Pengesahan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Legalisasi adalah proses menghapuskan larangan undang-undang terhadap sesuatu yang pada masa ini tidak sah.

Pengesahan ialah proses yang sering digunakan pada perkara yang dianggap, oleh mereka yang berusaha ke arah pengesahan, sebagai jenayah tanpa mangsa, yang mana salah satu contohnya ialah penggunaan dadah haram (lihat pengesahan dadah ).

Pengesahan harus dibezakan dengan penyahkriminan, yang mengalih keluar tuduhan jenayah daripada tindakan, tetapi meninggalkan undang-undang dan peraturan yang berkaitan.

Penyokong libertarianisme menyokong pengesahan apa yang mereka anggap sebagai jenayah tanpa mangsa, seperti penggunaan dadah dan alkohol secara rekreasi, pemilikan senjata api dan pelacuran .

Dalam U. S. konteks imigresen, istilah "pengesahan" digunakan secara bahasa untuk merujuk kepada proses di mana seseorang yang hadir secara haram di negara ini boleh mendapatkan kediaman tetap yang sah . Sejak 1929, undang-undang AS telah menyediakan prosedur pengesahan yang dikenali sebagai pendaftaran, yang hanya memerlukan pemohon untuk membuktikan bahawa dia telah menetap secara berterusan di negara itu sejak sebelum "tarikh pendaftaran" tertentu (asalnya, 1921; pada masa ini, 1972), dan tidak boleh diterima atas alasan lain (sejarah jenayah, dsb. ). [1] [2] Satu cadangan pengesahan yang dibincangkan secara meluas baru-baru ini  ialah Akta IMPIAN .

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bruno, Andorra (2001-08-22), " Immigration: Registry as Means of Obtaining Lawful Permanent Residence (CRS Report for Congress), Congressional Research Service
  2. ^ Holtzman, Alexander Thomas (2015-01-01), A Modest Proposal: Legalize Millions of Undocumented Immigrants with the Change of a Single Statutory Date, doi:10.2139/ssrn.2561911, SSRN 2561911