Mata wang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mata wang (Jawi: مات واڠ) ialah satu unit bagi pertukaran, pemudahan pemindahan barangan dan/atau perkhidmatan. Ia adalah duit syiling dan kertas bil yang digunakan sebagai wang.[1] Ia adalah satu bentuk bagi wang, di mana wang adalah apa-apa sahaja yang bertindak sebagai satu medium pertukaran, satu simpanan nilai, dan satu nilai standard. Mata wang-mata wang adalah medium pertukaran kedominanan.[perlu rujukan] Duit syiling dan wang kertas adalah kedua-dua bentuk mata wang.

Dalam kebanyakan kes, setiap bank pusat swasta mempunyai kawalan monopoli ke atas bekalan dan pengeluaran bagi mata wang sendirinya. Untuk memudahkan perdagangan antara zon-zon mata wang, terdapat kadar pertukaran, yang merupakan harga mata wang (dan barangan dan perkhidmatan bagi individu zon mata wang) yang boleh dipertukarkan antara satu sama lain.

Cadangan mata wang[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sullivan, arthur (2003). Economics: Principles in action. Upper Saddle River, New Jersey 07458: Prentice Hall. m/s. 245. ISBN 0-13-063085-3. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)CS1 maint: location (link)
  2. ^ CARICOM Single Market (CSM) ratified Diarkibkan 2008-06-22 di Wayback Machine. This article mentions a single currency but does not speculate on a name