Kakawin Nagarakretagama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Kakawin Nagarakretagama boleh dikatakan kakawin Jawa Kuno yang termasyhur. Kakawin ini merupakan karya yang sering dibincangkan dengan teliti.

Kandungan[sunting | sunting sumber]

Kakawin ini menerangkan keadaan di kraton Majapahit ketika tempoh pemerintahan prabu Hayam Wuruk, raja agung di tanah Jawa dan juga Nusantara. Beliau bertakhta dari tahun 1350 sampai 1389 Masehi. Pada kemuncak kegemilangannya, kerajaan Majapahit merupakan kerajaan terbesar yang pernah ada di Nusantara.

Sebagian besar teks menceritakan perjalanan sang raja ke daerah Blambangan dan Singosari. Teks Kakawin Nagarakretagama turut mencatatkan kisah kematian patih Gajah Mada.

Bahagian terpenting teks ini adalah penguraian daerah-daerah "wilayah" kerajaan Majapahit yang harus menghantar ufti. Penafsiran kandungan ini masih dipertikaikan sehingga hari ini.

Makna judul[sunting | sunting sumber]

Judul kakawin ini, Nagarakretagama bererti "Negara dengan Tradisi (Agama) yang suci". Tetapi pengarangnya juga menyebutnya Desawarnana, yang bererti "Penulisan tentang Daerah-Daerah". Seluruh Semenanjung saat itu bernama Hujung Medini, sebagai daerah Majapahit.

Pengarang[sunting | sunting sumber]

Nagarakretagama digubah oleh Empu Prapañca pada tahun 1365 Masehi (tahun 1287 Saka. Sewaktu menulis Nagarakretagama, Prapanca masih belum bergelar empu karena masih seorang calon pujangga. Ayahnya bernama empu Nadendra dan memegang jabatan: Dharmadyaksa ring Kasogatan, atau Ketua dalam urusan agama Buddha.

Naskah manuskrip[sunting | sunting sumber]

Keseluruhan teks ini merupakan dari sebuah naskah manuskrip tunggal yang diselamatkan oleh Brandes, seorang ahli Sastra Jawa Belanda, yang turut bersama semasa serangan terhadap istana Raja Lombok pada tahun 1894. Ketika penyerbuan ini dilaksanakan, anggota tentera KNIL membakar istana, tetapi Brandes berjaya menyelamatkan isi perpustakaan raja yang berisikan ratusan naskah lontar. Salah satunya adalah lontar Nagakretagama ini. Semua naskah dari Lombok ini dikenal dengan nama lontar-lontar Koleksi Lombok yang sangat termasyhur. Koleksi Lombok disimpan di perpustakaan Universiti Leiden Belanda.

Nasib naskah sekarang[sunting | sunting sumber]

Naskah Nagarakretagama disimpan di Leiden dan diberi nombor kod L Or 5.023. Ketika kunjungan Ratu Juliana, Belanda ke Indonesia pada tahun 1973, naskah Nagarakretagama ini diserahkan kepada Republik Indonesia. Kononnya naskah ini langsung disimpan oleh Ibu Tien Soeharto di rumahnya, namun khabar angin ini tidak benar. Naskah tersebut telah disimpan di Perpustakaan Nasional RI dan diberi kod NB 9.

Bacaan lanjutan[sunting | sunting sumber]

  • J.L.A. Brandes, Nāgarakrětāgama; Lofdicht van Prapanjtja op koning Radjasanagara, Hajam Wuruk, van Madjapahit, naar het eenige daarvan bekende handschrift, aangetroffen in de puri te Tjakranagara op Lombok 1902
  • H. Kern & N.J. Krom, Het Oud-Javaansche lofdicht Nāgarakŗtāgama van Prapañca (1365 AD), 1919
  • Slametmuljana (dkk.), Prapantja:Nagarakretagama, diperbaharui kedalam bahasa Indonesia, 1953
  • C.C. Berg, Het Rijk van de Vijfvoudige Buddha, 1962.
  • Th. Pigeaud, Java in the Fourteenth Century, 1960-'63.
  • S.O. Robson, Desawarnana (Nagarakrtagama), 1995.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]