Kung Fu Panda 3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kung Fu Panda 3
Poster tayangan pawagam filem Kung Fu Panda
Poster tayangan pawagam
PengarahJennifer Yuh
DibintangiAngelina Jolie, Jack Black, Dustin Hoffman
Syarikat
penerbitan
DreamWorks Animation
China Film Group Corporation
Oriental DreamWorks
Zhong Ming You Ying Film
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
  • 23 Januari 2016 (2016-01-23) (China)
  • 29 Januari 2016 (2016-01-29) (United States)
Masa tayangan
95 minutes[1]
BahasaInggeris

Kung Fu Panda 3 (bahasa Melayu harafiah Kung Fu Panda 3 ) ialah sebuah filem komedi seni mempertahankan diri animasi komputer berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 2016.

Filem Kung Fu Panda 3 ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Jennifer Yuh.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Angelina Jolie, Jack Black, Dustin Hoffman

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Di Alam Roh, Guru Besar Oogway bertarung dengan Jeneral Kai, seorang pahlawan semangat yak yang telah mengalahkan semua ahli kung fu yang mati dan mencuri chi mereka. Oogway mempunyai chinya sendiri yang dicuri, tetapi tidak sebelum dia memberi amaran kepada Kai bahawa seseorang ditakdirkan untuk menghalangnya. Kai menggunakan chi yang dia curi untuk kembali ke Mortal Realm.

Sementara itu, Master Shifu mengumumkan persaraannya daripada mengajar, dan menamakan Po sebagai penggantinya. Percubaan pertama Po untuk mengajar secara tidak sengaja mencederakan Furious lima, dan Shifu menasihati Po supaya cuba menjadi lebih seperti dirinya dan kurang seperti Shifu. Dengan kecewa, Po pulang ke rumah, di mana dia bertemu dengan Li Shan, seekor panda yang kedua-duanya sedar dengan cepat adalah bapa kandung Po, yang datang untuk mencari Po selepas menerima petanda dari alam semesta bahawa anaknya masih hidup. Kedua-duanya serta-merta mengikat, sangat kecewa dan cemburu bapa angkat Po Encik Ping.

Selepas memperkenalkan Li kepada Shifu dan the Lima, Po menyertai Lima untuk mempertahankan Lembah Damai daripada zombi jed Kai, sisa-sisa ahli kung fu yang telah dicuri chi mereka. Melalui penyelidikan, kumpulan itu mempelajarinya Kai dan Oogway pernah berkawan, dan Kai menyelamatkan nyawa Oogway yang cedera dengan membawanya ke perkampungan panda rahsia untuk diubati. Panda mengajar Oogway untuk memberikan chi penyembuhan, tetapi Kai belajar mengambil chi daripada orang lain untuk kuasa peribadinya sendiri, memaksa Oogway menghalaunya ke Mortal Realm. Li menawarkan untuk membawa Po ke kampung untuk belajar chi dan mengalahkan Kai, sementara Shifu dan yang Lima bersedia untuk melindungi Lembah. En. Ping menjauhkan diri, berharap dapat memisahkan antara Po dan Li, tetapi tidak lama lagi ditemui. Apabila tiba di kampung, Li enggan mengajar Po chi sehingga dia belajar menjalani gaya hidup santai seekor panda.

Kai, dengan harapan untuk memadamkan legasi Oogway, mencuri chi setiap ahli kung fu yang masih hidup dan memusnahkan Istana Jade. Hanya Master Tigress melarikan diri, menjejaki Po dan memberitahunya apa yang berlaku. Apabila Po menuntut Li mengajarnya cara menggunakan chi dengan segera, Li mengaku bahawa dia berbohong tentang mengenali chi kerana takut kehilangan anaknya lagi. Terluka dengan kesilapan bapanya, Po menafikan Li dan berlatih seorang diri untuk mengalahkan Kai, manakala Encik Ping yang insaf bersimpati dengan Li dan memberi jaminan bahawa Po akan memaafkannya.

Semasa latihan, Tigress cuba untuk menghentikan Po, dan memberi jaminan bahawa dia tidak boleh mengalahkan Kai seorang diri. Po menolak dan pasangan itu akhirnya bergaduh. Po mendedahkan rancangannya kepada Tigress, untuk mendekati Kai dan meletakkannya di Wuxi Finger Hold, tetapi Tigress memberitahunya bahawa ia tidak akan berjaya kerana tentera Kai, dan dia tidak akan pernah cukup dekat untuk menggunakan teknik sedemikian. Menyedari perkara ini, Po akhirnya mengakui kepada Tigress bahawa dia tidak boleh mengalahkan Kai dan tenteranya seorang diri. Li, Encik Ping dan panda meminta Po untuk mengajar mereka kung fu. Menyedari apa yang sebelum ini menyebabkan dia gagal sebagai seorang guru, Po melatih mereka untuk tidak meniru kung funya sebaliknya menggunakan aktiviti harian mereka sebagai kemahiran kung fu manakala Tigress diganggu oleh peminat panda muda di kampung. Di antara latihan, Po dan Li berdamai, dan kedua-duanya bersedia untuk serangan Kai.

Kai tiba dengan zombi jednya dan menyerang kampung. Po's pelajar melawan mereka, mengganggu perhatian Kai cukup lama untuk Po mencuba teknik Wuxi Finger Hold untuk menghalau Kai ke Alam Roh. Kai, seorang pahlawan roh, mendedahkan bahawa teknik itu hanya berfungsi pada manusia, dan menyerang Po dengan kejam. Untuk menyelamatkan yang lain, Po menangkap Kai dan menggunakan Pegangan Jari Wuxi pada dirinya, menghalau mereka berdua ke Spirit Realm. Marah, Kai mengikat Po dan mula mencuri chinya. Di Alam Mortal, Li, menyedari bahawa mencari jati diri sebenar seseorang adalah kunci untuk membuka kunci chi, membawa orang lain dalam memberikan chi mereka kepada Po. Diremajakan, Po menggunakan chinya yang kini bertambah untuk memusnahkan Kai.

Dengan Kai tiada, ahli kung fu telah memulihkan chi mereka. Di Alam Roh, Oogway mendedahkan bahawa dia menghantar Li mesej kosmik yang menerangkan tempat untuk mencari Po. Oogway juga mendedahkan mengapa dia memilih Po sebagai Pahlawan Naga —sebagai panda, Po mempunyai potensi untuk menjadi ahli kung fu dan chi. Oogway menamakan Po penggantinya sebagai Guru Besar, dan memberikan Po kakitangan mistiknya, yang Po gunakan untuk kembali ke Mortal Realm. Selepas bersatu semula dengan yang lain, Po mengambil peranan baharunya di Istana Jade yang telah dipulihkan, tempat semua panda dan penduduk Lembah Keamanan belajar kung fu dan chi.

Masa Depan[sunting | sunting sumber]

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Pada 3 Disember 2010, Ketua Pegawai Eksekutif DreamWorks Animation Jeffrey Katzenberg secara rasmi mengesahkan bahawa siri itu boleh menyaksikan tiga lagi sekuel selepas Kung Fu Panda 3, membawanya ke siri enam filem.[2] Pada 13 Januari 2016, Collider bertanya kepada pembuat filem Kung Fu Panda 3 tentang kemungkinan filem keempat, dengan pengarah bersama Jennifer Yuh Nelson menjawab, "Ia satu demi satu. Kami mahu menjadikan ini permata yang sempurna, dan kemudian kami akan melihat apa yang berlaku selepas itu," dan pengarah bersama Alessandro Carloni menjawab, "Dengan sekuel, kami tidak mahu untuk cuba membuat mereka berasa terbuka. Kami mahu ia berasa seperti perjalanan yang telah selesai, dan kami merasakan filem ini melakukannya. Dan kemudian, jika cerita yang hebat muncul dengan sendirinya, bagus."[3] Pada 2 Ogos 2018, apabila ditanya tentang sebarang kemas kini tentang Kung Fu Panda 4, Nelson menjawab bahawa dia tidak tahu dan selalu melihat siri ini sebagai trilogi, tetapi dia terbuka kepada idea ansuran keempat, selagi tumpuan kekal pada Po.[4]

Pada 12 Ogos 2022, DreamWorks Animation secara rasmi mengesahkan bahawa Kung Fu Panda 4 sedang dalam pengeluaran dan ditetapkan untuk dikeluarkan pada 8 Mac 2024.[5]

Pada April 2023, semasa CinemaCon, telah diumumkan bahawa The Lego Movie 2: The Second Part, Shrek Forever After dan Trolls pengarah Mike Mitchell akan mengarahkan filem itu, dengan Stephanie Ma Stine sebagai pengarah bersama dan Rebecca Huntley sebagai penerbit, manakala Black mendedahkan kisah itu, yang mengikuti Po cuba mencari Pahlawan Naga baharu dalam musang bernama Zhen sambil berhadapan dengan penjahat baharu, Chameleon, yang boleh menghidupkan semula penjahat yang telah mati seperti Tai Lung.[6]

Siri Televisyen[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "KUNG FU PANDA 3 [2D] (PG)". British Board of Film Classification. January 8, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada December 29, 2019. Dicapai pada January 8, 2016.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Future tidak disediakan
  3. ^ Radish, Christina (Januari 13, 2016). "'Kung Fu Panda 3′: Pengarah, Penerbit dalam Membentuk Sekuel yang Berbaloi dan Masa Depan Po". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Mei 2016. Dicapai pada Januari 14, 2016.
  4. ^ Wakeman, Gregory (Ogos 2, 2018). "Adakah akan ada 'Kung Fu Panda 4'? Berikut ialah apa yang pengarah Jennifer Yuh Nelson beritahu kami". Metro. Diarkibkan daripada yang asal pada April 25, 2019. Dicapai pada 5 Februari 2019.
  5. ^ D'Alessandro, Anthony (12 Ogos 2022). "DreamWorks Animation 'Kung Fu Panda 4' Sedang Berlangsung; Keluaran Universal Sets 2024". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Ogos 2022. Dicapai pada 12 Ogos 2022.
  6. ^ Giardina, Carolyn (26 April 2023). "Jack Black, Anna Kendrick, Justin Timberlake Menggoda Sekuel 'Kung Fu Panda' dan 'Trolls'". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Mei 2023. Dicapai pada 29 April 2023.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]