Rama-rama tebuan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ptbotgourou (bincang | sumb.)
Tebu.an (bincang | sumb.)
k →‎Pengecaman: "di mana" tidak boleh diletak di tengah-tengah ayat.
Baris 21: Baris 21:


==Pengecaman==
==Pengecaman==
Rama-rama Tebuan mudah dikelirukan dengan [[tebuan]] sebenar dan [[Rama-rama Tebuan Bulan]]. Rama-rama ini sebesar tebuan malah tingkah lakunya serupa apa yang dilakukan tebuan di mana ia terbang tersentak-sentak apabila diganggu tetapi ia mempunyai lebih [[warna]] [[kuning]] dan tiada pinggang di antara [[abdomen]] dan [[toraks]]. Rama-rama Tebuan Bulan memiliki warna kuning yang sedikit pada kepala dan bahu dan berkolar [[hitam]], tidak seperti Rama-rama Tebuan yang berkolar kuning.
Rama-rama Tebuan mudah dikelirukan dengan [[tebuan]] sebenar dan [[Rama-rama Tebuan Bulan]]. Rama-rama ini sebesar tebuan malah tingkah lakunya serupa apa yang dilakukan tebuan yakni terbang tersentak-sentak apabila diganggu tetapi ia mempunyai lebih [[warna]] [[kuning]] dan tiada pinggang di antara [[abdomen]] dan [[toraks]]. Rama-rama Tebuan Bulan memiliki warna kuning yang sedikit pada kepala dan bahu dan berkolar [[hitam]], tidak seperti Rama-rama Tebuan yang berkolar kuning.


==Penerangan==
==Penerangan==

Semakan pada 17:27, 3 Mac 2010

Rama-rama Tebuan
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Superkeluarga:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
S. apiformis
Nama binomial
Sesia apiformis

Rama-rama Tebuan (Sesia apiformis) merupakan rama-rama yang besar di mana bentuk fizikalnya seakan-akan tebuan, namun ia tidak berbahaya.

Pengecaman

Rama-rama Tebuan mudah dikelirukan dengan tebuan sebenar dan Rama-rama Tebuan Bulan. Rama-rama ini sebesar tebuan malah tingkah lakunya serupa apa yang dilakukan tebuan yakni terbang tersentak-sentak apabila diganggu tetapi ia mempunyai lebih warna kuning dan tiada pinggang di antara abdomen dan toraks. Rama-rama Tebuan Bulan memiliki warna kuning yang sedikit pada kepala dan bahu dan berkolar hitam, tidak seperti Rama-rama Tebuan yang berkolar kuning.

Penerangan

Rama-rama Tebuan sedang mengawan.

Rama-rama Tebuan memiliki rentang kepak berukuran antara 33 hingga 48 mm dan kepak hadapan antara 17 hingga 21 mm.[1][2] Ia terbang pada pertengahan bulan Jun hingga Julai, kadangkala hingga Ogos dan boleh ditemui di bawah batang pokok poplar seawal pagi.

Jangka hayat

Kemandirian musim sejuknya sebagai larva adalah sekali dan kadangkala dua kali, selepas ia berada dalam kokun bagi musim sejuk seterusnya. Rama-rama Tebuan dewasa sering dijumpai pada pokok poplar berturut-turut selepas kemunculannya. Rama-rama Tebuan betina pula bertelur di dasar pokok poplar, makanan bagi larva. Larva menetas dan hanya makan di bawah permukaan kulit kayu, berhampiran tanah atau di bawahnya seperti akar.[3] Lubang keluar selalunya dilihat berdekatan dasar pokok poplar dan mungkin terdapat kelongsong kepompong di situ.

Habitat

Taman, tumbuhan pagar, balapan golf, kuari, tanah paya, pinggir ladang dan tepi tasik. Pokok dalam habitat terbuka yang dikelilingi dengan sedikit tumbuh-tumbuhan merupakan kesukaannya.

Rujukan

  1. ^ "UKMoths: Hornet Moth Sesia apiformis". UKMoths.org. Dicapai pada 14 September. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  2. ^ "The Moths of Suffolk: Sesia apiformis". Dicapai pada 14 September. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  3. ^ "Sesia apiformis (Clerck, 1759)". Dicapai pada 14 September. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)

Lihat juga