Tuan Besar (filem): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Halimimaarof (bincang | sumb.)
→‎Ringkasan: Tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Halimimaarof (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 30: Baris 30:


==Ringkasan==
==Ringkasan==
* Kisah mengenai kehidupan Tuan Wahid yang bersikap terlalu kasar dengan pekerja bawahannya dan menggunakan tarafnya untuk mengambil kesempatan atas seorang janda sehingga akhirnya dia juga yang merana. Anaknya Jamil pula sedang jatuh cinta dengan Jamilah iaitu anak kepada janda tersebut. Timbul konflik antara seorang ayah dan anaknya dan bagi menyelesaikan perkara ini datanglah pula Tuan Besar.
* Kisah mengenai kehidupan Tuan Wahid yang bersikap terlalu kasar dengan pekerja bawahannya dan menggunakan tarafnya untuk mengambil kesempatan atas seorang janda iaitu Rokiah sehingga akhirnya dia juga yang merana. Anaknya Jamil pula sedang jatuh cinta dengan Jamilah iaitu anak kepada Rokiah. Timbul konflik antara seorang ayah dan anaknya dan bagi menyelesaikan perkara ini datanglah pula Tuan Besar.


==Pelakon==
==Pelakon==

Semakan pada 18:01, 12 April 2016

Tuan Besar
PengarahOsman Jailani
PenulisLakon layar:
SinematografiWarna
Tarikh tayangan
1980
NegaraMalaysia
BahasaBahasa Melayu

Filem Tuan Besar merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Malaysia pada tahun 1980. Filem Tuan Besar diterbitkan dalam bentuk filem warna.


Pengarah

Filem Tuan Besar diarah diarah oleh pengarah Osman Jailani pada 1980.

Ringkasan

  • Kisah mengenai kehidupan Tuan Wahid yang bersikap terlalu kasar dengan pekerja bawahannya dan menggunakan tarafnya untuk mengambil kesempatan atas seorang janda iaitu Rokiah sehingga akhirnya dia juga yang merana. Anaknya Jamil pula sedang jatuh cinta dengan Jamilah iaitu anak kepada Rokiah. Timbul konflik antara seorang ayah dan anaknya dan bagi menyelesaikan perkara ini datanglah pula Tuan Besar.

Pelakon

Lagu

Rujukan

Pautan luar