Lagaan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lagaan: Once Upon a Time in India
PengarahAshutosh Gowariker
PenulisK. P. Saxena
(Dialog Hindi)
Ashutosh Gowariker
(Dialog Inggeris)
Lakon layarAshutosh Gowariker
Sanjay Dayma
Cerita olehAshutosh Gowariker
Dihasilkan olehAamir Khan
Dibintangi
Dikisahkan olehAmitabh Bachchan
SinematografiAnil Mehta
Disunting olehBallu Saluja
Muzik olehA. R. Rahman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Networks
Zee Network
Tarikh tayangan
  • 15 Jun 2001 (2001-06-15)
Masa tayangan
224 minit[1]
NegaraIndia
BahasaHindi
Bajet250 juta[2]
Pecah panggung676.8 juta

Lagaan ('Cukai') yang dilancarkan di peringkat antarabangsa sebagai Lagaan: Once Upon a Time in India, ialah filem sukan epik India 2001 yang ditulis dan diarahkan oleh Ashutosh Gowariker, yang diterbitkan oleh Aamir Khan. Ia dibintangi oleh Aamir Khan bersama-sama dengan Gracy Singh, dengan pelakon-pelakon British Rachel Shelley dan Paul Blackthorne melakonkan watak pembantu. Dibuat pada anggaran yang tidak pernah berlaku sebelumnya iaitu ₹ 250 juta (US$5.32 juta), filem itu ialah projek sulung dari Aamir Khan Productions dan difilemkan di kampung berhampiran Bhuj.

Filem ini berlatarkan dalam zaman Victoria penjajah India Raj India. Kisah ini berkisar di sebuah perkampungan kecil yang penduduknya dibebani dengan cukai yang tinggi, mendapati diri mereka dalam keadaan yang luar biasa sebagai seorang pegawai yang sombong mencabar mereka untuk permainan kriket sebagai taruhan untuk menghindari cukai. Cerita ini berputar di sekitar situasi ini apabila penduduk kampung menghadapi tugas sukar untuk mempelajari permainan asing dan bermain untuk keputusan yang akan mengubah nasib kampung mereka.

Lagaan menerima pujian dan anugerah kritis di festival filem antarabangsa, serta banyak anugerah filem India. Ia menjadi filem ketiga India dicalonkan untuk Anugerah Akademi bagi Filem Bahasa Asing Terbaik selepas Mother India (1957) dan Salaam Bombay! (1988).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Lagaan (PG)". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 January 2014. Dicapai pada 11 February 2013.
  2. ^ "Aamir Khan causes traffic jam". The Tribune. 1 June 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 January 2008. Dicapai pada 20 January 2008.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]