Istana Ubud

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gerbang Istana Ubud

Istana Ubud, secara rasmi Puri Saren Agung, ialah sebuah kompleks bangunan bersejarah yang terletak di Ubud, Kabupaten Gianyar di Bali, Indonesia.

Simpang sungai Campuhan

Istana itu adalah kediaman rasmi keluarga diraja Ubud. Dalam perjalanannya, Rsi Markandya menerima wahyu ilahi bahawa di Bali dia akan menanam lima logam berharga di lereng gunung di mana kuil ibu Besakih kini berdiri hari ini. Bersama sekumpulan pengikut, Rsi Markandya tertarik secara magnetik ke destinasi yang terletak di kaki bukit tengah pulau yang memancarkan cahaya dan tenaga. Tempat ini adalah Campuhan di Ubud di persimpangan di Sungai Wos dan di sinilah dia merasa terdorong untuk membina sebuah kuil dengan nama Pura Gunung Lebah.

Pada ekspedisi berikutnya di sekitar Bali, Rsi Markandya membina beberapa kuil penting lain dan mencipta sistem pengairan bersama untuk landskap teres yang masih diamalkan oleh petani hari ini. Pembentukan banjar yang merupakan majlis kampung yang bertanggungjawab dalam hal ehwal masyarakat dan agama turut diilhamkan oleh Rsi Markandya. Pada dasarnya, boleh dikatakan bahawa Rsi Markandya bertanggungjawab ke atas asas Hindu Bali dalam bentuk yang paling murni yang disebut sebagai Agama Tirtha atau agama air suci.

Sejak ditemui pada abad ke-8, kawasan Campuhan sentiasa dipandang tinggi oleh orang Bali kerana kuasa rohaninya yang besar. Malah istilah Ubud berasal daripada istilah ubad, yang bermaksud ubat merujuk kepada sifat penyembuhan tradisional pelbagai tumbuhan yang tumbuh secara rawak di sini. Generasi penyembah Hindu telah membuat ziarah khas ke persimpangan di Sungai Wos untuk menjadi pengantara, mandi dan mengumpul air suci untuk upacara kuil dan upacara pembersihan.

Selalu ada hubungan antara Jawa dan Bali, tetapi ia adalah perpecahan Empayar Majapahit yang pernah berkuasa pada abad ke-15 yang menyaksikan penghijrahan beramai-ramai bangsawan ke Bali. Sebuah kerajaan baru di pantai timur pulau yang dipanggil Gelgel telah ditubuhkan dan memberikan tempat perlindungan kepada banyak keluarga pemerintah yang penting. Mereka membawa bersama mereka warisan seni dan prinsip sistem kasta.

Menjelang abad ke-17 Bali selalu mengalami kemunculan pesat kerajaan baru, termasuk penubuhan beberapa rumah diraja di Ubud. Walau bagaimanapun, tempoh ini juga menyaksikan banyak konflik antara puak diraja dengan ketuanan sebagai matlamat utama. Seorang putera raja dari Klungkung telah dihantar untuk mewujudkan sebuah istana di Sukawati sebagai pusat kuasa besar dan keindahan estetika. Artisan datang dari seluruh Bali untuk membantu dalam pembinaannya dan apabila selesai, ramai daripada mereka memilih untuk tinggal. Sukawati hari ini adalah komuniti yang sangat menyokong semua bentuk kesenian serta tarian dan muzik.

Dengan kejayaan penubuhan pihak berkuasa yang memerintah di Sukawati, penahan istana kemudiannya dihantar pada akhir 1700-an untuk mengamankan kawasan Ubud. Sepasang sepupu membentuk komuniti saingan di Padang Tegal dan seterusnya ke utara di kawasan Taman. Berikutan pertempuran berikutnya antara kampung-kampung yang berjiran ini, raja Sukawati menghantar saudara-saudaranya Tjokorde Ngurah Tabanan ke Peliatan dan Tjokorde Tangkeban ke Sambahan untuk mendirikan istana dengan tanggapan untuk mengawal kawasan bergolak ini. Koordinat: 8°30′24″S 115°15′45″E / 8.5068°S 115.2626°E / -8.5068; 115.2626

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]