Karl Seitz

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Karl Seitz
Seitz pada 1919
Presiden Austria Pertama
Dalam jawatan
5 Mac 1919 (1919-03-05) – 9 Disember 1920 (1920-12-09)
CanselorKarl Renner
Michael Mayr
Didahului olehtiada
(Maharaja Charles I sebagai ketua negara)
Digantikan olehMichael Hainisch
Butiran peribadi
Lahir(1869-09-04)4 September 1869
Vienna, Austria-Hungary
Meninggal duniaFebruari 3, 1950(1950-02-03) (umur 80)
Vienna, Austria
KerakyatanAustria
Parti politikParti Sosial Demokratik Austria (SDAPÖ)
PasanganEmilie Heindl

Karl Josef Seitz (4 September 18693 Februari 1950) merupakan seorang ahli politik Austria dan juga menjadi ketua Parti Sosial Demokratik Austria. Beliau juga dilantik sebagai Presiden Austria yang pertama..[1]

Biografi[sunting | sunting sumber]

Seitz (kiri) bersama dengan Datuk Bandar Berlin.

Karl Seitz dilahirkan di Vienna, kemudian menjadi ibu kota Austria-Hungary dan ayahnya seorang tukang batu.Berikutan kematian bapanya pada tahun 1875, keluarga Seitz telah terjebak ke dalam kemiskinan dan Seitz terpaksa dihantar ke rumah anak yatim. Seitz tetap menerima pendidikan yang mencukupi dan mendapat biasiswa yang membolehkan beliau untuk mendaftar di kolej latihan guru di St. Pölten, Niederösterreich. Pada tahun 1888, dia telah mengambil pekerjaan sebagai seorang guru sekolah rendah awam di Vienna.

Ketika Austria di dalam demokrat sosial pada masa itu, beliau berasa ingin menyertai aktivisme politik. Ketika Perang Dunia Pertama, Seitz terpaksa berpindah ke Stockholm sebentar. Di sana, beliau menyertai Kongres Sosial Stockholm.

Seitz ketika menjadi datuk bandar Vienna pada 1925.

Seitz telah pulang ke Austria pada 1918 dan ketika itu, Austria-Hungary telah kalah dalam peperangan yang besar itu. Pada 21 Oktober, ahli-ahli parlimen Majlis Imperial mewakili wilayah etnik Empayar Jerman berpindah untuk membentuk Majlis Kebangsaan Sementara bagi negeri lumpuh mereka. Dalam sesi konstituennya, Perhimpunan Kebangsaan Sementara melantik Seitz sebagai salah satu daripada tiga pengerusi itu. Hampir seminggu kemudian, pada 30 Oktober, Seitz telah secara tidak rasmi muncul sebagai ketua negara. Menjelang 12 November, Maharaja Charles I terpaksa menuruni takhta dan berakhirnya pemerintahan Habsburg di Austria selama 650 tahun. Tambahan lagi, Republik Jerman Austria telah pun diisytiharkan dan dengan itu Seitz telah bertukar dengan bertindak untuk menjadi presiden sementara. Pada masa yang sama, Seitz juga dilantik sebagai pengerusi sementara Parti Demokrasi Sosial Austria berikutan kematian pihak Nestor Victor Adler. Pada tahun 1919, kedua-dua jawatan beliau iaitu sebagai Presiden Austria dan sebagai pengerusi parti telah dibentuk.

Berikutan pelaksanaan muktamad Perlembagaan Austria pada 1 Oktober 1920, Seitz enggan bertanding semula dan terpaksa meninggalkan pejabat pada 9 Disember. Bagaimanapun, beliau tidak bersara sepenuhnya daripada politik. Mengekalkan kedua-dua jawatan pengerusi parti dan kerusi baru beliau yang ditubuhkan oleh Majlis Kebangsaan dan Seitz kini menumpukan perhatian kepada hal ehwal tempatan Vienna. Pada 13 November 1923, beliau dipilih sebagai Datuk Bandar Vienna.[2] Program-program kebajikan awam dan pendidikan yang meluas dan cekap ditadbir serta dilaksanakan dalam tempoh perkhidmatan beliau, khususnya program promosi bangunan kediaman, memperoleh populariti besar Seitz di kalangan pihak lawan parti dan perkara positif diingati selama beberapa dekad. Apabila negara itu bertukar menjadi satu Austrofascist pada tahun 1934 dan berlakunya Perang Saudara Austria iaitu pemberontakan terhadap kerajaan persekutuan namun tidak berjaya, Parti Pekerja Demokrasi Sosial telah diharamkan. Setelah itu kehilangan jawatan pengerusi parti, Seitz juga disingkirkan daripada jawatan sebagai Datuk Bandar. Walaupun majoriti menganggap memecatnya dari jawatan sebernanya adalah tidak sah, kerjaya politik Seitz ini pada dasarnya telah dihentikan.

Tugu Seitz di Austria.

Beliau meneruskan hidupnya di Vienna, Seitz menyaksikan Anschluss iaitu Austria bersekutu dengan Jerman Nazi pada tahun 1938 dan wabak Perang Dunia Kedua pada tahun 1939. Pada tahun 1944, beliau telah ditangkap oleh tentera Nazi dan dibawa ke kem tumpuan. Akhirnya, Seitz dibebaskan namun semasa itu kejatuhan Jerman Nazi pada Mei 1945. Seitz berkhidmat dengan parti yang baru ditubuhkan Parti Demokratik Sosial Austria sebagai pengerusi kehormat dan ahli Majlis Kebangsaan nominal sehingga kematiannya pada usia 80.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Encyclopedia Britannica
  2. ^ name="seitz1869">"Karl Seitz (1869-1950)". Dicapai pada 2014-05-09.
  3. ^ name="seitz1869"