Pengepungan Istana Noda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pengepungan Istana Noda
Sebahagian daripada the Zaman Sengoku
Tarikh1573
Lokasi
Keputusan Pengepungan berjaya, tetapi Takeda Shingen cedera, mungkin membawa maut
Pihak yang terlibat
Pihak Takeda Shingen Pihak yang setia kepada Tokugawa Ieyasu
Komandan dan pemimpin
Takeda Shingen Suganuma Sadamichi
Kekuatan
30,000 500
Takeda Shingen mendengar nyanyian serangga di rumput di luar istana Noda semasa pertempuran. Tsukioka Yoshitoshi

Pengepungan Istana Noda (野田城の戦い) berlaku dari Januari hingga Februari 1573, di antara pasukan puak Takeda, diketuai oleh panglima perang terkenal Takeda Shingen, menentang puak Tokugawa, diketuai oleh Tokugawa Ieyasu. Bersama-sama dengan Pertempuran Mikatagahara ia adalah salah satu pertempuran terakhir dalam sejarah kerjaya Takeda Shingen yang panjang.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Didorong oleh kemenangannya ke atas Tokugawa pada Pertempuran Mikatagahara di Wilayah Tōtōmi yang berjiran, Takeda Shingen memutuskan untuk mara lebih jauh ke Wilayah Mikawa, dengan harapan membuka laluan ke ibu kota, Kyoto. Mengetuai pasukan berkuda campuran dan infantri seramai 30,000 orang, Shingen menyusuri pantai utara Tasik Hamana sebelum mara ke pedalaman ke Mikawa. Laluan beliau ditentang oleh kira-kira 500 pembela Istana Noda, yang terletak di sungai Toyokawa, diperintah oleh Suganuma Sadamichi. Shingen yakin dengan kekuatan nombornya, dan dalam pengetahuannya bahawa pasukan Tokugawa telah diperluaskan secara berlebihan dalam pelbagai kempen. Tambahan pula, pasukannya telah menawan Istana Noda dengan mudah semasa peninjauan-dalam-kuat dua tahun sebelumnya.

Pertempuran[sunting | sunting sumber]

Suganuma telah meningkatkan keupayaan pertahanan Istana Noda secara meluas sejak dua tahun lalu dengan kerja tanah tambahan dan pagar kayu.

Walau bagaimanapun, kanabori-shū Shingen (korps sapper, terdiri daripada tentera yang berpengalaman dalam perlombongan) menggali terowong ke dalam parit istana, mengalirkannya dan menghalang anggota pihak pertahanan dari sumber air minuman mereka serta pertahanan utama mereka.[1]

Shingen melanjutkan tawaran untuk menyelamatkan nyawa tentera berpangkat tinggi dengan syarat Suganuma menyerah diri pada 16 Februari.

Walaupun penyerahan istana kini hampir, Shingen bertindak dengan sendirian apabila beliau menghampiri istana, dan seorang penembak tepat menembaknya.[2]

Kusadahannya[sunting | sunting sumber]

Berikutan penyerahan Istana Noda, tentera Tokugawa berundur di seluruh Mikawa, malah kubu Tokugawa Ieyasu di Istana Okazaki telah diancam. Walau bagaimanapun, Takeda Shingen meninggal dunia pada Mei 1573 (sama ada kerana sakit atau kecederaan yang dialami semasa Pertempuran Istana Noda), dan pasukannya tidak dapat mengekalkan momentum mereka di bawah penggantinya, Takeda Katsuyori.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Turnbull, Stephen (2000). The Samurai Sourcebook (dalam bahasa Inggeris). London: Cassell & C0. m/s. 224. ISBN 1854095234.
  2. ^ Turnbull, Stephen (1987). Battles of the Samurai (dalam bahasa Inggeris). London: Arms and Armour Press. m/s. 78. ISBN 0853688265.
  • Sadler, A.L. The Maker of Modern Japan, the Life of Shogun Tokugawa Ieyasu. George Allen & Unwin (London) 1937 ISBN 0-8048-1297-7
  • Turnbull, Stephen. The Samurai Sourcebook. London: Cassell & Co. (1998).

Koordinat: 34°52′55″N 137°28′06″E / 34.882043°N 137.468431°E / 34.882043; 137.468431