Kategori:Teknologi: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
ButkoBot (bincang | sumb.)
Baris 84: Baris 84:
[[mhr:Категорий:Технологий]]
[[mhr:Категорий:Технологий]]
[[pa:ਸ਼੍ਰੇਣੀ:ਸ਼ਿਲਪ ਵਿਗਿਆਨ]]
[[pa:ਸ਼੍ਰੇਣੀ:ਸ਼ਿਲਪ ਵਿਗਿਆਨ]]
[[pnb:Category:ٹیکنالوجی]]
[[pap:Category:Teknologia]]
[[pap:Category:Teknologia]]
[[pl:Kategoria:Technologia]]
[[pl:Kategoria:Technologia]]

Semakan pada 11:38, 11 September 2010

Teknologi (bahasa Greek: τεχνολογια < τεχνη (ketukangan) + λογος (perkataan, pengiraan) + akhiran ια) mempunyai lebih daripada satu definisi. Salah satu daripada definisinya ialah "pembangunan dan penggunaan alatan, mesin, bahan dan proses untuk membantu penyelesaian masalah-masalah manusia". Sebagai kegiatan manusia, teknologi wujud sebelum sains dan kejuruteraan. Ia merangkumi pengetahuan manusia mengenai masalah-masalah sebenar dalam reka bentuk alatan, mesin ataupun proses. Teknologi boleh digunakan bukan sahaja untuk mesin, bahkan juga untuk tujuan biologi seperti penyelidikan sel tunjang.

Dalam bidang eksport, teknologi sering ditakrifkan dari segi maklumat. Umpamanya, DTI UK mentakrifkannya seperti berikut:

"Bagi tujuan kawalan eksport, "teknologi" ditakrifkan sebagai maklumat tertentu yang diperlu oleh "pembangunan", "pengeluaran" ataupun "kegunaan" "barang-barang",...... maklumat ini merangkumi cetak biru, pelan, gambar rajah, model, formula, jadual, reka bentuk kejuruteraan dan spesifikasi, ataupun buku panduan dan arahan, baik tertulis ataupun dirakamkan dalam media atau peranti lain seperti cakera, pita ataupun ingatan baca sahaja. Peraturan Kesatuan Eropah juga merujuk kepada maklumat seperti kemahiran, latihan, pengetahuan yang diperlukan ataupun perkhidmatan perundingan.

Subkategori

Yang berikut ialah 37 daripada 37 buah subkategori dalam kategori ini.

A

B

F

I

K

L

O

P

R

S

T