Lagenaria

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lagenaria
Labu air (L. siceraria)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Eudikot
Klad: Rosid
Order: Cucurbitales
Keluarga: Cucurbitaceae
Subkeluarga: Cucurbitoideae
Tribus: Benincaseae
Genus: Lagenaria
Ser.
Sinonim

Lagenaria ialah genus penjalar berbuahkan labu dalam keluarga labu (Cucurbitaceae). Lagenaria mengandungi enam spesies, kesemuanya tempatan dari Afrika tropika.[1] Spesiesnya yang paling terkenal, labu air atau labu botol, L. siceraria, telah didomestikkan oleh manusia, dan tersebar di seluruh Afrika. Spesies lainnya pun ada yang ditanam.[1] Labu daripada aneka spesies boleh dituai muda dan dibuat sayur. Lebih umum lagi, labu ini dituai matang, dikeringkan, dan dipakai dalam pembuatan perkakas (termasuk alat muzik dan bekas). Labu L. siceraria telah dipakai untuk menyimpan air dan cecair lain sejak dahulukala. Nama generiknya lagenaria datang daripada Latin klasik lagena yang bermaksud botol atau kelalang, ditambah imbuhan Latin -aria.[2]

Spesies[sunting | sunting sumber]

Bunga Lagenaria diambil pada waktu malam

Genus ini membentuk enam spesies:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Pollinators and biological diversity: the case of the bottle gourd (Lagenaria siceraria) in Kenya", by Morimoto Y., Gikungu M., and Maundu P., year 2004. "Notes on Lagenaria and Cucurbita (Cucurbitaceae)" Diarkibkan 2016-03-04 di Wayback Machine, by Herwig Teppner, year 2004 on page 252.
  2. ^ Lagenaria in The Names of Plants, by David Gledhill, year 2008 (see also lagena in Latin-English Dictionary, by William Whitaker).