Katedral Roh Kudus, Pulau Pinang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Katedral Roh Kudus
كاتدرال روح كودوس
Katedral Roh Kudus pada bulan Mei 2022
LokasiIsland Park, di luar Green Lane, Pulau Pinang
NegaraMalaysia
MazhabKatolik Rom
Laman sesawanghttps://www.holyspiritcathedral.com/
Sejarah
Diasaskan1958
Diabdikan2003 (sebagai Katedral)
Seni bina
Tahun dibina1969
Pentadbiran
Kawasan biskopPenang
Wilayah gerejaKuala Lumpur
BahagianPulau Pinang
Paderi
BiskopRt Rev Sebastian Francis
PaderiFr. Joachim Robert
Penolong paderiFr Francis Anthony (imam di kediaman)

Katedral Roh Kudus merupakan tempat duduk Katolik Rom Bishop Pulau Pinang, pada masa ini Sebastian Francis. Ia terletak di kawasan kediaman Island Park[1] berhampiran Green Lane, Penang, Malaysia. Ia adalah Gereja World Warisan (kecil).[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Paroki ini diasaskan pada tahun 1958, dengan kira-kira 1,000 umat. Mereka meraikan Misa di kantin Convent Green Lane. Selepas 10 tahun bekerja keras mengumpul dana, mereka bersedia untuk membina gereja. Encik Seng Tuck HOOI, seorang arkitek berfikiran ke hadapan yang mereka bentuk bangunan tinggi pertama di Pulau Pinang (Hotel Ambassador 11 tingkat) telah dilantik sebagai Arkitek untuk projek gereja itu. Pembinaan gereja itu siap pada 1969 dan gereja itu diberkati oleh Gregory Yong, Uskup Pulau Pinang ketika itu. Pada 1990-an, dewan komuniti paroki bernama Dewan Roh Kudus dan tiga tingkat bilik darjah dibuka.

Pada tahun 2001, gereja telah ditutup untuk pengubahsuaian bagi mempersiapkan upacara dedikasi 2 tahun kemudian. Pada tahun 2003, status katedral telah dipindahkan dari bekas Katedral Andaian kepada Katedral Roh Kudus. Upacara Pengabdian telah diadakan pada 20 Januari 2003 dan katedral baru itu telah diberkati oleh Antony Selvanayagam, Uskup Pulau Pinang.

Pada Oktober 2007, upacara pecah tanah Gereja Kerahiman Ilahi telah diadakan. Katedral memainkan peranan utama dalam program pengumpulan dana. Gereja itu, juga dikenali sebagai Pusat Komuniti Kristian, akan mempunyai sebuah gereja utama yang menempatkan 900 orang, 15 bilik darjah untuk majlis dan kediaman paderi. Ia terletak di Sungai Ara dan memenuhi keperluan 2,500 umat yang tinggal di Bayan Lepas. Sebelum ini mereka terpaksa pergi ke katedral 12 km dari gereja baharu. Gereja itu telah siap pada Julai 2010 dan majlis perasmian telah diadakan pada 29 September 2010. Ia akan menjadi kali pertama dalam 41 tahun gereja Katolik baharu dibina di Pulau Pulau Pinang. Pada 29 September 2013, Katedral Roh Kudus telah dipecahkan untuk membentuk paroki baharu, Gereja Kerahiman Ilahi.

Pada masa ini, Katedral Roh Kudus ditadbir oleh Rev Fr. Joachim Robert (paderi paroki) dan Rev Fr. Francis Anthony (imam dalam kediaman).

Pintu masuk kenderaan Katedral Roh Kudus pada Januari 2020

Waktu Misa[sunting | sunting sumber]

Misa Harian
7:00am Bahasa Inggeris (Isnin, Selasa & Sabtu)
6:30pm Bahasa Inggeris (Rabu, Khamis & Jumaat)

Misa Sabtu (Matahari Terbenam)
6:00 petang Bahasa Inggeris (Misa Dua Bahasa Inggeris & Tamil pada hari Sabtu kedua setiap bulan)

Misa Ahad
8:00 pagi Bahasa Mandarin
10:30 pagi Bahasa Inggeris

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Seni bina kolonial Malaysia Templat:Seni bina dan tapak bersejarah Malaysia