Marunouchi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bangunan di sekeliling parit (2022)
Marunouchi di waktu malam (2019)
Marunouchi dalam kebakaran berikutan Gempa Besar Kantō 1923
Pintu keluar utara Marunouchi Stesen Tokyo

Marunouchi (丸の内) ialah sebuah daerah komersial yang terletak di Chiyoda, Tokyo, Jepun. Terletak di antara Stesen Tokyo dan Istana Maharaja Tokyo, nama itu, yang bermaksud "di dalam bulatan", berasal dari lokasinya di dalam parit luar istana. Ia juga merupakan daerah kewangan Tokyo dan tiga bank terbesar di negara itu beribu pejabat di sana.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1590, sebelum shogun Tokugawa Ieyasu memasuki Istana Edo, kawasan yang kini dikenali sebagai Marunouchi adalah pintu masuk Teluk Tokyo dan mempunyai nama Hibiya. Dengan pengembangan istana, salur masuk ini telah diisi, bermula pada tahun 1592.

Parit luar yang baru telah dibina, dan parit yang lebih awal menjadi parit dalam. Kawasan itu mengambil nama Okuruwauchi ("di dalam kandang").

Daimyōs, terutamanya shinpan dan fudai, membina rumah agam mereka di sini, dan dengan 24 estet sedemikian , kawasan itu juga dikenali sebagai daimyō kōji ("lorong daimyō"). Pejabat Majistret Utara dan Selatan, dan Majistret Kewangan, juga ada di sini.

Selepas Pemulihan Meiji, Marunouchi berada di bawah kawalan kerajaan negara, yang mendirikan berek dan padang kawad untuk Tentera Empayar Jepun.

Pada tahun 1890 Iwasaki Yanosuke, abang kepada pengasas (dan kemudiannya pemimpin kedua) Mitsubishi, membeli tanah itu dengan harga 1.5 juta yen. Semasa syarikat membangunkan tanah itu, ia dikenali sebagai Mitsubishi-ga-hara ("Mitsubishi Fields"). Sebahagian besar tanah kekal di bawah kawalan Mitsubishi Estate Co., dan ibu pejabat banyak syarikat dalam Kumpulan Mitsubishi berada di Marunouchi.[perlu rujukan]

Daerah Marunouchi telah dibangunkan semula selepas 1890 dengan blok bandar dan bertingkat tinggi yang menggabungkan unit Machiya.[1]

Kerajaan Tokyo membina ibu pejabatnya di tapak bekas Kōchi han pada tahun 1894. Mereka memindahkannya ke sekarang Bangunan Kerajaan Metropolitan Tokyo di Shinjuku pada tahun 1991, dan Tokyo International Forum dan Toyota Tsusho Corporation baharu kini berdiri di tapak. Hampir satu perempat daripada KDNK Jepun dijana di kawasan ini.

Stesen Tokyo dibuka pada tahun 1914, dan Bangunan Marunouchi pada tahun 1923. Stesen Tokyo dibuka semula pada 1 Oktober 2012 selepas pengubahsuaian selama 5 tahun.[2]

Sebahagian besar kawasan itu rosak akibat pengeboman Mitsubishi Heavy Industries 1974.

Tempat di Marunouchi[sunting | sunting sumber]

Pemandangan 1920 ibu pejabat Mitsubishi, melihat ke arah Istana Maharaja

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sam Jacoby (2016). Drawing Architecture and the Urban. Wiley. m/s. 266. ISBN 9781118879405.
  2. ^ Nakata, Hiroko, "Tokyo Station's Marunouchi side restored to 1914 glory", Japan Times, 23 October 2012, p. 3

Pautan luar[sunting | sunting sumber]