NCAA Football (siri permainan video)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
NCAA Football
GenreSports (American football)
PembangunEA Sports
PenerbitElectronic Arts
PlatformSuper Nintendo Entertainment System, Sega Genesis, Sega CD, PlayStation, Windows, PlayStation 2, Xbox, GameCube, Xbox 360, PlayStation Portable, PlayStation 3, Wii, iOS
Keluaran pertamaBill Walsh College Football
June 1993
Keluaran terkiniNCAA Football 14
July 9, 2013

NCAA Football adalah siri permainan video bola sepak Amerika yang dibangunkan oleh EA Sports di mana pemain mengawal dan bersaing dengan pasukan kolej FBS Bahagian I semasa. Ia berfungsi sebagai rakan sejawat bola sepak kolej untuk siri Madden NFL. Siri ini dimulakan pada tahun 1993 dengan keluaran pertama yang dikenali sebagai Bill Walsh College Football. Pada suatu ketika, EA memperoleh hak pelesenan untuk nama NCAA dan secara rasmi menamakan semula siri ini dengan keluaran NCAA Football 98.

Pada bulan Julai 2013, NCAA mengumumkan bahawa mereka tidak akan memperbaharui kontrak pelesenan dengan Electronic Arts disebabkan oleh pertikaian undang-undang berterusan berkaitan penggunaan persamaan pemain dalam permainan. Walau bagaimanapun, kontrak ini hanya melibatkan penggunaan nama NCAA dan logo yang berkaitan, bukan nama sekolah dan persidangan individu. Nama-nama tersebut dirundingkan secara individu atau melalui Syarikat Pelesenan Kolej.

Pada masa yang sama, CLC (Syarikat Pelesenan Kolej) mengumumkan bahawa mereka akan meneruskan perjanjian pelesenan sedia ada dengan EA sehingga tahun 2017, membolehkan EA Sports meneruskan siri permainan ini tanpa menggunakan nama NCAA. EA merancang untuk melanjutkan siri tersebut di bawah nama College Football yang asal.[1][2] Namun, siri ini telah ditangguhkan pada bulan September 2013, menyusul tiga persidangan utama yang mencabut lesen tanda dagangan mereka daripada EA, dan ketidakpastian mengenai hasil tindakan undang-undang yang melibatkan penggunaan persamaan pemain dalam permainan.[3]

Pada Februari 2021, Electronic Arts mengumumkan bahawa siri ini akan kembali untuk platform generasi seterusnya, dijadualkan untuk dilancarkan tidak lebih awal daripada musim panas 2023.[4][5][6] Dalam temu bual dengan ESPN.com pada November 2022, seorang eksekutif EA Sports mendedahkan bahawa permainan tersebut dijadualkan untuk dikeluarkan pada "musim panas 2024...kerana usaha besar untuk mencipta permainan dari awal". [7]

Keluaran tahunan (1993–2014)[sunting | sunting sumber]

Bola Sepak Kolej Bill Walsh[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Schrotenboer, Brent (July 19, 2013). "EA Sports re-ups on college football after NCAA snub". USA Today. Dicapai pada 21 July 2013.
  2. ^ Good, Owen S. (October 25, 2019). "Here is EA Sports' plan for its canceled NCAA Football game". Polygon. Vox Media. Dicapai pada October 27, 2019.
  3. ^ Eder, Steve (September 26, 2013). "E.A. Sports Settles Lawsuit With College Athletes". The New York Times. Dicapai pada 27 September 2013.
  4. ^ Makuch, Eddie (February 2, 2021). "EA Is Reviving Its College Football Series For PS5 And Xbox Series X, But No Player Names Or Likenesses". GameSpot (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada February 2, 2021.
  5. ^ "EA Sports Resurrecting College Football Video Game Series".
  6. ^ "EA Sports is bringing college football back on next-gen consoles". 2 February 2021.
  7. ^ "EA Sports to launch college football game in '24". 22 November 2022.

Permainan video Bill Walsh College Football telah dilancarkan pada Jun 1993 untuk konsol permainan generasi ke-4, termasuk Sega Genesis.

Bill Walsh College Football menampilkan 24 pasukan bola sepak kolej terbaik dari tahun 1992 dan 24 pasukan terhebat sepanjang masa sejak tahun 1978. Walaupun tanpa pemain sebenar yang dinamakan dan tanpa menggunakan logo rasmi pasukan, kolej-kolej tersebut disenaraikan mengikut bandar dan pemain dikenal pasti dengan nombor. Mod permainan termasuk pameran, playoff, dan playoff sepanjang masa. Terdapat enam puluh lapan drama kolej klasik yang boleh dimainkan, termasuk tiga pilihan ganda, badan pelajar, dan tulang harapan.

Pilihan dan ciri lain termasuk mod tangkapan automatik atau manual-pass, pilihan boleh didengar, ulang tayang sudut songsang, sepakan sisi, empat keadaan cuaca (cerah, berangin, hujan, dan salji), tiga panjang suku berbeza (5, 10, dan 15 minit), dan kesalahan tergesa-gesa.

Pengesahan Bill Walsh dimaksudkan untuk selaras dengan pengesahan John Madden terhadap Madden NFL; pada masa itu, Walsh adalah ketua jurulatih pasukan bola sepak Stanford Cardinal.

Bola Sepak Kolej USA 97[sunting | sunting sumber]

Siri ini kemudian dinamakan semula sebagai College Football USA 96, dan ini adalah versi pertama yang memaparkan semua (pada masa itu 108) pasukan lA Divisyen. Ini juga merupakan siri pertama yang menampilkan permainan mangkuk sebenar (Oren, Gula, Fiesta, dan Mawar). Pemain boleh bermain sepanjang musim dengan 11 perlawanan (atau lebih pendek jika dikehendaki) sebelum melangkah ke salah satu permainan mangkuk.

Terdapat 400 permainan untuk dipilih, dan mod hantaran baharu membenarkan pemain memilih daripada lima penerima pada setiap permainan. Ciri dan pilihan baru lain termasuk yang berikut: mod empat pemain, tiga panjang permainan berbeza, penggantian, kecederaan, boleh didengar, bunyi palsu, putaran, halangan, terjunan, tendangan disekat, pintasan, dan sisi.

College Football USA 97 merupakan ansuran keempat dalam siri ini. Walaupun permainan itu diterbitkan untuk Genesis oleh EA Sports seperti biasa, versi Super NES sebaliknya diterbitkan oleh THQ.[1] Permainan ini menampilkan quarterback Universiti Nebraska, Tommie Frazier, di muka depan.

Bola Sepak NCAA 98[sunting | sunting sumber]

Sebenarnya, NCAA Football 98 dikeluarkan pada tahun 1997 dan menampilkan quarterback Universiti Florida serta pemenang Piala Heisman, Danny Wuerffel, di muka depan permainan tersebut.

Bola Sepak NCAA 99[sunting | sunting sumber]

NCAA Football 99 ialah edisi keenam dalam siri permainan tersebut. Permainan menampilkan bek penjuru Universiti Michigan dan pemenang Heisman Trophy, Charles Woodson, di muka depan. Taglinenya berbunyi "Desire+Pride=Victory!".

Permainan ini menampilkan semua 112 pasukan Divisyen IA pada masa itu dan juga menyajikan pemain dalam grafik 3D, poligon yang dipersembahkan buat kali pertama dalam sejarah francais. Ciri tambahan termasuk keupayaan untuk mencipta pemain, mengedit nama pemain, enam puluh lagu pertarungan, dan sorakan orang ramai. Lebih daripada lapan puluh pasukan bersejarah telah ditambahkan ke dalam permainan. Trofi Memorial Heisman menggantikan trofi 'EA Sports MVP,' dan anugerah lain juga diberikan. Proses pemilihan adalah mudah dan dilakukan dalam sistem draf serpentin. Rose Bowl, Cotton Bowl, Fiesta Bowl, dan Sugar Bowl kini boleh dimainkan, dan Bowl lain yang dimainkan mempunyai EA Sports sebagai penaja. Pemain yang dicipta dari permainan ini boleh diimport ke dalam tajuk Madden NFL 99. Berbeza dengan permainan semasa dalam francais ini, NCAA 99 menampilkan pilihan playoff 16 pasukan pada akhir musim dalam mod dinasti.

Bola Sepak NCAA 2000[sunting | sunting sumber]

.NCAA Football 2000, dikeluarkan eksklusif hanya untuk PlayStation, menampilkan University of Texas running back dan pemenang Heisman Trophy, Ricky Williams, sebagai wajah permainan.

Permainan ini merangkumi semua 114 sekolah Bahagian IA dan 26 daripada Bahagian I-AA. Ia juga memperkenalkan pemain yang dihasilkan dalam grafik 3D yang baru, yang dipaparkan sepenuhnya dalam pelbagai sudut kamera semasa permainan.

Tambahan lain yang ketara termasuk tip bimbingan, penambahan 23 mangkuk (naik daripada empat), kemampuan untuk mengedit skenario baharu, dan anugerah rasmi Piala Heisman.

Bola Sepak NCAA 2001[sunting | sunting sumber]

NCAA Football 2001, dikeluarkan eksklusif hanya untuk PlayStation, menampilkan University of Alabama menampilkan Shaun Alexander di muka depan.

Versi ini memperkenalkan Cipta Pemain, Cipta Sekolah, Liga Tersuai (hingga lapan pasukan dengan perlawanan berganda serta playoff), Kejohanan Tersuai (hingga 16 pasukan dengan perlawanan penyingkiran berganda), serta Musim sepenuhnya disesuaikan / Jadual Dinasti. Ini juga merupakan ansuran terakhir yang menawarkan playoff pada akhir musim dalam mod dinasti (24 pasukan).

Bola Sepak NCAA 2002[sunting | sunting sumber]

NCAA Football 2002, dikeluarkan eksklusif hanya untuk PlayStation 2, menampilkan quarterback Florida State dan pemenang Heisman Trophy, Chris Weinke, di muka depan.

Ini adalah versi pertama yang dikeluarkan untuk PlayStation 2, dan ia tidak mempunyai ciri-ciri seperti Liga Tersuai, Kejohanan Tersuai, dan Cipta Sekolah yang terdapat dalam edisi PlayStation tahun sebelumnya.

Permainan ini memperkenalkan sistem ganjaran Kad Kampus baru, yang membolehkan pemain membuka ciri-ciri unik dalam permainan seperti pasukan bersejarah atau stadium khas. Selain itu, ini adalah penyertaan pertama dalam musim ini yang menyenaraikan kedudukan 25 pasukan terbaik di negara ini.

Bola Sepak NCAA 2003[sunting | sunting sumber]

NCAA Football 2003 dikeluarkan untuk PlayStation 2, GameCube, dan Xbox, dengan wajah utama yang menampilkan quarterback dari University of Oregon, Joey Harrington.

Ciri-ciri baru dalam versi ini termasuk lebih daripada 200 lagu pertarungan berlesen, pembimbing sorak 3D, dan 144 sekolah berbeza.

Mod Dynasty telah ditingkatkan dengan kemampuan untuk memakai baju merah pemain dan menjadualkan permainan bukan persidangan sebelum setiap musim. Trofi dan anugerah, yang direka mengikut anugerah bola sepak kolej sebenar, adalah satu lagi ciri baru untuk versi ini. Pemain dapat memenangi trofi dengan bermain permainan dan menambahkannya ke koleksi peribadi yang ditunjukkan dalam bilik trofi. Anugerah ini termasuk Heisman, Coach of the Year, dan trofi khusus Bowl. Permainan ini menampilkan 23 trofi saingan berbeza yang dicipta untuk mewakili rakan sejawat sebenar mereka.

Atlet Penutup[sunting | sunting sumber]

List of Standard Cover Star
Game Cover Star
Name Team Position
Bill Walsh College Football ('94) Bill Walsh Stanford Head coach
Bill Walsh College Football '95
College Football USA 96 Generic wide receiver Kansas State Wide receiver
Generic running back Michigan Running back
Generic player head Florida State Helmet
Tommy Trojan USC Mascot
University of Wisconsin Marching Band Wisconsin Marching band member
College Football USA 97 Tommie Frazier Nebraska Quarterback
NCAA Football 98 Danny Wuerffel Florida
NCAA Football 99 Charles Woodson Michigan Cornerback
NCAA Football 2000 Ricky Williams Texas Running back
NCAA Football 2001 Shaun Alexander Alabama
NCAA Football 2002 Chris Weinke Florida State Quarterback
NCAA Football 2003 Joey Harrington Oregon
NCAA Football 2004 Carson Palmer USC
NCAA Football 2005 Larry Fitzgerald Pittsburgh Wide receiver
NCAA Football 06 Desmond Howard Michigan
NCAA Football 07 Reggie Bush USC Running back
NCAA Football 08 Jared Zabransky Boise State Quarterback
NCAA Football 09 DeSean Jackson (PS2) California Wide receiver
Matt Ryan (PS3) Boston College Quarterback
Owen Schmitt (PSP) West Virginia Fullback
Sparty (Wii) Michigan State Mascot
Darren McFadden (Xbox 360) Arkansas Running back
NCAA Football 10 Brian Orakpo (PS2) Texas Linebacker
Brian Johnson (PS3) Utah Quarterback
Mark Sanchez (PSP) USC
Michael Crabtree (Xbox 360) Texas Tech Wide receiver
NCAA Football 11 Tim Tebow Florida Quarterback
NCAA Football 12 Mark Ingram II Alabama Running back
NCAA Football 13 Robert Griffin III Baylor Quarterback
Barry Sanders Oklahoma State Running back
NCAA Football 14 Denard Robinson Michigan Quarterback

Masa depan siri ini[sunting | sunting sumber]

Disebabkan pertikaian undang-undang baru-baru ini antara persatuan, Seni Elektronik, atlet kolej, dan pihak lain mengenai penggunaan persamaan atlet kolej dalam permainan video (yang kini dilarang oleh NCAA kerana konsep amaturisme sukan), NCAA tidak akan memperbaharui perjanjian pelesenan dengan EA. Walau bagaimanapun, tamat tempoh lesen hanya mempengaruhi penggunaan tanda dagangan NCAA dalam permainan; pasukan dan acara lain dapat dilesenkan secara individu oleh sekolah atau melalui organisasi seperti Syarikat Pelesenan Berkolej, yang mengumumkan pada hari yang sama bahwa mereka akan melanjutkan perjanjian pelesenannya sendiri dengan EA hingga 2017. Oleh itu, EA memastikan bahawa dengan adanya tawaran sedia ada ini, mereka masih dapat menghasilkan versi permainan masa depan tanpa lesen NCAA (seperti yang dilakukan sebelum tahun 1997); Naib Presiden Eksekutif EA Sports, Andrew Wilson, mengumumkan bahawa edisi selanjutnya sudah dalam pembangunan dan akan "[tetap] menampilkan pasukan kolej, liga, dan semua inovasi yang diharapkan daripada EA Sports." [2] [3] [4]

Walau bagaimanapun, setelah SEC, Big Ten, dan Pac-12 mengumumkan bahawa mereka tidak akan melanjutkan perjanjian pelesenan tanda dagangan mereka dengan EA, syarikat itu mengumumkan pada 26 September 2013 bahawa mereka tidak akan menghasilkan permainan bola sepak kolej untuk tahun 2014.[5][6] EA mempunyai rancangan untuk meneruskan siri ini dengan menumpukan kepada kandungan yang dihasilkan pengguna di bawah nama College Football yang sedia ada, tetapi permainan yang dirancang akhirnya dibatalkan.[7]

Sehingga tahun 2021, siri ini tidak kembali, walaupun Oregon dan Texas telah melisensikan nama pasukan mereka untuk mod cerita dalam Madden NFL 18.[8] Madden NFL 20 termasuk 10 pasukan kolej yang dilisensikan untuk perjalanan cerita dalam mod kerjaya baru mereka, QB1: Face of the Franchise. [9]

NCAA Football 14, edisi terakhir permainan, masih terus dimainkan oleh peminat, termasuk pemain bola sepak kolej sebenar. Kemas kini tidak rasmi telah dikeluarkan untuk mencerminkan senarai semasa.[10] Pada 29 Oktober 2019, lembaga pengelola NCAA mengadakan pemungutan suara sebulat suara untuk melaksanakan peraturan baharu yang membenarkan atlet pelajar mendapat keuntungan daripada penggunaan nama, imej, dan rupa mereka.[11] Perubahan tersebut dijadwalkan untuk berkuat kuasa paling lambat pada Januari 2021.[12] Perkembangan ini telah menimbulkan banyak spekulasi yang menunjukkan kemungkinan keluarnya permainan NCAA Football yang baru dalam masa terdekat. [13]

Bola Sepak Kolej Sukan EA[sunting | sunting sumber]

Pada 2 Februari 2021, EA Sports mengumumkan kembalinya siri NCAA Football di bawah nama EA Sports College Football dengan kenyataan di Twitter yang menyatakan, "Bagi mereka yang tidak pernah berhenti percaya...College Football akan kembali."[14] Mereka juga merilis pernyataan di situs web mereka yang mengumumkan bahwa mereka telah bekerja sama dengan Syarikat Pelesenan Berkolej, kelompok lisensi NCAA, untuk membawa pakaian seragam, stadion, tradisi, dan banyak lagi dari lebih dari 100 tim olahraga yang tergabung dengan NCAA. Nama dan wajah pemain tidak akan disertakan dalam permainan.[15] Kesepakatan tersebut berarti tim yang bukan bagian dari CLC tidak akan ikut serta dalam permainan, termasuk Tentera Udara, Tentera Darat, Georgia State, Kentucky, New Mexico, Notre Dame, Troy, dan USC.[16]

Pada 23 Februari 2021, dilaporkan bahwa Notre Dame akan bergabung dengan permainan jika peraturan baru yang menentukan apakah atlet dapat menerima keuntungan dari permainan itu diumumkan.[17] Menyusul kenyataan serupa dari Tulane dan Northwestern,[18] EA Sports memberikan tanggapan dengan menyatakan "nama, gambar, dan kemiripan tidak dijadwalkan untuk permainan ini. Namun, kami terus mengawasi perkembangan ini dan siap untuk mengambil langkah-langkah untuk menyertakan pemain jika kesempatan itu muncul."[19] NCAA telah menangguhkan pemungutan suara dan memberlakukan peraturan NIL (Name, Image, and Likeness) sejauh ini, tetapi lebih dari dua puluh negara entah telah mengesahkan atau mengusulkan undang-undang agar institusi tidak dapat memberlakukan peraturan NIL selama NCAA. EA Sports terus memantau perkembangan ini dan akan memberikan informasi lebih lanjut tentang pengembangan dan masa depan fran-chise ketika tersedia.[20]

Permainan itu, yang tidak sedang dalam pembangunan sebelum pengumuman EA Sports mengenai tajuk baru, akan dibangunkan di Orlando, Florida oleh EA Tiburon.[21] Syarikat tersebut mengklaim bahawa kembalinya siri Bola Sepak NCAA merupakan salah satu permintaan permainan yang paling tinggi di antara komuniti pemain mereka ketika mereka mengumumkan EA Sports College Football. The Motley Fool spekulatif bahawa penjualan College Football mungkin dapat bersaing dengan permainan Madden yang dikeluarkan pada tahun yang sama.[22] Walau bagaimanapun, ada keraguan apakah penerimaan permainan tersebut akan sebanding dengan keluaran Madden yang lebih baru, yang mendapat pandangan kurang memuaskan dari komunitas pemain Madden. [23]

Pada 22 November 2022, dalam wawancara dengan Michael Rothstein dari ESPN.com, Naib Presiden dan Pengurus Besar EA Sports, Daryl Holt, mengumumkan bahawa Electronic Arts akan melancarkan permainan tersebut pada musim panas 2024. Holt menyatakan, "Itu adalah tarikh terbaik bagi kami untuk menghadirkan permainan yang kami percaya akan memenuhi atau melampaui harapan pemain kami... dan mencakup luas dan skala yang kami inginkan dalam permainan. Kami berusaha untuk membangun pengalaman sepak bola yang sangat menyenangkan di dunia kolej."[24]

Nama pemain[sunting | sunting sumber]

Dalam permainan ini, nama sebenar pemain dan persamaan khusus tidak digunakan, sementara siri Madden NFL menggunakan nama dan rupa pemain sebenar, dengan memberikan pampasan untuk penggunaan imej mereka. Oleh kerana sekatan NCAA terhadap status amatur atlet, penggunaan nama sebenar tidak dibenarkan. Pemain kolej semasa juga tidak boleh digambarkan sebagai atlet penutup. Sebagai gantinya, setiap muka depan menampilkan pemain yang sudah menamatkan musim kolej sebelum permainan dikeluarkan, mengenakan bekas pakaian seragam kolej mereka. Satu-satunya pengecualian adalah dalam versi Wii NCAA Football 09, yang menampilkan Sparty, maskot Michigan State University, pada kulit muka depan, dan NCAA Football 06 ketika Desmond Howard ditampilkan pada muka depan memperlihatkan pose Heisman Trophy semasa karier beliau di Michigan, walaupun tidak bermain untuk Michigan selama lebih daripada 15 tahun.

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Sebelum keluaran NCAA Football 06, satu-satunya muzik yang ditampilkan dalam permainan adalah lagu pertarungan kebanyakan kolej FBS dan FCS yang dipaparkan dalam permainan. Lagu ini akan diputar secara rawak, tetapi "pasukan kegemaran" yang dipilih oleh pengguna akan sentiasa memainkan lagu pertarungan mereka terlebih dahulu setiap kali permainan dimulakan.

NCAA Football 06 adalah penyertaan pertama dan satu-satunya dalam siri ini yang menyertakan muzik berlesen untuk memastikan keseragaman dengan keluaran EA Sports yang lain pada masa itu, seperti Madden NFL dan siri NHL.

NCAA Football 07 kembali kepada format lagu perjuangan sahaja.

NCAA Football 08 menambahkan lagu tema sinematik pada menu utama, dengan lagu pertarungan dimainkan semasa Mod Dinasti.

NCAA Football 09 memperkenankan ciri bunyi stadium tersuai baru yang membolehkan pengguna mengedit bunyi yang terdengar di stadium tertentu semasa acara dalam permainan, seperti touchdown, gol padang, atau tamat masa. Peminat pasukan kini dapat mencipta pengalaman yang lebih autentik di setiap stadium dengan menggunakan lagu yang dilindungi hak cipta yang tidak dibenarkan oleh EA untuk dimasukkan ke dalam permainan.

NCAA Football 10 memainkan "Tick Tick Boom" oleh The Hives dalam pengenalan sahaja.

NCAA Football 11 menggunakan muzik yang digunakan dalam liputan ESPN College Football .

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "16-Bit's Last Stand". Electronic Gaming Monthly. No. 89. Ziff Davis. December 1996. m/s. 179.
  2. ^ Schrotenboer, Brent (July 19, 2013). "EA Sports re-ups on college football after NCAA snub". USA Today. Dicapai pada 21 July 2013.
  3. ^ Good, Owen (July 21, 2013). "EA Sports Didn't Need the NCAA's Logo, and Maybe It Didn't Want It". Kotaku. G/O Media. Dicapai pada July 22, 2013.
  4. ^ Goldfarb, Andrew (July 17, 2013). "NCAA Will Not Renew WA Sports Contract". IGN. Dicapai pada July 17, 2013.
  5. ^ Eder, Steve (September 26, 2013). "E.A. Sports Settles Lawsuit With College Athletes". The New York Times. Dicapai pada 27 September 2013.
  6. ^ Pereira, Chris (August 14, 2013). "EA's College Football Games Lose the SEC Branding". IGN. Dicapai pada August 15, 2013.
  7. ^ Good, Owen S. (October 25, 2019). "Here is EA Sports' plan for its canceled NCAA Football game". Polygon. Vox Media. Dicapai pada October 27, 2019.
  8. ^ Wiedey, Bryan (July 10, 2018). "'NCAA Football': Why video game series hasn't returned five years after last release". Sporting News Media. Dicapai pada July 17, 2018.
  9. ^ Good, Owen S. (2019-04-25). "Madden NFL 20 brings back NCAA Football teams for new career mode". Polygon. Dicapai pada 2019-04-26.
  10. ^ Scarborough, Alex (July 12, 2018). "'A labor of love' keeps NCAA Football video game alive". ESPN. Dicapai pada July 17, 2018.
  11. ^ Witz, Billy, "N.C.A.A. Considers Loosening Rules for Athletes Seeking Outside Deals", The New York Times, October 29, 2019.
  12. ^ Potter, Andrew Joe, "NCAA opens door for athletes to profit from name, image, likeness", theScore.com, October 29, 2019.
  13. ^ Al-Khateeb, Zac, "'NCAA Football' fans freaking out over potential return of beloved video game franchise", Sporting News, October 29, 2019.
  14. ^ "For those who never stopped believing..." Twitter. February 2, 2021. Dicapai pada February 3, 2021.
  15. ^ Arts, Electronic (2021-02-02). "Electronic Arts & CLC to bring back college football video games". Electronic Arts Inc. (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-02-03.
  16. ^ "Kentucky may not be in EA Sports' new college football game | Kentucky Sports Radio" (dalam bahasa Inggeris). 2021-02-23. Dicapai pada 2021-02-23.
  17. ^ "ND opts out of EA Sports game for now, cites NIL". ESPN.com (dalam bahasa Inggeris). 2021-02-22. Dicapai pada 2021-02-23.
  18. ^ "Another School Is Pulling Out Of EA Sports' College Football Game". The Spun (dalam bahasa Inggeris). 2021-02-28. Dicapai pada 2021-03-03.
  19. ^ Straw, Michael (2021-03-02). "EA Sports College Football Addresses Licensing Concerns - SGO". Sports Gamers Online (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-03-03.
  20. ^ "EA Sports To Bring Back College Football Game; No Plans For Players' Names, Images, Likenesses" (dalam bahasa Inggeris). 2021-02-02. Dicapai pada 2021-03-07.
  21. ^ Fuller, Austin (9 February 2021). "EA Sports College Football will be built in Orlando, perhaps bringing more jobs". orlandosentinel.com. Dicapai pada 2021-02-10.
  22. ^ Ballard, John (2021-02-09). "Why Electronic Arts' Return to College Football Is a Big Deal". The Motley Fool (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-02-10.
  23. ^ "EA Sports College Football Needs to Avoid One Costly Sports Game Mistake". Game Rant (dalam bahasa Inggeris). 2021-02-09. Dicapai pada 2021-02-10.
  24. ^ "EA Sports to launch college football game in '24". 22 November 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]