Hubungan El Salvador-Palestin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan El Salvador–Palestin
Peta menunjukkan lokasi El Salvador dengan Palestine

El Salvador

Palestin

Hubungan El Salvador–Palestin merujuk kepada hubungan diplomatik antara Republik El Salvador dan Negara Palestin. Kedua-dua negara menikmati hubungan mesra, yang kepentingannya tertumpu pada sejarah penghijrahan Palestin ke El Salvador. Terdapat komuniti kira-kira 60,000–100,000 orang yang berasal dari Palestin di El Salvador.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Antara 1892 dan 1918, lebih 90 orang Palestin, terutamanya dari Bethlehem, tiba di El Salvador dan menetap di negara itu. Ramai yang melarikan diri dari pengerahan ke dalam Tentera Usmaniah dan Perang Dunia I.[1] Lama-kelamaan, lebih ramai rakyat Palestin tiba ke El Salvador dan bekerja dalam pelbagai perusahaan di negara itu. Pada tahun 1933, kerajaan El Salvador meluluskan undang-undang yang menghalang penghijrahan selanjutnya dari negara-negara timur tengah ke El Salvador.[2] Pada tahun 1947, El Salvador berkecuali daripada mengundi dalam Rancangan Pembahagian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Palestin.

Pada Mei 2009, Presiden Salvador berketurunan Palestin, Antonio Saca, mengadakan lawatan ke bandar Bethlehem di Palestin. Semasa di sana, Presiden Saca menyatakan bahawa: Palestin mesti wujud, tetapi Israel juga mesti mempunyai sempadan yang selamat, itulah kedudukan yang akan terus dipertahankan oleh negara berkenaan dengan rakyat Palestin dan orang Yahudi.[3] Semasa di Bethlehem, Presiden Saca bertemu dengan Perdana Menteri Palestin Salam Fayyad. Semasa pertemuan mereka, kedua-dua pemimpin membincangkan hubungan antara kedua-dua negara dan Perdana Menteri Fayyad mengucapkan terima kasih kepada Presiden Saca atas keputusan negaranya memindahkan kedutaan Salvador dari Baitulmaqdis ke Tel Aviv pada tahun 2006.[3] Semasa berada di Bethlehem, Presiden Saca bertemu dengan masyarakat Salvador yang tinggal di Palestin.

Pada Oktober 2011, Presiden Palestin Mahmud Abbas mengadakan lawatan rasmi ke El Salvador.[4] Semasa di El Salvador, Presiden Abbas bertemu dengan Presiden Salvador Mauricio Funes. Semasa pertemuan mereka, Presiden Funes menyatakan: "Kami mahu mengukuhkan hubungan kami dengan Palestin ... dan menyumbang kepada penubuhan semula perbincangan antara Palestin dan Israel"[4] Presiden Funes rasminya mengiktiraf Palestin sebagai negara merdeka.[4] Pada Mei 2013, El Salvador dan Palestin menjalinkan hubungan diplomatik dengan lawatan Menteri Luar Palestin Riyad al-Maliki ke El Salvador.[5] Pada Oktober 2018, Palestin membuka kedutaan penduduk di San Salvador dan melantik seorang duta ke El Salvador.[6]

Pada 2019, Nayib Bukele, berasal dari Palestin, telah dipilih sebagai Presiden El Salvador.[7]

Perwakilan diplomatik[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b El Salvador race coming down to two Palestinians
  2. ^ La travesía árabe-palestina que llegó a El Salvador (in Spanish)
  3. ^ a b Saca dice que "Palestina debe existir e Israel debe tener fronteras seguras" (in Spanish)
  4. ^ a b c "Abbas stumps for Palestinian statehood in El Salvador". CNN. 2011-10-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-08-30.
  5. ^ El Salvador establece relaciones diplomáticas con Palestina (in Spanish)
  6. ^ El Estado Palestino abre su embajada en El Salvador (in Spanish)
  7. ^ "El Salvador elects a new president of Palestinian descent".
  8. ^ Honorary consulate of El Salvador in Bethlehem, Palestine (in Spanish)

Templat:Foreign relations of El Salvador