Republik Rakyat Donetsk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Republik Rakyat Donetsk

  • Донецкая Народная Республика (Rusia)
    Donetskaya Narodnaya Respublika

  • Донецька Народна Республіка (Ukraine)
    Donets'ka Narodna Respublika
Bendera Republik Rakyat Donetsk
Jata (Tanda kebesaran tertulis "Donetskaya Rus'") Republik Rakyat Donetsk
Bendera Republik Rakyat Donetsk Jata (Tanda kebesaran tertulis "Donetskaya Rus'")
Wilayah dalam Oblast Donetsk di bawah kawalan Republik Rakyat Donetsk (merah pulasan gelap), pergolakan pro-DPR dan/atau anti-kerajaan (dalam merah pulasan gelap)
Wilayah dalam Oblast Donetsk di bawah kawalan Republik Rakyat Donetsk (merah pulasan gelap), pergolakan pro-DPR dan/atau anti-kerajaan (dalam merah pulasan gelap)
Ibu negaraDonetsk
Bandar terbesaribu negara
Bahasa rasmiBahasa Rusia
Bahasa Ukraine
Kumpulan etnik
Agama
Ortodoks Rusia (official)[1]
Pemerintahan
• People's Governor
Pavel Gubarev[a]
• Perdana Menteri
Alexander Borodai
• Komandor Agong
Igor Girkin
Badan perundanganMajlis tertinggi Republik Rakyat Donetsk
Merdeka daripada Ukraine
• Diumumkan
7 April 2014
11 Mei 2014
• Referendum diratifikasikan
12 Mei 2014[4]
• Persetujuan membentuk konfederasi dengan Republik Rakyat Lugansk ditandatangani
24 Mei 2014[5]
Mata wangHryvnia Ukraine
(UAH)

Republik Rakyat Donetsk (Bahasa Rusia: Donetskaya Narodnaya Respublika, Bahasa Ukraine: Donets'ka Narodna Respublika) telah ditubuhkan dan diumumkan pada 7 April 2004. Negara baharu ini terletak di timur Ukraine. Pemimpin negara ini mengisytiharkan diri sebagai sebahagian Persekutuan Novorossiya. Ia bersempadan dengan Ukraine, Rusia dan negara baru Republik Rakyat Luhansk. Sejumlah aktivis juga menduduki jawatan pemerintahan Daerah dan bangunan di Donetsk.

Kelompok pemberontak ini ini telah dilarang di Ukraine sejak 2007, dan pada 16 Mei 2014 dan diklasifikasi sebagai pertubuhan pengganas. Hingga ke hari ini, Republik Rakyat Donetsk Rakyat masih belum diiktiraf oleh negara asing.

Pada 15 April 2014, pemerintah sementara dari Kyiv mengumumkan tindakan kekerasan tentera untuk menghadapi militan pro-Rusia. Pada 17 April, ketegangan semakin meningkat. Negara Rusia, AS dan Kesatuan Eropah setuju gencatan senjata demi meredakan krisis Ukraine. Namun, para petinggi Republik Rakyat Donetsk bersumpah akan meneruskan pemberontakan dan peperangan sehingga pungutan suara diterima atau pemerintah sementara di Kyiv mengundurkan diri. Sejak perjanjian tersebut, Majlis Keselamatan Ukraine terus menahan Rusia dari memasuki negara itu.

Pada 11 Mei 2014, pungutan suara Status diadakan di Donetsk dan Luhansk, di mana para pemimpin pemberontak menyatakan bahawa sebahagian besar peserta menyokong pembentukan Republik Rakyat Donetsk. Pada 24 Mei, dua republik pemberontak menandatangani perjanjian yang menyatakan penggabungan mereka ke dalam gabungan disebut Persekutuan Negara Novorossiya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan rchurch tidak disediakan
  2. ^ "Pro-Russian Gubarev, a symbol of east Ukraine separatism". GlobalPost. 10 March 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-14. Dicapai pada 10 March 2014.
  3. ^ "Pro-Russian Protest Leader in Eastern Ukraine Said Taken To Kyiv". Radio Free Europe/Radio Liberty. 6 March 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-13. Dicapai pada 11 March 2014.
  4. ^ "Pro-Russians: Ukraine's Donetsk 'Independent'". News.sky.com. 2014-05-12. Dicapai pada 2014-06-12.
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan novo tidak disediakan


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan