Pelayaran sungai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kapal persiaran sungai berlabuh di sepanjang Danube di Budapest
Kapal persiaran sungai di Sungai Brahmaputra

Pelayaran sungai ialah pelayaran di sepanjang laluan air pedalaman, selalunya berhenti di beberapa pelabuhan di sepanjang jalan. Memandangkan bandar dan pekan sering membesar di sekitar sungai, kapal persiaran sungai kerap berlabuh di pusat bandar dan pekan.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Pelayaran hari sungai[sunting | sunting sumber]

Pelayaran hari sungai ialah lawatan sehari antara 30 minit hingga sehari penuh. Mereka boleh menaiki bot yang membawa sekurang-kurangnya 10 orang atau seramai beberapa ratus orang. Pelayaran sedemikian biasanya berpusat di bandar dengan sungai yang mengalir melalui pusat (cth, Amsterdam, Bangkok, London, Paris, Varanasi ) atau kawasan keindahan semula jadi, seperti di Sungai Hudson, Rhine Thames dan Ganga . Beberapa lokasi popular termasuk:

Pelayaran sungai[sunting | sunting sumber]

Kapal persiaran sungai dengan kemudahan penginapan menawarkan pelayaran yang lebih panjang.

Menurut Douglas Ward, "Pelayaran sungai melambangkan kehidupan di lorong perlahan, belayar bersama-sama pada kadar yang lembut, menyerap pemandangan, dengan banyak peluang untuk menerokai bandar dan bandar tepi sungai dalam perjalanan. Ia adalah pengalaman yang sangat menenangkan, penawar kepada tekanan hidup dalam dunia yang pantas, dalam persekitaran yang selesa tanpa cerewet atau berlagak, dengan makanan yang enak dan teman yang menyeronokkan." [1]


Pelayaran sungai adalah industri pelancongan utama di banyak bahagian dunia. [2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai filem sungai dan siri televisyen

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ward, Douglas (2006). Brian Bell (penyunting). Insight Guides – Great River Cruises – Europe & the Nile. Insight Guides. m/s. 15. ISBN 978-981-258-397-0.
  2. ^ Pat Richardson (12 October 2017). "The ultimate guide to river cruises". The Daily Telegraph. London. Dicapai pada 2019-09-21.

Templat:Rivers, streams and springs