Miho Komatsu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Miho Komatsu
小松 未歩
Kelahiran (1975-03-30) 30 Mac 1975 (umur 49)[1]
Kobe, Hyogo, Jepun
Genre
Pekerjaan
  • Penyanyi
  • penulis lagu
  • penulis karangan
Instrumen
Tahun aktif1996–2006
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
Laman sesawang
miho-komatsu.com
Miho Komatsu
Nama Jepun
Kanji: 小松 未歩
Hiragana: こまつ みほ

Miho Komatsu (Jepun: 小松 未歩, Hepburn: Komatsu Miho) ialah bekas penyanyi dan pencipta lagu Jepun. Dilahirkan dan dibesarkan di Kobe, Jepun, Komatsu memulakan kerjayanya sebagai penulis lagu, menulis "Kono Machi de Kimi ke Kurashitai" untuk Field of View. Pada Mei 1997, dia mengeluarkan single sulungnya "Nazo", yang berfungsi sebagai lagu tema untuk siri anime Jepun Detective Conan. Lagu itu memuncak pada nombor sembilan dalam Carta Perseorangan Mingguan Oricon di Jepun dan telah disahkan emas oleh Persatuan Industri Rakaman Jepun (RIAJ).[2] Album sulungnya tajuk yang sama (1997) memuncak pada nombor lima dalam Carta Album Mingguan Oricon di Jepun. Selepas mengeluarkan album kompilasi pertamanya Miho Komatsu Best ~once more~ (2006), yang menduduki tempat ke-21 di Jepun, dia bersara daripada industri muzik tanpa sebarang pengumuman.

Sehingga Mei 2022, Komatsu telah mengeluarkan sebelas album termasuk lapan album studio, 26 single, dan dua buku esei. Sepanjang sepuluh tahun kerjayanya, dia tidak pernah membuat sebarang penampilan televisyen dan membuat persembahan secara langsung. Sebagai penyanyi, Komatsu mungkin paling terkenal kerana menulis dan menyanyikan empat lagu tema untuk Detective Conan, seperti "Nazo", "Negai goto Hitotsu dake", "Kōri no ue ni Tatsu". yō ni", dan "Anata ga Iru kara".

Sebagai pencipta lagu, Komatsu telah menulis lagu untuk artis termasuk Field of View, Deen, Wands, Rina Aiuchi, U-ka Saegusa dalam dB. Dia telah memperoleh tiga Carta Perseorangan Mingguan Oricon sepuluh lagu teratas sebagai penulis lagu dengan "Kimi ga Inai Natsu" oleh Deen, "Sabitsuita Machine Gun de Ima o Uchinukō" oleh Wands, dan "Precious Place" oleh Aiuchi.

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Buku[sunting | sunting sumber]

Tajuk Keluaran ISBN
Hen na Monosashi (Jepun: ヘンな物さし). Miho Komatsu Essay & Photograph[3] 13 November 2003 ISBN 4-916019-39-3
Hen na Monosashi 2 (Jepun: ヘンな物さし 2). Miho Komatsu Essay & Photograph[4] 22 November 2006 ISBN 4-916019-48-2

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "WHAT's IN?" December 1997 Sony Magazines.
  2. ^ "Miho Komatsu". Sputnik Music.
  3. ^ 1st book http://www.miho-komatsu.com/menu/discography.html
  4. ^ 2nd book http://www.miho-komatsu.com/menu/news.html

Pautan luar[sunting | sunting sumber]