Percutian (kerohanian)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pusat Percutian Kerohanian WinShape Rome, Georgia
Seorang seminaris yang bercita-cita pada tempat percutian kecerdikan vokasional di Seminari Kebangsaan Blessed John XXIII dalam Massachusetts

Percutian kerohanian atau spiritual retreat dalam bahasa Inggeris,[1] bermaksud berbeza untuk komuniti agama yang berbeza. Kerohanian merupakan sebahagian daripada masyarakat Hindu, Buddha, Kristian dan Sufi (Islam).

Dalam agama Hindu dan Buddha, tempat bersantai meditasi dilihat oleh sesetengah pihak sebagai satu cara yang intim mendalam kuasa tumpuan dan wawasan.

Percutian kerohanian juga popular dalam gereja-gereja Kristian, dan diwujudkan seperti dilihat hari ini oleh St. Ignatius of Loyola (1491-1556), dalam [Latihan rohani [beliau Ignatius of Loyola | Latihan rohani]]. Ignatius kemudiannya dibuat penaung saint kerohanian oleh Pope Pius XI pada tahun 1922. Ramai Protestan, Katolik dan Ortodoks Kristian mengambil bahagian dalam dan mengatur kerohanian setiap tahun.

tempat bersantai meditasi adalah amalan penting dalam tasawuf, jalan yang mistik Islam. Buku guru sufi Ibn Arabi yang bertajuk Journey to the Lord of Power (Risālat al-Anwār)[2] adalah panduan untuk perjalanan dalaman yang telah diterbitkan lebih 700 tahun yang lalu.

Agama Buddha[sunting | sunting sumber]

Sami muda dalam percutian meditasi, Yerpa, Tibet pada tahun 1993

Percutian sama ada boleh menjadi masa kesendirian atau pengalaman masyarakat. Sesetengah tempat bersantai yang diadakan dalam keadaan senyap, dan pada orang lain mungkin ada banyak perbualan, bergantung kepada pemahaman dan amalan kemudahan tuan rumah dan/atau peserta diterima. Percutian sering diadakan di lokasi luar bandar dan pedalaman, sama ada secara peribadi, atau di pusat percutian kerohanian seperti biara. Sesetengah tempat bersantai untuk pengamal maju yang diusahakan dalam kegelapan, satu bentuk percutian yang seorang adalah Dzogchen amalan maju dalam sekolah Nyingma bagi agama Buddha Tibet.

Kerohanian membenarkan masa untuk merenung, doa atau meditasi. Perkara-perkara tersebut dianggap penting dalam Buddha,[3] telah menjadi amalan biasa sejak Vassa, atau hujan musim berundur, telah ditubuhkan oleh pengasas agama Buddha, Gotama Buddha. Dalam Zen Buddha tempat bersantai yang dikenali sebagai sesshin.

Agama Kristian[sunting | sunting sumber]

Wodzisław Śląski "Rumah Percutian" Roman Catholic Archdiocese of Katowice

Percutian Kristian boleh ditakrifkan dalam yang paling mudah istilah sebagai masa yang pasti (dari beberapa jam panjang untuk sebulan) menghabiskan jauh dari kehidupan biasa seseorang itu untuk tujuan berhubung semula, biasanya dalam doa, dengan Tuhan. Walaupun amalan meninggalkan kehidupan seharian seseorang untuk menyambung pada tahap yang lebih mendalam dengan Tuhan, menjadi yang di padang pasir (seperti dengan Fathers Desert), atau dalam sebuah biara, sudah lama seperti agama Kristian itu sendiri, amalan perbelanjaan masa tertentu jauh dengan Tuhan adalah fenomena yang lebih moden, bertarikh dari 1520-an dan komposisi St. Ignatius of Loyola daripada Latihan Rohani.[4] Jesus (Isa) berpuasa di padang gurun selama empat puluh hari digunakan sebagai justifikasi alkitabiah tempat bersantai.[5]

Katolik Roman[sunting | sunting sumber]

Dalam abad ke-20, percutian tiga hari telah dipopularkan oleh pergerakan Cursillo, berdasarkan kerohanian Ignatian.

Percutian itu dipopularkan pada Katolik Roman oleh Persatuan Jesus (Jesuit), pengasasnya, St. Ignatius of Loyola, sebagai orang awam bermula pada 1520-an, mengarah orang lain dalam membuat (menyertai) latihan.[4] Satu lagi bentuk Latihan datang, yang dikenali sebagai "Pemerhatian" kesembilan belas, 'dibenarkan meneruskan pekerjaan yang biasa seseorang dengan proviso mengetepikan beberapa jam sehari untuk tujuan khas ini.'[6] Latihan rohani bertujuan untuk orang yang ingin hidup lebih dekat dengan kehendak Tuhan untuk kehidupan mereka.

Berikutan pertumbuhan Cursillo pergerakan di Sepanyol, tempat bersantai sama telah menjadi popular, sama ada menggunakan bahan Cursillo atau bahan bebas longgar berdasarkan konsep berlesennya, yang membawa kepada pembangunan pergerakan tiga hari.

Terdapat kerohanian dengan pelbagai tema yang membantu untuk reformasi, semula menyesuaikan diri dan memastikan semula nilai-kristian, prinsip dan pemahaman alkitab dalam kehidupan peribadi dan keluarga. Terdapat Percutian dipegang oleh gereja sebagai perunding untuk membantu mengekalkan kehidupan keluarga berhubung dan berkaitan dalam dunia yang sibuk.[7]

Tempat bersantai Sufi atau khalwa rohani[sunting | sunting sumber]

Kata dan terjemahan untuk khalwa dari Bahasa Arab ialah pengasingan atau pemisahan,[8] tetapi ia mempunyai konotasi yang berbeza dalam istilah Sufi: Ia adalah tindakan daripada jumlah pengabaian diri dalam keinginan untuk Hadirat Ilahi. Dalam pengasingan selesai, Sufi terus mengulangi nama Allah sebagai satu bentuk zikir tertinggi (meditasi mengingati Allah). Dalam bukunya, Perjalanan ke Lord of Power, Muhiyid-Adakah ibn Arabi (1165-1240 M) membincangkan peringkat di mana sufi yang terbaik di dalam khalwa caranya.

Ibn Arabi mencadangkan: "Sufi harus menutup pintu terhadap dunia selama empat puluh hari dan menduduki dirinya dengan mengingati Allah, iaitu untuk terus mengulangi," Allah, Allah ... "Kemudian,"Allah SWT akan menyebarkan di hadapannya darjah kerajaan itu sebagai ujian. Pertama, Dia akan menemui rahsia dunia mineral. Jika dia mengisi waktunya dengan dthikr, Dia (Allah) akan mengumumkan kepada rahsia dunia sayur-sayuran, kemudian rahsia dunia haiwan, kemudian penyerapan dunia kehidupan-daya ke dalam kehidupan, kemudian "tanda permukaan" (cahaya nama-nama Ilahi, menurut Abdul-Karim al-Jeeli, penterjemah buku), kemudian darjah sains spekulatif, kemudian pembentukan dan perhiasan dan kecantikan dunia, kemudian darjah Qutb yang (jiwa atau berpaksikan daripada alam semesta-lihat #16) Kemudian dia akan diberi hikmat ilahi dan kuasa simbol dan kuasa ke atas tudung dan pembentangan berkenaan. Darjah Hadirat Ilahi dibuat jelas beliau, taman (Syurga) dan Neraka yang diturunkan kepadanya, kemudian bentuk-bentuk asal anak Adam, yang mempunyai Arasy yang Rahmat. Jika bersesuaian, ia akan tahu destinasinya. Kemudian beliau akan mendedahkan kepadanya Pen, Akal Awal (seperti yang dikenali oleh ahli-ahli falsafah Sufi), kemudian Penggerak Pen, tangan kanan kebenaran. ("Kebenaran" seperti yang ditakrifkan oleh al-Jeeli ialah dengan mana segala-galanya dicipta, tidak lain daripada Allah Yang Maha tinggi.)Templat:Citationneeded

Amalan khalwah kerap diikuti oleh para Sufi, dengan izin dan pengawasan pihak berkuasa Sufi.

Sufi mendasarkan mempersekutukan empat puluh hari dari khalwa tempoh pada hari-hari empat puluh Allah telah janjikan kepada Musa sebagai tempoh yang berpuasa sebelum bercakap kepadanya, seperti yang dinyatakan dalam bab-bab yang berbeza dalam Al-Quran. Salah seorang daripada mereka adalah dari surat al-Baqarah.

Khalwa masih diamalkan hari ini di kalangan sheikh yang diberi kuasa, seperti Mawlana Sheikh Nazim Al-Haqqani, Lefka, Cyprus.

Yoga[sunting | sunting sumber]

Kelas di percutian Yoga di India

Dalam Yoga moden, percutian yang sering dikenali sebagai percutian rekreasi, di mana meninggalkan perniagaan sehari-hari untuk beberapa hari (percutian hujung minggu) sehingga seminggu. Matlamatnya adalah untuk melepaskan tekanan harian dan masalah dengan melakukan Asanas daripada meditasi tulen.[9] Kadang-kadang tempat bersantai ditawarkan sebagai anjuran perjalanan di luar negara.[10]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ retreat Maksud yang diterima konteks ini adalah "tempat mencari ketenangan" atau lebih mudah difahami adalah percutian.
  2. ^ Ibn Arabi (1981). Journey to the Lord of Power: A Sufi Manual on Retreat. Rabia Terry Harris (trans.). Inner Traditions. ISBN 978-0-89281-018-5.
  3. ^ "What is a retreat? at Padmaloka.org". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-08-11. Dicapai pada 2017-02-24.
  4. ^ a b O'Malley, J W 1993, 'The First Jesuits', Harvard University Press, Cambridge, Mass. hlm. 4
  5. ^ Desert Living 2009, page 52
  6. ^ O'Malley, J W 1993, 'The First Jesuits', Harvard University Press, Cambridge, Mass. hlm. 129
  7. ^ Reconnection - Retreat
  8. ^ "Sufi Retreats and Khalwa". The Bright Path. Dicapai pada 23 Ogos 2015.
  9. ^ Kostiner, Assaf. "What is a Yoga Retreat?". RN. Dicapai pada 29 December 2014. The main purpose of a yoga retreat is to help one break away from the mechanical life and move into a space that helps to discover and reestablish oneself by growing mentally as well as physically. It releases one’s limitations, fears and takes to a world of new possibilities. The most eye-catching part about yoga retreats is its easy accessibility for all as it doesn’t restrain people on the basis of body type or age. It relieves a person from the stressful life without following any stringent meditation course, but by following a few Yoga Asanas in routine.
  10. ^ Evan, Molly (11 April 2014). Guide to Yoga. Bookpubber. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-01-13. Dicapai pada 2017-02-24.
Ralat petik: Tag <ref> yang ditentukan dalam <references> tiada atribut nama.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]