Pembunuhan Beramai-ramai Sekolah Al Fakhoura (2023)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pembunuhan Beramai-ramai Sekolah Al Fakhoura
LokasiJabalia refugee camp Sunting ini di Wikidata
Genting Gaza Sunting ini di Wikidata
Negara Palestin Sunting ini di Wikidata
Tarikh4 November 2023 Sunting ini di Wikidata
Jenis serangan
Serangan udara Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pembunuhan beramai-ramai Sekolah Al-Fakhoura (2023) ialah pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh Tentera Udara Israel apabila ia menyerbu Sekolah Al-Fakhoura UNRWA, yang menempatkan ribuan orang yang dipindahkan di kem Jabalia. Pembunuhan beramai-ramai ini adalah salah satu daripada beberapa pembunuhan beramai-ramai yang berlaku semasa Operasi Banjir Al-Aqsa. Pembunuhan beramai-ramai Israel ini, yang menyasarkan kawasan sekolah yang menempatkan orang yang kehilangan tempat tinggal, menyebabkan kematian lebih 15 orang, selain berpuluh-puluh kecederaan[1][2].

Tarikh[sunting | sunting sumber]

Sekolah Al-Fakhoura telah mengalami pembunuhan beramai-ramai berturut-turut, kerana pembunuhan beramai-ramai yang berlaku semasa Operasi Banjir Al-Aqsa bukanlah yang pertama. Pada 6 Januari 2009, semasa serangan ke atas Gaza (Disember 2008), pembunuhan beramai-ramai Sekolah Al-Fakhoura yang pertama berlaku, yang meragut nyawa 43 syuhada yang menjadi pelarian di Sekolah Al-Fakhoura yang bergabung dengan UNRWA.

Pembunuhan beramai-ramai[sunting | sunting sumber]

Pada waktu petang Sabtu, 4 November 2023, Tentera Udara Israel mengebom Sekolah Al-Fakhoura, yang terletak di Kem Jabalia. Tempat pesawat Israel melancarkan serbuan ke atas sekolah. Dengan bermulanya Operasi Banjir Al-Aqsa, sejumlah besar penduduk Gaza melarikan diri ke sekolah. Ini kerana mereka percaya bahawa sekolah adalah kawasan perlindungan di bawah undang-undang kemanusiaan antarabangsa. Bagaimanapun, Tentera Udara Israel mengebom Sekolah Al-Fakhoura, yang menempatkan orang yang kehilangan tempat tinggal. Ambulans dan pertahanan awam berjaya menemui 15 mayat rakyat, kebanyakannya kanak-kanak dan wanita, selain berpuluh-puluh orang yang cedera dan berpuluh-puluh orang hilang.

Pada hari Jumaat, 3 November 2023, iaitu sehari sebelum pembunuhan beramai-ramai Sekolah Al-Fakhoura, pesawat Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai di Sekolah Osama bin Zaid, yang meragut nyawa lebih 20 rakyat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ https://www.aljazeera.com/news/2023/11/4/israeli-strikes-target-schools-hospitals-mosques-on-gaza
  2. ^ "Israeli airstrike on school kills 15, injures 70 at UN refugee camp". Daily Sabah. 4 November 2023.