Masakan Afghanistan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Beberapa hidangan Afghanistan yang popular, mengikut arah jam dari kiri atas: 1. Kebab lembu panggang (kabab seekh); 2. Kabuli palaw dan salad; dan 3. Mantu (ladu).

Masakan Afghanistan (Jawi: ماسقن افغانستان; Dari: آشپزی افغانستان, Pashto: د افغانستان خواړه) merupakan sebahagian besar didasarkan pada tanaman utama negara, seperti gandum, jagung, barli dan beras. Keistimewaan masakan negara tersebut menggambarkan kepelbagaian etnik.[1] Afghanistan terkenal dengan buah delima, anggur, dan tembikai yang berkualiti tinggi.[2] Hidangan kebangsaan Afghanistan adalah Kabuli palaw.[3]

Makanan utama[sunting | sunting sumber]

Naan (roti) oleh pembuat roti tempatan, yang merupakan roti yang paling banyak digunakan di Afghanistan
Lelaki Afghanistan makan tengah hari di Kunar Weleyat
Nasi dengan kofta (bebola daging) dan jagung

Jenis hidangan nasi[sunting | sunting sumber]

Moi[sunting | sunting sumber]

Challow disajikan terutamanya dengan qorma (korma ; rebusan atau kaserol).

Palaw[sunting | sunting sumber]

Dimasak sama seperti challow, tetapi daging dan stok, qorma, ramuan, atau gabungannya dicampurkan sebelum proses penaik lalu menghasilkan warna, rasa, dan aroma yang rumit.

  • Kabuli palaw - hidangan kebangsaan.[3] Daging dan stok ditambahkan, dan diisi dengan kismis goreng, lobak merah, dan pistasio.
  • Yakhni Palaw - daging dan stok ditambah. Dibuat oleh beras perang.
  • Zamarod Palaw - qorma bayam dicampurkan sebelum proses penaik, oleh itu 'Camaro' atau zamrud.
  • Bore Palaw - bekas Lawand menambah. Ia menghasilkan nasi kuning.
  • Landi Palaw- Beras dengan ternakan yang masin dan dibiarkan di bawah sinar matahari adalah tradisi di Afghanistan.
  • Bojan-e-Roomi Palaw - bekas Bonjan-e-Roomi (tomato qorma) ditambahkan semasa proses penaik. Ia menghasilkan nasi merah.
  • Serkah Palaw - serupa dengan yakhni pulao, tetapi dengan cuka dan rempah lain.
  • Sherbet Palaw - dil segar, kismis ditambah semasa proses penaik.
  • Narenj Palaw - hidangan nasi manis dan rumit yang dibuat dengan safron, kulit limau, pistasio, badam, dan ayam.
  • Maash Palaw - pulao manis dan masam yang dipanggang dengan kacang hijau, aprikot, dan gandum bulgur. Vegetarian.
  • Alou Balou Palaw- hidangan nasi manis dengan ceri dan ayam.

Qormah[sunting | sunting sumber]

Qormah / Korma adalah rebusan atau kaserol, biasanya disajikan dengan nasi chalau.[1] Ia selalu berasaskan bawang dan tomato; bawang digoreng, tomato ditambahkan, termasuk pelbagai buah, rempah, dan sayur-sayuran, bergantung pada resepinya. Dan akhirnya bahan utama ditambahkan, yang boleh menjadi daging atau / dan sayur-sayuran. Bawang karamel dan menghasilkan rebusan berwarna. Terdapat lebih dari 100 qormahs.

  • Qormah e Gosht - secara harfiah diterjemahkan menjadi daging qormah, biasanya qormah utama disajikan dengan Palaw dalam perjumpaan.
  • Qormah e Alou-Bokhara wa Dalnakhod - berasaskan bawang, dengan plum masam, lentil, dan pelaga. Lembu atau ayam.
  • Qormah e Nadroo - berasaskan bawang, dengan yogurt, akar teratai, dan ketumbar. Anak bebiri atau anak lembu.
  • Qormah e Lawand - berasaskan bawang, dengan yogurt, kunyit, dan ketumbar. Ayam, kambing, atau daging lembu.
  • Qormah e Sabzi - tumis bayam dan sayur-sayuran lain. Anak bebiri.
  • Qormah e Shalgham - berasaskan bawang, dengan lobak dan gula; rasa manis dan masam. Anak bebiri.

Perhatikan bahawa karahi (kari) Afghanistan memang ada. Perbezaan antara qormah dan karahi adalah bahawa tidak seperti qormah, karahi disediakan dalam kuali seperti alat memasak di mana semua bahan ditambahkan pada masa yang sama digoreng dan kemudian biarkan mendidih. Manakala qormah, minyak dan bawang karamel terlebih dahulu kemudian tomato dan rempah ditambah.

Mantu[sunting | sunting sumber]

Mantu di dalam pengukus sebelum memasak

Dikenali sebagai khameerbob dan sering dimakan dalam bentuk ladu. Hidangan asli ini memang popular, tetapi kerana proses pembuatan adunan roti yang memakan masa.

  • Mantu - Ladu yang diisi dengan bawang dan daging lembu atau bebiri. Mantu dikukus dan biasanya dihiasi dengan sos berasaskan tomato dan sos berasaskan yogurt atau qoroot. Taburan atas berasaskan yogurt biasanya merupakan campuran yogurt dan bawang putih dan buncis. Sos berasaskan qoroot diperbuat daripada keju kambing dan juga dicampur dengan bawang putih; campuran qoroot dan yogurt kadang-kadang akan digunakan. Hidangan ini kemudian diapit dengan pudina kering dan ketumbar.
  • Ashak - hidangan yang berkaitan dengan Kabul. Ladu diisi dengan campuran yang sebahagian besarnya bercampur daun bawang. Ashak dimulakan dengan qoroot bawang putih-pudina atau sos yogurt bawang putih, tomato tumis, kacang merah dan campuran daging kisar berempah.

Setiap keluarga atau kampung akan mempunyai versi mantu dan ashak sendiri, yang menghasilkan pelbagai jenis ladu. Tumbuhan tempatan yang disebut gandana dipotong dan dijadikan ladu; ia direbus dan digoreng dalam minyak sapi dengan serbuk pudina yang ditambahkan di atas sup.

Dalam bentuk mi, pasta juga sering dijumpai dalam aush.

Kebab[sunting | sunting sumber]

Kofta Kebab dengan naan

Kebab Afghanistan paling sering dijumpai di restoran dan gerai penjual luar. Daging yang paling banyak digunakan adalah daging bebiri. Resipi berbeza dengan setiap restoran. Kebab Afghanistan disajikan dengan nasi dan pelanggan mempunyai pilihan untuk menaburkan sumac atau ghora, anggur asam tanah kering, di kebab mereka. Kualiti kebab hanya bergantung pada kualiti daging.

Chopan Kebab sedang disiapkan

Kebab lain yang popular termasuk daging kambing, tulang rusuk, kofta (daging lembu) dan ayam, semuanya terdapat di restoran.

Chapli kebab, khas Afghanistan Timur, adalah roti yang dibuat dari daging lembu. Ia adalah makanan barbeku yang popular di Pakistan dan Afghanistan. Kata Chapli berasal dari kata Pashto Chaprikh, yang bermaksud rata.[perlu rujukan]

Ayam[sunting | sunting sumber]

Ayam Afghani atau Murgh Afghani adalah contoh klasik salah satu hidangan paling terkenal dari Afghanistan. Hidangan ayam biasanya terdapat di restoran dan gerai peniaga luar. Tidak seperti gaya Masakan India, ayam dalam masakan Afghanistan sering digunakan untuk juadah halal.

Quroot[sunting | sunting sumber]

Quroot ialah produk tenusu yang secara tradisional merupakan produk sampingan daripada mentega yang terbuat daripada susu bebiri atau kambing. Sisa susu mentega yang tersisa setelah mentega dikocok disimpan pada suhu bilik selama beberapa hari, dirawat dengan garam, dan kemudian direbus. Kasein yang diendapkan disaring melalui kain tipis, ditekan untuk mengeluarkan cecair, dan dibentuk menjadi bola. Produk ini adalah keju kotej yang sangat masam. Quroot adalah bersifat keras dan boleh dimakan mentah.

Makanan Afghanistan yang lain[sunting | sunting sumber]

Tempat makan makanan Afghanistan di Kabul
Badenjan (terung), biasanya disajikan untuk makan tengah hari sebagai makanan ringan atau sebagai lauk. Rasanya enak dengan roti nipis bersama yogurt biasa atau pudina sejuk. Shomleh/Shlombeh (minuman sejuk yang diperbuat daripada yogurt yang ditaburkan dengan pudina segar atau kering).
Roti rata panjang Afghanistan dijual di sebuah gerai di Kabul

Minuman[sunting | sunting sumber]

Doogh (juga dikenali oleh beberapa orang Afghanistan sebagai shomleh atau shlombeh) ialah minuman sejuk yang dibuat dengan mencampurkan air dengan yogurt dan kemudian menambahkan pudina segar atau kering. Beberapa variasi doogh termasuk penambahan potongan timun yang dihancurkan atau dicincang. Ia minuman kedua yang paling banyak diminum di Afghanistan (yang pertama adalah teh), terutama semasa makan tengah hari pada musim panas.

Mengikut kawasan dan etnik[sunting | sunting sumber]

Masakan Pashtun[sunting | sunting sumber]

Pashtun ialah kumpulan etnik terbesar di Afghanistan, yang terdiri daripada sekitar 42% penduduk negara itu.[4] Hidangan utama dalam budaya Pashtun ialah sohbat, digunakan dalam perjumpaan dan acara tradisional.[5] Hidangan Pashtun utama yang lain (sebahagiannya bertindih dengan etnik dan wilayah lain) termasuk sajji dan kebab chapli.

Masakan Pashtun berat daging dan sering ditawarkan dengan nasi karamel.

Minuman musim panas yang biasa termasuk Shlombeh, juga dikenal dalam bahasa Parsi sebagai Doogh, minuman yang terdiri daripada yogurt cair, pudina, dan bedreng (timun Afghanistan). Sherbet ialah minuman sejuk bergula dan berais. Sheer yakh adalah produk seperti ais manis yang secara harfiah diterjemahkan sebagai "susu sejuk".[6]

Majlis khas[sunting | sunting sumber]

Menghidangkan teh dan kacang badam putih (disebut Nuql)[7] adalah kebiasaan yang biasa dilakukan semasa perayaan Afghanistan.[1] Hari Raya Aidiladha yang dirayakan pada musim haji, ketika keluarga dan rakan-rakan datang berkunjung satu sama lain untuk minum secawan teh bersama kacang, gula-gula, dan kacang almond.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Brittin, Helen (2011). The Food and Culture Around the World Handbook. Boston: Prentice Hall. m/s. 20–21.
  2. ^ "Rare Heirloom Seeds – Baker Creek Heirloom Seeds". Baker Creek Heirloom Seeds. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2013-10-28.
  3. ^ a b Ali, Tanveer (31 July 2012). "Everything You Need To Know About Afghan Food". foodrepublic. Dicapai pada 2014-02-19.
  4. ^ "Ethnic Groups Of Afghanistan".
  5. ^ "Sohbat: The Pashtun Dish That Brings People Together". www.gounesco.com.
  6. ^ Safia Haleem (1 May 2013). Pakistan – Culture Smart!: The Essential Guide to Customs & Culture. Kuperard. m/s. 98–. ISBN 978-1-85733-678-8.
  7. ^ https://afghancookbook.tumblr.com/post/107301656409/afghan-sugared-almond-recipe

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]