Latihan SPARQ

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
SPARQ
Jenis/bentuk sahPrivate (2004–09)
IndustriSports equipment
Ditubuhkan2004
Dibubarkan2009; 15 tahun yang lalu (2009)
NasibAcquired by Nike in 2009, becoming a brand of it
PenggantiNike
Ibu pejabatPortland, Oregon, US
Kawasan perkhidmatanUnited States
KeluaranOlahraga
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

SPARQ ialah sebuah syarikat yang berpangkalan di Amerika Syarikat yang mula beroperasi pada tahun 2004 dengan tujuan mencipta ujian piawai untuk olahraga yang dipanggil 'SPARQ Rating' serta menjual peralatan dan kaedah latihan bagi meningkatkan prestasi atlet sekolah menengah ("SAT" untuk atlet). 'SPARQ' merupakan singkatan bagi Kelajuan, Kuasa, Ketangkasan, Reaksi, dan Kepantasan.[1] "Nike SPARQ" adalah nama yang digunakan dalam kerjasama pemasaran antara Nike dan SPARQ, di mana Nike memasarkan rangkaian kasut latihan silang, pakaian, dan peralatan di Amerika Syarikat.[2]

Ibu pejabat SPARQ terletak di Portland, Oregon, dengan pusat pengedaran di Oconomowoc, Wisconsin, sehingga dijual kepada Nike pada tahun 2009 (Nike mengekalkan pusat pengedaran di Oconomowoc sehingga Mac 2010). Selepas pembelian tersebut, kedua-dua ibu pejabat dan pusat pengedaran telah dimasukkan ke dalam operasi Nike.

Beberapa produk yang dihasilkan oleh SPARQ termasuklah bola ubat, latihan ketangkasan, payung terjun, peluncur gelangsar, dan lari berpagar.

Perniagaan SPARQ menumpukan kepada sistem penilaian dan menjual peralatan latihan kecergasan yang canggih. Syarikat ini tidak memiliki fasiliti latihan sendiri atau kaedah latihan khusus. Mereka menyediakan video latihan dan tips daripada beberapa jurulatih yang berpengalaman dalam kelajuan, kekuatan, dan penjagaan di laman web mereka. SPARQ telah membangunkan rangkaian latihan yang melibatkan lebih daripada 750 Jurulatih Bertauliah SPARQ di seluruh negara yang berperanan sebagai jurulatih di pusat latihan rangkaian. Antara kemudahan yang terkenal adalah Kekuatan & Penjagaan Kelajuan Teratas di Kansas City, Pusat Prestasi Michael Johnson di Dallas, dan Athletic Evolution di Massachusetts. Syarikat latihan nasional termasuk CATZ (Zon Latihan Atlet Berdaya Saing) dan Prestasi Sukan Velocity. SPARQ telah membina perkongsian yang meluas dan bukan eksklusif dengan Velocity Sports Performance untuk menyediakan Ujian SPARQ yang diiktiraf di semua pusat mereka.

Penilaian[sunting | sunting sumber]

Penilaian SPARQ adalah satu penilaian khas untuk sukan-sukan tertentu. SPARQ mempunyai protokol ujian untuk enam sukan - bola sepak Amerika, bola sepak lelaki/perempuan, besbol, fastpitch, bola keranjang lelaki/perempuan, serta ujian untuk sukan am. Ujian-ujian ini direka untuk menguji kemahiran dan kecekapan yang diperlukan oleh setiap sukan tersebut. Sejak beberapa tahun yang lalu, lebih daripada 44,000 atlet telah dinilai dan menerima penilaian SPARQ.[3]

Beberapa atlet terkenal yang telah mencapai Penilaian SPARQ ialah:

  • Reggie Bush (93.38)
  • Tim Tebow (96.92)
  • Jonathan Stewart (97.54)
  • Jacoby Ellsbury (102.31)[4]
  • Bryan Clay, pemenang pingat emas, mencatatkan penarafan SPARQ untuk bola sepak sebanyak 130.40.
  • Mike Mitchell, seorang pemain barisan untuk Ohio State, Texas Tech, dan Southeastern University, memegang rekod kebangsaan untuk SPARQ Rating dengan markah 154.47.[5]

Komponen[sunting | sunting sumber]

Ujian penilaian umum olahraga SPARQ terdiri daripada:

  • Lari pecut 20 meter / 40 ela (Footspeed)
  • Lambungan Bola Kuasa Lutut (Kuasa)
  • Agility Shuttle (Ketangkasan)
  • Ujian Pemulihan Berselang Yo-Yo atau YIRT (Reaksi, Kepantasan, dan Ketahanan)
  • Lompat Menegak (Kuasa)

Lari 40 ela[sunting | sunting sumber]

Larian 40 ela merupakan aktiviti yang paling mudah; seorang atlet berlari 40 ela di trek, dan masa lariannya direkodkan oleh jurulatih atau kaedah lain. Masa ini kemudian dimasukkan ke dalam "Mata SPARQ", yang digunakan untuk menentukan penilaian keseluruhan atlet.

Lambungan bola kuasa melutut[sunting | sunting sumber]

Dalam Ujian Lontar Bola Kuasa Lutut, seorang atlet perlu melutut dengan kedua-dua lutut di atas permukaan rata sambil mengangkat ubat 2 atau 3 kilogram / bola kuasa di atas kepala mereka. Mereka kemudiannya perlu melontarkan bola ke luar, mendarat dalam kedudukan tekanan tubi. Jarak yang diperoleh kemudiannya akan dikonversi kepada Mata SPARQ untuk ditambahkan kepada markah akhir.

Ulang-alik ketangkasan[sunting | sunting sumber]

Agility Shuttle ialah larian ulang-alik di mana seorang atlet perlu berlari sejauh 5 ela, sentuh objek atau tanda, teruskan berlari sejauh 10 ela ke arah yang bertentangan, dan sentuh objek atau tanda kedua. Akhirnya, mereka perlu menukar arah dan berlari sejauh 5 ela lagi ke titik permulaan. Masa mereka diukur dalam saat dan dipindahkan ke Mata SPARQ.

Ujian pemulihan berselang Yo-Yo (ujian bip)[sunting | sunting sumber]

Ujian Pemulihan Berselang Yo-Yo ialah ujian yang mengukur kuasa aerobik dan prestasi atlet semasa menukar arah. Rakaman akan diputarkan, memberikan arahan, dan atlet perlu melaksanakan larian 20 meter pada setiap bunyi bip. Apabila kedengaran bip kedua, atlet perlu berlari semula ke garisan permulaan, dan seterusnya bip ketiga akan menandakan tempoh pemulihan selama 10 saat, di mana atlet perlu berjoging atau berjalan dalam zon 5 meter sebelum meneruskan semula kedudukan semula ke garisan permulaan untuk bip seterusnya. Masa di antara setiap bip (dikenali sebagai bar pemulihan yang berterusan selama 10 saat) akan berkurang secara beransur-ansur. Jika atlet gagal mencapai garisan permulaan dalam tempoh yang ditetapkan, amaran akan diberikan, dan ujian akan tamat apabila dua amaran telah diberikan. Tempoh masa yang diambil sehingga dua amaran diberikan, menandakan berakhirnya ujian.

Lompat menegak[sunting | sunting sumber]

Semasa Ujian Lompat Menegak, seorang atlet perlu berdiri di atas sebuah pad dengan beberapa jenis pengukur ketinggian yang dipasang dengan serasi. Atlet akan memulakan dengan kedudukan bongkok seimbang dengan tangan di belakang untuk membantu mendorong. Setelah itu, mereka akan melompat cepat ke udara, meninggalkan kedudukan bongkok, dan pengukur ketinggian akan merekod ketinggian mereka dalam inci berdasarkan masa di udara antara dua titik kontak. Ukuran ini kemudian akan menjadi Mata SPARQ untuk ditambahkan ke dalam markah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "What Is Sparq? - SPARQ Training". web.archive.org. 2010-01-25. Dicapai pada 2024-04-01.
  2. ^ "Nikebiz:Media:Press Releases:2008:Sparq". web.archive.org. 2011-06-08. Dicapai pada 2024-04-01.
  3. ^ "Nike SPARQ Training Ignites a Revolution | Reuters". web.archive.org. 2008-09-15. Dicapai pada 2024-04-01.
  4. ^ "Nike SPARQ News - Green Monster". web.archive.org. 2011-07-14. Dicapai pada 2024-04-01.
  5. ^ Fredericksen, Brady. "'I'm just ready to take what's next'". The Ledger (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-04-01.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]