Istana Cipanas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Istana Cipanas
Istana Cipanas
Istana Cipanas dari hadapan
Istana Cipanas
Map
Nama alternatifIstana Tjipanas
Maklumat umum
Gaya seni bina
Gaya Hindia Lama
LokasiCipanas, Indonesia
NegaraIndonesia
Koordinat6°44′01″S 107°02′28″E / 6.733569°S 107.041077°E / -6.733569; 107.041077
Ketinggian1,100 m (3,609 ka)
Pembinaan bermula1740
Pelanggan/klienKerajaan Indonesia
PemilikKerajaan Indonesia
Butiran teknikal
Sistem penstrukturan
kayu
Keluasan tingkat
7,760 m2 (83,500 ka2)

Istana Cipanas adalah salah satu daripada enam istana presiden Republik Indonesia. Ia terletak di Cipanas, Jawa Barat, Indonesia berhampiran lebuh raya yang menghubungkan Jakarta dan Bandung melalui Puncak. Terletak kira-kira 103 kilometer (64 bt) dari Jakarta, atau kira-kira 20 kilometer (12 bt) dari bandar Cianjur. Istana Cipanas terletak di kampung Cipanas di Kabupaten Cianjur, di kaki Gunung Gede dan pada ketinggian 1,100 meter (3,600 ka) di atas paras laut. Bangunan ini berdiri di atas keluasan lebih kurang 26 hektar (64 ekar), dengan keluasan bangunan lebih kurang 7,760 meter persegi (83,500 ka2).

Cat air Litografi Istana Cipanas sebagai kediaman Hindia Timur Belanda Gabenor Jeneral pada tahun 1880 oleh Josias Cornelis Rappard

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kediaman megah itu didirikan oleh tuan tanah Belanda bernama Van Heuts pada tahun 1740 semasa pemerintahan Gabenor Jeneral Gustaaf Willem van Imhoff. Reputasi kawasan itu adalah untuk udara gunung yang bersih, segar dan sejuk dan bangunan itu dijadikan tempat peranginan untuk Gabenor Jeneral Belanda.

Vila Cipanas (sebelum menjadi Istana) juga merupakan tempat di mana van Imhoff meninggal dunia pada tahun 1750, selepas sakit selama dua bulan. Jenazahnya dikebumikan di Tanah Abang, Jakarta, dengan penuh upacara ketenteraan. Selain dikenali sebagai pembina Istana Buitenzorg, Cisarua hospital, dan vila di Cipanas, Van Imhoff juga terkenal kerana mewujudkan perkhidmatan di Academie de Marine di Barat Kalibesar, di mana bangunan itu kemudiannya dinamakan Kedai Merah.[1]

Pesuruhjaya Jeneral Leonard du Bus de Gisignies juga suka melawat istana untuk sulfur dan membawa setiausahanya Sirardus Willem Carel graaf van Hogendorp (1820-1841). Semasa pentadbiran mereka, Herman Willem Daendels (1808-1811) dan Stamford Raffles (1811-1816) menggaji beberapa ratus orang yang ditugaskan untuk bekerja di ladang epal, taman bunga atau di kilang padi, serta untuk menjaga lembu, biri-biri, dan kuda.

Istana Presiden Cipanas juga berfungsi sebagai kediaman keluarga beberapa Governor-General Belanda-Hindia Timur dan keluarga mereka. Antaranya ialah Andries Cornelis Dirk de Graeff dan keluarga (1926-1931), Bonifacius Cornelis de Jonge (1931), dan yang terakhir ialah Alidius Tjarda van Starkenborgh Stachouwer sejurus sebelum Pendudukan Jepun di Hindia Timur Belanda berlaku pada tahun 1942, di mana dia dan keluarganya kemudiannya diambil sebagai tawanan Jepun dan dipindahkan ke kem Manchuria di Hsien di China.

Sukarno kerap mengunjungi Istana Cipanas, terutamanya sebagai tempat mencari inspirasi bagi pidatonya, terutamanya untuk menyedarkan kemerdekaan pada 17 Ogos. Cipanas yang mendamaikan dan suasana yang sejuk bagaikan magnet yang menarik semua idea yang tersimpan dalam minda Sukarno ke atas kertas. Istana Cipanas juga merupakan tempat Sukarno mengadakan majlis perkahwinannya dengan Hartini pada tahun 1953.[1]

Pada tahun 1954, Sukarno mengarahkan pembangunan studio terpencil di salah satu puncak bukit berdekatan Istana Cipanas sebagai tempat merenung. Puncak bukit dipilih kerana ia merupakan titik di mana orang ramai dapat melihat Gunung Gede pada waktu pagi dengan jelas, sebelum kabus kemudian menutupi puncak.

Istana Presiden Cipanas juga telah digunakan untuk acara penting dalam sejarah Republik Indonesia. Pada 13 Disember 1965, Ruang makan di Bangunan utama telah digunakan oleh kabinet Sukarno untuk mengadakan mesyuarat dalam membuat keputusan untuk menukar nilai wang Indonesia daripada 1,000 kepada Rp 1.00 (Redenominasi) semasa kedudukan pentadbiran ekonomi. dipegang oleh Menteri Kewangan Frans Seda.

Sesuai dengan fungsinya, istana tidak digunakan untuk menerima tetamu kecuali untuk majlis-majlis tertentu, seperti semasa kunjungan Ratu Juliana dari Belanda ke Indonesia pada tahun 1971, di mana baginda meluangkan masa untuk singgah di istana ketika melawat Indonesia. Pada 14–17 April 1993, Istana Cipanas juga digunakan sebagai tempat pertemuan puak-puak Filipina yang berperang atas inisiatif Presiden Suharto. Menteri Luar Ali Alatas mengetuai rundingan antara kerajaan Filipina dan kumpulan MNLF (Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro) yang diketuai oleh Nur Misuari. Semua delegasi menginap di kompleks istana Cipanas.[1]\

Pembinaan[sunting | sunting sumber]

Istana ini dibina pada asalnya sebagai tempat peranginan dan persinggahan semasa pemerintahan Belanda. Halaman tersebut terbahagi kepada dua kawasan iaitu kawasan taman istana dan kawasan hutan istana. Sehingga tahun 2001, Di kawasan hutan istana terdapat 1,334 spesimen, 171 spesies, 132 genus (daripadanya hanya 14 diketahui), dan 61 keluarga flora dan fauna yang dikenal pasti.[2]

Istana Presiden terdiri daripada sebuah bangunan utama, enam astaka, sebuah bangunan khas, dan dua bangunan lain, satu sebagai takungan air panas dan satu lagi sebagai masjid.

Bangunan induk, yang secara rasmi dipanggil Gedung Induk Istana Kepresidenan Cipanas, berdiri di atas kawasan seluas 982 meter persegi (10,570 ka2). Seperti namanya, bangunan ini merupakan bangunan terbesar jika dibandingkan dengan bangunan lain di kompleks istana. Bangunan utama digunakan oleh Presiden atau Naib Presiden Indonesia dan keluarga mereka untuk berundur dan bersantai. Struktur asal bangunan utama dibina menggunakan kayu jati dan dikuatkuasakan dengan besi tuang. Dalam pembangunan kemudian, beberapa lantai dan dinding diubah suai dengan bahan bata dan mortar, walaupun pengubahsuaian reka bentuk asal bangunan itu menghilangkan konsep asal 'rumah panggung'.[1]

Bangunan utama, sesuai dengan fungsinya, terdiri daripada ruang tamu, bilik tidur, ruang ganti, ruang rias, ruang makan, dan anjung belakang. Khususnya, ruang tamu berada di atas pentas dengan lantai kayu. Salah satu dinding lorong utama bangunan utama dihiasi dengan lukisan oleh Soejono DS, yang dilukis pada tahun 1958. Lukisan ini dikenali dengan nama Jalanan Seribu Pandang. Nama lukisan itu diabadikan sendiri kerana kelebihannya, iaitu dari mana-mana arah lukisan itu dilihat, mata yang dilukis kelihatan melihat terus kepada penonton.

Walaupun dibina secara beransur-ansur, enam astaka istana akhirnya dibina di sekitar Bangunan Utama, tepatnya di halaman belakang bangunan. Enam astaka ini dinamakan sempena watak Wayang dalam epik Hindu Mahabharata: Astaka Yudhishthira, Astaka Bhima, Astaka Arjuna , Astaka Nakula, Astaka Sahadeva, dan Astaka Abhimanyu. Tiga astaka pertama dibina semasa pemerintahan Belanda pada tahun 1916, manakala tiga yang kemudian dibina pada sekitar tahun 1983 semasa pemerintahan Suharto.[3] Selain itu, terdapat juga dua bangunan lain yang dinamakan Tumaritis I Pavilion dan Tumaritis II Pavilion, yang terletak sedikit di sebelah Bangunan Utama dan yang keenam di sekitar astaka.

Bangunan Bentol adalah bangunan unik yang terletak di belakang Bangunan Utama dan jauh lebih kecil daripada Bangunan Utama dan enam astaka. Walau bagaimanapun, bangunan ini berdiri lebih tinggi daripada bangunan lain, termasuk Bangunan Utama. Ini disebabkan bangunan ini terletak di lereng gunung. Bangunan tersebut merupakan hasil dua orang arkitek Indonesia iaitu R.M. Soedarsono dan Friedrich Silaban.

Di bahagian belakang Bangunan Utama, terdapat beberapa bangunan lain. Walau bagaimanapun, peranan yang paling penting kepada kewujudan Istana Presiden di Cipanas adalah mata air panas mineralnya. Oleh itu, untuk menampung limpahan air dari sumber semula jadi, dua bangunan sebagai Rumah mandi telah dibina. Satu rumah mandian dikhaskan untuk presiden atau timbalan presiden dan keluarga mereka, manakala satu lagi rumah mandian yang lebih besar dikhaskan untuk orang lain yang menemani Presiden atau Naib Presiden. Rumah mandian pertama dan kedua dilengkapi dengan perabot dan kemudahan mandian.

Tidak jauh dari rumah mandian, terdapat kolam pancing yang terbuka. Selain itu, di halaman belakang sebelah kiri Bangunan utama terdapat sebuah masjid yang diberi nama Masjid Baiturrahim serta beberapa siri bangunan kecil lain sebagai ruang pejabat. Di sebelah kiri Bangunan Utama terdapat Taman semaian yang digunakan untuk menyelenggara dan membangunkan taman-taman di sekitar tempat itu.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d "Sejarah Singkat Istana Cipanas" (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 8 June 2014. Dicapai pada Jun 7, 2014.
  2. ^ "Profile Istana Cipanas" (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 7 April 2014. Dicapai pada 23 April 2014.
  3. ^ "Istana Cipanas". Diarkibkan daripada yang asal pada 25 February 2014. Dicapai pada May 3, 2014.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Templat:Istana presiden Indonesia

Templat:Tarikan pelancong di Indonesia

Koordinat: 6°44′01″S 107°02′28″E / 6.7336°S 107.0411°E / -6.7336; 107.0411