Perang Kemerdekaan Itali Kedua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perang Kemerdekaan Itali Kedua
Sebahagian daripada Penyatuan Itali

Napoleon III dan Victor Emmanuel II datang ke Milan pada 8 Jun 1859
Tarikh29 April 1859 - 11 Julai 1859
Lokasi
Keputusan Kemenangan Perancis-Sardinia
Perubahan
wilayah
Sardinia dilampirkan Lombardy dari Austria
Perancis keuntungan Savoy dan Nice dari Sardinia
Pihak yang terlibat
Perancis Perancis
Piedmont-Sardinia Sardinia
Empayar Austria Austria
Komandan dan pemimpin
Perancis Napoleon III
Perancis Patrice de Mac Mahon
Piedmont-Sardinia Victor Emmanuel II
Piedmont-Sardinia Giuseppe Garibaldi
Empayar Austria Franz Joseph I
Empayar Austria Ferencz Gyulai
Kekuatan
Perancis:
170,000 infantri
2,000 berkuda
312 senapang
Sardinia:
70,000 infantri
4,000 berkuda
90 senapang
220,000 infantri
22,000 berkuda
824 senapang

Perang Kemerdekaan Itali Kedua, juga dikenali sebagai Perang Austria-Sardinia atau Perang Austria-Piomente, telah berlaku oleh Empayar Perancis Kedua dan Kerajaan Sardinia terhadap Empayar Austria pada tahun 1859 dan merupakan peristiwa penting dalam proses penyatuan Itali.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Berikutan kekalahan barisan tentera Piedmontese pada tentera Austria ketika Perang Kemerdekaan Itali Pertama, mereka telah mendapati bahawa mereka tidak boleh mengalahkan kuasa besar seperti Austria tanpa sekutu. Ini menyebabkan Camillo Benso, conte di Cavour cuba untuk mewujudkan hubungan dengan kuasa-kuasa Eropah yang lain sebahagiannya melalui penyertaan Piedmontese dalam Perang Krimea. Dalam perjanjian damai di Paris setelah tamatnya Perang Krimea, Cavour cuba untuk membawa perhatian kepada usaha-usaha penyatuan Itali. Beliau mendapati Britain dan Perancis bersimpati, tetapi sama sekali tidak bersedia untuk menentang hasrat Austria, seperti mana-mana gerakan ke arah kemerdekaan Itali semestinya akan mengancam wilayah Austria di Lombardy dan Venetia. Perbincangan berindividu antara Napoleon III dan Cavour selepas persidangan itu dikenal pasti Napoleon adalah calon untuk membantu Itali walaupun beliau tidak komited.

Pada 14 Januari 1858, Felice Orsini, Itali, membawa cubaan hidup Napoleon III. Percubaan membunuh dibawa simpati meluas untuk usaha penyatuan Itali, dan mempunyai kesan yang mendalam kepada Napoleon sendiri, yang kini bertekad untuk membantu Piedmonte menentang Austria untuk menamatkan aktiviti revolusi yang kerajaan dalam Itali mungkin membenarkan berlaku pada masa hadapan. Maharaja Napoleon III dan Camillo Benso, conte di Cavour, Perdana Menteri Kerajaan Piedmonte-Sardinia, telah menandatangani satu perjanjian rahsia perikatan menentang Austria: Perancis akan membantu Sardinia untuk memerangi Austria jika diserang, dan Sardinia akan kemudian memberikan Nice dan Savoy ke Perancis sebagai balasan. Perikatan rahsia berkhidmat kedua-dua negara: ia membantu dengan Sardinia (Piedmontese). Pelan penyatuan semenanjung Itali di bawah Kerabat Savoy, dan lemah Austria, satu musuh berapi Napoleon III Empayar Perancis.

Cavour, tidak dapat untuk mendapatkan bantuan Perancis kecuali Austria menyerang pertama, provokasi Vienna dengan siri manoeuvers tentera dekat dengan sempadan. Austria dikeluarkan kata dua pada 23 April 1859, meminta demobilisasi lengkap tentera Sardinia, dan apabila ia tidak diendahkan Austria memulakan perang dengan Sardinia (29 April), dengan itu lukisan Perancis ke dalam konflik tersebut.

Angkatan[sunting | sunting sumber]

Tentera Perancis untuk kempen Itali mempunyai 170,000 askar, 2,000 orang-orang berkuda dan 312 senjata api, separuh daripada tentera Perancis keseluruhan. Tentera adalah di bawah pimpinan Napoleon III, dibahagikan kepada lima kor: Kor satu, yang diketuai oleh Achille Baraguey d'Hilliers, II, yang diketuai oleh Patrice MacMahon, III, yang diketuai oleh François tertentu Canrobert, IV, yang diketuai oleh Adolphe Niel, dan V, yang diketuai oleh putera Napoleon. Imperial Guard telah diperintahkan oleh Auguste Regnaud de Saint-Jean d'Angély.

Tentera Sardinia mempunyai kira-kira 70,000 askar, 4,000 penunggang kuda dan 90 senjata api. Ia telah dibahagikan kepada lima bahagian, yang diketuai oleh Casterlbrugo, Manfredo Fanti, Giovanni Durando, Enrico Cialdini, dan Domenico Cucchiari. Dua sukarelawan formasi, Cacciatori delle Alpi dan Cacciatori degli Appennini, juga turut hadir. Komander ketua adalah Vittorio Emanuele Savoy, disokong oleh Alfonso Ferrero la Marmora.

Tentera Austria menghantar seramai lebih ramai lelaki: ia dikarang oleh 220,000 askar, 824 senjata dan 22,000 pasukan berkuda. Ia diketuai oleh Fil marsyal Ferenc Gyulay.

Tempat-tempat utama perang Austria-Sardinia 1859.

Operasi[sunting | sunting sumber]

Giuseppe Garibaldi mengetuai tentera dalam Pertempuran Varese.

Pada pengistiharan perang, tidak ada tentera Perancis di Itali, jadi François Certain Canrobert dipindahkan ke Piemonte digunakan secara besar-besaran yang pertama landasan kereta api. Angkatan Austria dikira pada kemenangan pantas atas tentera Sardinia yang lemah sebelum tentera Perancis boleh tiba di Piemonte. Walau bagaimanapun, Count Gyulai, komander tentera Austria di Lombardy, telah sangat berhati-hati, berarak di sekitar Sungai Ticino dalam tiada arahan khusus untuk seketika sehingga akhirnya menyeberangi untuk memulakan serangan. Malangnya untuk beliau, hujan sangat berat mula jatuh sebaik sahaja dia melakukan ini, membenarkan Piemonte banjir sawah padi di hadapan terlebih dahulu beliau, memperlahankan perarakan tenteranya untuk merangkak.

Austria dibawah Gyulai akhirnya tiba di Vercelli, mengancam Turin, tetapi langkah Perancis-Sardinia untuk mengukuhkan Alessandria dan jambatan Sungai Po di seluruh Casale Monferrato memaksa mereka untuk jatuh kembali. Pada 14 Mei, Napoleon III tiba di Alessandria, mengambil arahan operasi. Pertembungan awal peperangan itu di Montebello pada 20 Mei, pertempuran antara Austria Kor bawah Stadion dan satu bahagian tunggal yang saya Kor Perancis di bawah Forey. Kontinjen Austria adalah tiga kali lebih besar, tetapi Perancis menang, menjadikan Gyulai masih lebih berhati-hati. Pada awal Jun, Gyulai telah mara ke pusat kereta api daripada Magenta, meninggalkan tenteranya tersebar. Napoleon III menyerang kepala Ticino pada dengan sebahagian daripada tenteranya semasa menghantar kumpulan lain besar tentera ke utara untuk rusuk Austria. Pelan ini bekerja, menyebabkan Gyulai berundur timur ke kubu sisiempat di Lombardy, di mana beliau telah dilepaskan daripada jawatannya sebagai panglima.

Napoleon III tiba di Genoa untuk perintah tentera Sardinia-Perancis.

Menggantikan Gyulai adalah Maharaja Franz Josef I sendiri. Dia merancang untuk mempertahankan wilayah Austria ang berkubu di belakang Sungai Mincio. Tentera Piedmontese-Perancis telah mengambil Milan dan perlahan-lahan berarak lebih jauh ke timur untuk menyelesaikan Austria dalam peperangan ini sebelum Prusia boleh melibatkan diri. Austria mendapati bahawa Perancis telah dihentikan pada Brescia, dan memutuskan bahawa mereka harus balas di sepanjang sungai Chiese itu. Kedua-dua pasukan bertembung secara tidak sengaja sekitar Solferino, satu siri keliru pertempuran. Sebuah kor Perancis diadakan di luar tiga kor Austria sepanjang hari di Medole, menjaga mereka daripada menyertai pertempuran yang lebih besar di seluruh Solferino, di mana selepas pertempuran hari panjang, Perancis berlaku melalui Ludwig von Benedek dengan Kor VIII Austria telah terpisah dari pasukan utama, mempertahankan Pozzolengo terhadap sebahagian Piedmontese tentera lawan. Mereka lakukan dengan jayanya, tetapi tentera Austria keseluruhan berundur selepas penemuan di Solferino, menarik balik semula ke dalam Quadrilateral.

Giuseppe Garibaldi menduduki Varese.

Pada masa yang sama, di bahagian utara Lombardy, sukarelawan Itali Giuseppe Garibaldi pemburu Alps mengalahkan Austria semasa Varese dan Como dan tentera laut Piedmontese-Perancis mendarat 3,000 tentera dan menakluki pulau-pulau Losinj (Lussino) dan Cres (Cherso) di Dalmatia.[1]

Keamanan[sunting | sunting sumber]

Medal Perancis Médaille commémorative de la campagne d'Italie 1859.

Takut penglibatan oleh negeri-negeri Jerman yang diketuai Napoleon untuk mendapatkan jalan keluar dari perang, jadi dia menandatangani gencatan senjata dengan Austria pada Villafranca. Kebanyakan Lombardy dengan modal Milan (kecuali hanya benteng Austria Mantua dan Legnago dan wilayah sekitarnya), telah dipindahkan dari Austria ke Perancis, yang segera akan menyerahkan wilayah ini untuk Sardinia. Pemerintah-pemerintah Pusat Itali, yang telah diusir oleh revolusi tidak lama selepas permulaan perang, adalah untuk dipulihkan.

Perjanjian ini, yang dibuat oleh Napoleon di belakang belakang sekutu Sardinia beliau, membawa kepada kemarahan yang besar dalam Sardinia - Cavour sendiri meletak jawatan sebagai protes. Walau bagaimanapun, syarat-syarat Villafranca tidak pernah untuk berkuat kuasa: walaupun mereka mengesahkan oleh akhir Perjanjian Zürich pada bulan November, dengan kemudian perjanjian itu telah menjadi surat mati. Negeri-negeri Itali pusat diduduki oleh Piedmontese, yang tidak menunjukkan kesediaan untuk mengembalikan raja-raja sebelumnya, dan Perancis tidak menunjukkan kesediaan untuk memaksa mereka untuk mematuhi syarat-syarat perjanjian itu. Austria dibiarkan untuk melihat di dalam kekecewaan terhadap kegagalan Perancis untuk menjalankan syarat-syarat perjanjian.

Pada tahun berikutnya, pada tahun 1860, dengan kelulusan Perancis dan British, negeri-negeri Itali pusat - Duchy Parma, Duchy Modena, Duchy Besar Tuscany dan Legations Paus - telah digabungkan oleh Kerajaan Sardinia, dan Perancis akan mengambil ganjaran tertunda itu, Savoy dan Nice. Pergerakan yang terkemudian telah menentang sekeras-kerasnya oleh wira negara Itali Garibaldi, berasal dari Nice, dan secara langsung membawa kepada ekspedisi Garibaldi untuk Sicily, yang akan melengkapkan awal penyatuan Itali itu.

Garis masa 1859[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Luigi Tomaz, In Adriatico nel secondo millennio, Presentazione di Arnaldo Mauri, Think ADV, Conselve, 2010, p. 411.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]