menandakan Hari Hutan Antarabangsa 2016 ialah hutan dan air.[23] Hutan adalah kunci kepada bekalan air tawar di planet ini. Lebih 100 acara telah diadakan di 55 negara untuk meraikan Hari Hutan ini.[24] Di Rom, ibu pejabat FAO, satu majlis khas diadakan untuk menyerlahkan peranan penting hutan dalam menyumbang kepada keselamatan air dan makanan.[25][26]

2017[sunting | sunting sumber]

Tema 2017 untuk Hari Hutan Antarabangsa adalah "Hutan dan Tenaga".[27] Laman web rasmi FAO menyenaraikan 19 acara yang diadakan untuk meraikan IFD pada tahun 2017.[28]

2018[sunting | sunting sumber]

Tema Hari Hutan Antarabangsa pada tahun 2018 ialah "Hutan dan Bandar Lestari".[29]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "International Day of Forests," United Nations General Assembly, November 28, 2012.
  2. ^ Holmgren, Peter. 2013, March 21. "Sharing positive views about forests and trees on the International Day of Forests," CIFOR. Accessed: March 21, 2013.
  3. ^ "21 Reasons To Celebrate The Value Of Trees In Honor Of International Day Of Forests". Huffington Post. Dicapai pada 21 November 2014.
  4. ^ "International Day of Forests," FAO.org. Accessed: March 20, 2015.
  5. ^ "Reforestation: the easiest way to combat climate change". UN Department of Social and Economic Affairs.
  6. ^ "History of Forest Day". CIFOR. Diarkibkan daripada yang asal pada September 5, 2010.
  7. ^ "Forest Day 1: Shaping the Global Agenda for Forests & Climate Change". CIFOR.
  8. ^ "Summary of Forest Day 2" (PDF). Committee representing members of the Collaborative Partnership on Forests.
  9. ^ Cooper, Helene (15 November 2009). "Leaders Will Delay Deal on Climate Change". New York Times.
  10. ^ "Durban to Host Climate Conference". greenpeace.org.
  11. ^ "Forest Day 5". forestsandclimatechange.org.
  12. ^ "Forest Day Bulletin: a summary report of Forest Day 5". International Institute for Sustainable Development Reporting Services. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-01. Dicapai pada 2020-03-22.
  13. ^ "climate-smart agriculture". climatesmartagriculture.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-28. Dicapai pada 2012-08-22.
  14. ^ "Forests and Agriculture: Link with Agriculture and Rural Development Day". forestsandclimatechange.org.
  15. ^ "Decision on the host of COP18" (PDF). United Nations Climate Change Secretariat.
  16. ^ Forest Day 6, CIFOR. Accessed: March 21, 2013.
  17. ^ "Forest Day – time to move on". CIFOR Forests News (dalam bahasa Inggeris). 2012-12-02. Dicapai pada 2017-12-17.
  18. ^ "International Day of Forests - 2013 Celebrations," UN Forum on Forests. Accessed: March 20, 2015.
  19. ^ "Celebrating International Day of Forests 2013," FAO.org. Accessed: March 20, 2015.
  20. ^ "International Day of Forests - 2014 Celebrations," UN Forum on Forests. Accessed: March 20, 2015.
  21. ^ "Celebrating International Day of Forests 2014," FAO.org. Accessed: March 20, 2015.
  22. ^ "International Day of Forests 2016". FAO Web Site. FAO. Dicapai pada March 5, 2018.
  23. ^ "International Day of Forests 2016". FAO Web Site. FAO. Dicapai pada March 5, 2018.
  24. ^ "Events around the world". FAO.
  25. ^ "UN: Water, Forests and Jobs All Interdependent". Environment News Service. 22 March 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-02-22. Dicapai pada 2020-03-22.
  26. ^ "Celebrating the International Day of Forests in Rome". FAO.
  27. ^ "International Day of Forests 2017". FAO Web Site. FAO. Dicapai pada March 5, 2018.
  28. ^ "International Day of Forests 2017 Events". FAO Web Site. FAO. Dicapai pada March 5, 2018.
  29. ^ "International Day of Forests 2018". FAO Web Site. FAO. Dicapai pada March 5, 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Organisasi
Arkib