Kobayakawa Hideaki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kobayakawa Hideaki
小早川秀秋
Ketua puak Kobayakawa
Dalam jawatan
1597–1602
Didahului olehKobayakawa Takakage
Digantikan olehtiada
Butiran peribadi
Lahir1577
Wilayah Bitchū
Meninggal dunia12 Januari 1602(1602-01-12) (umur 24–25)
Domain Okayama
PasanganKomahime, anak perempuan Shishido Motohide
Anak-anakHashiba Hideyuki
IbuAnak perempuan Sugihara Ietsugu (杉原家次娘)
BapaKinoshita Iesada
SaudaraToyotomi Hideyoshi (bapa angkat)
Kobayakawa Takakage (bapa angkat)
Perkhidmatan ketenteraan
Nama samaranKinoshita Tatsunosuke
(木下辰之助)
Kinoshita Hidetoshi
(木下毛利秀俊)
Hashiba Hidetoshi
(羽柴秀俊)
Kobayakawa Hidetoshi
(小早川 秀俊)
Hideaki
(秀秋)
Kesetiaan Puak Mōri
Puak Toyotomi
Tentera Barat
Tentera Timur
PangkatDaimyō (Lord)
Saemon no Kami (左衛門督)
Chūnagon
Unit Puak Kobayakawa
PerkhidmatanDomain Chikugo
PertempuranKempen Korea (1598)
Pengepungan Fushimi (1600)
Pertempuran Sekigahara (1600)
Pengepungan Sawayama (1600)

Kobayakawa Hideaki (1577 – 1 Disember 1602) merupakan anak kelima Kinoshita Iesada dan anak saudara Toyotomi Hideyoshi. Beliau mendapat pangkat Saemon no Kami (左衛門督) atau di China Shikkingo (執金吾) pada genpuku dan memegang gelaran wangsa Chūnagon (中納言), Hideaki juga dipanggil sebagai Kingo Chūnagon (金吾中納言).

Biografi[sunting | sunting sumber]

Beliau diambil sebagai anak angkat oleh Hideyoshi dan menggelar dirinya sebagai Hashiba Hidetoshi (羽柴 秀俊). Beliau kemudiannya lagi menjadi anak angkat kepada Kobayakawa Takakage, menukar nama ke Kobayakawa Hidetoshi (小早川 秀俊). Beliau kemudian menamakan dirinya Hideaki (秀秋) selepas kematian Takakage. Tidak lama selepas Pertempuran Sekigahara, beliau menamakan dirinya untuk kali terakhir kepada Kobayakawa Hideaki (小早川 秀詮).

Semasa Pertempuran Keicho beliau mengetuai pasukan bantuan untuk menyelamatkan Istana Ulsan daripada tentera Ming. Bertempur di barisan hadapan dengan tombak, beliau berjaya menangkap seorang komander musuh dan memecahkan kepungan. Walau bagaimanapun, Hideyoshi melihat bahaya serangan melulu oleh jeneral yang memerintah tentera dan melucutkan domainnya, Chikugo selepas beliau kembali. Kobayakawa, yang marah dengan kejadian ini, percaya khabar angin yang disebarkan oleh Tokugawa Ieyasu bahawa ini adalah perbuatan dari Ishida Mitsunari yang cemburu. Beliau tidak pernah melupakan atau memaafkan Mitsunari dan berusaha untuk melemahkan kedudukannya. Lebih-lebih lagi, Kobayakawa terkenal menyerang wanita dan kanak-kanak semasa kempen, satu tindakan yang dibenci oleh ramai rakan komandernya.

Pertempuran Sekigahara[sunting | sunting sumber]

Sebelum pertempuran Sekigahara, Kobayakawa kebetulan berada di Osaka dan memberi bantuan kepada Mitsunari dalam Pengepungan Fushimi. Dia bertindak seolah-olah dia akan pergi bersama-sama dengan Mitsunari, walaupun dia berniat untuk mengkhianatinya, setelah diam-diam berkomunikasi dengan Ieyasu. Mengetahui Kobayakawa menyimpan perasaan tidak enak, Mitsunari dan Ōtani Yoshitsugu menjanjikannya dua domain tambahan di sekitar Osaka dan kedudukan kampaku (sehingga Toyotomi Hideyori cukup dewasa untuk memerintah) jika beliau membantu mereka mencapai kemenangan.

Walaupun selepas pertempuran bermula, Kobayakawa menyembunyikan niatnya. Pasukan Ieyasu (timur) tidak berjaya melawan pasukan Mitsunari (barat); Ukita Hideie sedang menang melawan Fukushima Masanori dan Ōtani Yoshitsugu juga sedang menang melawan Tōdō Takatora. Kobayakawa teragak-agak untuk mengambil bahagian dengan mana-mana pihak. Ieyasu mengarahkan tenteranya untuk melepaskan tembakan ke arah tentera Kobayakawa untuk memaksa mereka bertindak. Kobayakawa kemudian mengarahkan serangan ke atas tentera Otani dan sementara serangan ini dipukul kembali buat sementara waktu, tindakannya memaksa tentera lain yang telah berjanji dalam plot pengkhianatan untuk turut berpaling tadah. Pertempuran selesai dalam masa sehari.

Kobayakawa juga berjaya dalam operasi pembersihan sisa-sisa Tentera Barat selepas itu, mengalahkan bapa Mitsunari, Ishida Masatsugu dalam Pengepungan Sawayama.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Setelah konflik itu selesai, Kobayakawa diberikan bekas wilayah Bizen dan Mimasaka dari puak Ukita yang kalah, dengan jumlah 550,000 koku. Bagaimanapun, Kobayakawa berminum sehingga maut dua tahun kemudian selepas dikatakan menjadi gila, dan dengan tiada siapa yang menggantikannya, puak Kobayakawa dibubarkan, dan wilayah kekuasaannya diserap oleh puak Ikeda yang berjiran dengannya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Mary Elizabeth Berry (1982). Hideyoshi. Harvard Univ Asia Center..
  • Anthony Bryant (1995). Sekigahara 1600: The final struggle for power. Osprey Publishing. m/s. 96. ISBN 978-1855323957..
  • John Whitney Hall (1966). Government and Local Power in Japan. Princeton University Press..

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Kobayakawa Hideaki di Wikimedia Commons